• Sömntutan

Mens efter hormonspiral, hur hade ni det?

Tog ut min hormonspiral förra veckan och i går trodde jag att mensen kom igång(har inte haft mens på ca 6 år), då ja hade blodblandade/bruna flytningar (ursäkta att jag är så ingåeende) vilket är normalt för mig när mensen börjar. Idag trodde jag att den skulle sätta i gån ordentligt, men icke. Samma bruna flytningar och tom. lite minde idag.
    Ni som har haft hormonspiral och inte haft mens under tiden, hur var eran första mens och när kom den igång? Jag vill ju så gärna att kroppen kommer i gång snabbt då vi vill ha en liten knodd till i familjen. Ska man anse detta som en mens och köra på efter den slutat och hoppas på att man har ägglossning normalt om nån vecka? Vad har ni för erfarenheter?

Hjärtat tar aldrig semester....
  • Svar på tråden Mens efter hormonspiral, hur hade ni det?
  • Momalicious

Jag hade en liten mellanblödning några dagar efter jag tog ut min. Hann bli gravid direkt så fick ingen mens. :)

• Sömntutan
    Momalicious skrev 2012-03-14 07:49:03 följande:
    Jag hade en liten mellanblödning några dagar efter jag tog ut min. Hann bli gravid direkt så fick ingen mens. :)
    Låter ju som en dröm! När blev du gravid, efter eller före mellanblödningen? Dumma frågor kanske, men just nu snurrar det bara i huvudet...
  • Momalicious

Hehe nejdå. Jag tog ut spiralen i slutet av mars, fick mellanblödningen i början av april, hade äl den 9 april och plussade 19 april. :) hoppas det går fort för dig med! :)

• Sömntutan
    Momalicious skrev 2012-03-14 07:54:19 följande:
    Hehe nejdå. Jag tog ut spiralen i slutet av mars, fick mellanblödningen i början av april, hade äl den 9 april och plussade 19 april. :) hoppas det går fort för dig med! :)
    Då finns det hopp än alltså . Klart ni blev gravida då. Jag fyller ju år den 9:e april .
    Tack för svar!
  • Sömntutan
    Momalicious skrev 2012-03-14 09:17:17 följande:
    Haha grattis i förskott! ;)
    Tackar
  • wwwberitbarnmorskase

Hej!

Du skriver att du vill att kroppen ska komma igång så fort som möjligt efter att du har tagit ut hormonspiralen. Nu är det ju så att man har ägglossning även när man har hormonspiral. Man har även menssignal men hormonspiralens effekt gör att det inte finns något att blöda ut.
    Du behöver alltså inte tänka att det ska ta ett tag innan menscykeln kommer igång, den har varit igång hela tiden under spiralanvändandet.
    Den blödning du nu har fått är mest troligen den blödning man kan få som reaktion på att gulkroppshormonseffekten (från spiralen) inte längre finns i livmodern.

När kan du då bli gravid? I princip direkt men den närmaste månaden får du ha som startsträcka, först när du får en "vanlig" mens kan du börja räkna dagar och lista ut när ägglossningen ska komma.
    Lycka till!

• Sömntutan
    wwwberitbarnmorskase skrev 2012-03-15 13:37:45 följande:
    Hej!

Du skriver att du vill att kroppen ska komma igång så fort som möjligt efter att du har tagit ut hormonspiralen. Nu är det ju så att man har ägglossning även när man har hormonspiral. Man har även menssignal men hormonspiralens effekt gör att det inte finns något att blöda ut.
    Du behöver alltså inte tänka att det ska ta ett tag innan menscykeln kommer igång, den har varit igång hela tiden under spiralanvändandet.
    Den blödning du nu har fått är mest troligen den blödning man kan få som reaktion på att gulkroppshormonseffekten (från spiralen) inte längre finns i livmodern.

När kan du då bli gravid? I princip direkt men den närmaste månaden får du ha som startsträcka, först när du får en "vanlig" mens kan du börja räkna dagar och lista ut när ägglossningen ska komma.
    Lycka till!
    Men  vilket bra och uttömmanfde svar! Tusen tack!
  • MissSnoopy

Hej, Jag tog ut min spiral 18feb och fick mens 20feb, den varade i 7 dagar från å till. Nu väntar jag ihärdigt att få se ett pluss men känner kanske att det är för bra för att va sant. Har kämpat länge med mina första två barn. Jag har dock symtom som ömmande, svullna bröst och molande i magen. Vi får se nu efter helgen... svårt att veta exakta cykeldagar efter 7 år med spiral.

• MissSnoopy

... Jag är medveten att dessa symtom även liknar PMS men den här känslan påminner om något annat. Kanske önsketänkande men det har ju fungerat på första för andra... Lycka till!

Svar på tråden Mens efter hormonspiral, hur hade ni det?