veh skrev 2012-03-14 08:46:05 följande:
Jag är litet kluven.
Jag tycker egentligen att det är jättebra, det är en stor sorg om man inte kan få barn och adoptionsköerna är milslånga, de flesta länder som adopterar bort barn vill minska antalet adoptioner. Så om någon kan hjälp av en surrogatmor, så är ju det jättebra.
Samtidigt så är jag rädd för vilka som väljer att bli surrogatmödrar. Om det kommer bli något man gör för att tjäna pengar, och därmed säljer sin kropp...? Det vore ju tragiskt. Men att göra det helt utan ersättning är ju inte heller rimligt, för sannolikt förlorar man arbetsinkomst, man tar risker med sin hälsa o.s.v.
Men man kan ju inte få det ena utan det andra. Jag vill att det ska bli tillåtet för '"Emma", som kanske är 30 år och har två barn och är nöjd med det, att hjälpa sin syster som inte kan få barn genom att bära systerns barn. Men jag vill ju inte att "Eva", som är närmare 40 och inte vill förstöra figuren genom en graviditet ska kunna köpa sig till ett barn ändå, genom att betala pengar till "Frida", som är ensamstående, arbetslös mamma med skulder och total ekonomisk panik, mot att Frida bär hennes barn...
Frågan är vad som väger över mest? Jag är nog ändå mer för, än emot...
Varför blir det mer fel när det är arbetslösa Frida med skulder som ska bära barnet? Det är fortfarande ett frivilligt val och pengarna kommer att hjälpa hennes situation. Hjälper man kvinnor som Frida genom att förbjuda surrogat? Hon kommer slippa en graviditet men hennes problem kvarstår.