• Svar på tråden Så vad tycker vi om SURROGATmödraskap?
  • Gryntroll

Svår fråga!
    Bra alternativ för dem som inte själva kan bära ett barn och eftersom det förekommer utomlands kanske även bra att kunna hjälpa till med det hemma i Sverige.
    Å andra sidan finns ju alltid risken att det kommer att handla om ekomoniskt utsatta som blir som en hyrd "livmoder"  för att få in pengar.

Men jag tror att jag är mer för än emot.

• veh

Jag är litet kluven.

Jag tycker egentligen att det är jättebra, det är en stor sorg om man inte kan få barn och adoptionsköerna är milslånga, de flesta länder som adopterar bort barn vill minska antalet adoptioner. Så om någon kan hjälp av en surrogatmor, så är ju det jättebra.

Samtidigt så är jag rädd för vilka som väljer att bli surrogatmödrar. Om det kommer bli något man gör för att tjäna pengar, och därmed säljer sin kropp...? Det vore ju tragiskt. Men att göra det helt utan ersättning är ju inte heller rimligt, för sannolikt förlorar man arbetsinkomst, man tar risker med sin hälsa o.s.v.

Men man kan ju inte få det ena utan det andra. Jag vill att det ska bli tillåtet för '"Emma", som kanske är 30 år och har två barn och är nöjd med det, att hjälpa sin syster som inte kan få barn genom att bära systerns barn. Men jag vill ju inte att "Eva", som är närmare 40 och inte vill förstöra figuren genom en graviditet ska kunna köpa sig till ett barn ändå, genom att betala pengar till "Frida", som är ensamstående, arbetslös mamma med skulder och total ekonomisk panik, mot att Frida bär hennes barn...

Frågan är vad som väger över mest? Jag är nog ändå mer för, än emot...

• Poulsen

Det är en väldigt svår fråga som tål att stötas och blötas lite. Man borde väl som kvinna få göra vad man vill med sin kropp men å andra sidan, vilka kriterier ska finnas?

Jag tänker på det där som står i Ledaren med att surrogatmamman inte blir vårdnadshavare. Skulle det vara ett så stort problem om hon blev det och kanske endast en av de som "adopterar" blev vårdnadshavare eller ska surrogatmamman inte ha några rättigheter alls till barnet?

• Furstinna

Jag är kluven. Det beror helt på vem som bär barnet. Jag hade kunnat bära ett barn till en nära vän eller släkting och det tycker jag ska vara tillåtet men inte att utnyttja nån utländsk fattig kvinna.

• U never saw me
    veh skrev 2012-03-14 08:46:05 följande:
    Jag är litet kluven.

Jag tycker egentligen att det är jättebra, det är en stor sorg om man inte kan få barn och adoptionsköerna är milslånga, de flesta länder som adopterar bort barn vill minska antalet adoptioner. Så om någon kan hjälp av en surrogatmor, så är ju det jättebra.

Samtidigt så är jag rädd för vilka som väljer att bli surrogatmödrar. Om det kommer bli något man gör för att tjäna pengar, och därmed säljer sin kropp...? Det vore ju tragiskt. Men att göra det helt utan ersättning är ju inte heller rimligt, för sannolikt förlorar man arbetsinkomst, man tar risker med sin hälsa o.s.v.

Men man kan ju inte få det ena utan det andra. Jag vill att det ska bli tillåtet för '"Emma", som kanske är 30 år och har två barn och är nöjd med det, att hjälpa sin syster som inte kan få barn genom att bära systerns barn. Men jag vill ju inte att "Eva", som är närmare 40 och inte vill förstöra figuren genom en graviditet ska kunna köpa sig till ett barn ändå, genom att betala pengar till "Frida", som är ensamstående, arbetslös mamma med skulder och total ekonomisk panik, mot att Frida bär hennes barn...

Frågan är vad som väger över mest? Jag är nog ändå mer för, än emot...
    Varför blir det mer fel när det är arbetslösa Frida med skulder som ska bära barnet? Det är fortfarande ett frivilligt val och pengarna kommer att hjälpa hennes situation. Hjälper man kvinnor som Frida genom att förbjuda surrogat? Hon kommer slippa en graviditet men hennes problem kvarstår.
  • birk

Vi använder oss av surrogat, mina ägg och min mans sperma. Vår surrogatmamma arbetar, vilket är ett krav från den klinik som vi använder oss av. De vill att surrogatmammorna har en egen inkomst samt att hon har barn tidigare så hon vet vad hon ger sig in på.
    .Jag saknar livmoder och vi har inte tillräckligt med lång kötid för adoption. Då min man är 42 trodde inte adoptionsmänniskorna att vi skulle få adoptera ändå. Fick rådet att skilja oss för att jag skulle få adoptera ensam vilket är uteslutet. SÅ nu kör vi på detta sätt istället. Jag är i början av 30-årsåldern.

• Poulsen
    birk skrev 2012-03-14 09:11:48 följande:
    Vi använder oss av surrogat, mina ägg och min mans sperma. Vår surrogatmamma arbetar, vilket är ett krav från den klinik som vi använder oss av. De vill att surrogatmammorna har en egen inkomst samt att hon har barn tidigare så hon vet vad hon ger sig in på.
    .Jag saknar livmoder och vi har inte tillräckligt med lång kötid för adoption. Då min man är 42 trodde inte adoptionsmänniskorna att vi skulle få adoptera ändå. Fick rådet att skilja oss för att jag skulle få adoptera ensam vilket är uteslutet. SÅ nu kör vi på detta sätt istället. Jag är i början av 30-årsåldern.
    Intressant, får man fråga från vilket land hon kommer från?
  • Galino

Självklart ska det vara tillåtet? Jag förstår inte varför det inte skulle vara det, likaväl som att det borde vara tillåtet för ensamma kvinnor att låta insemineras. Däremot så bör det alltid föregås av en utredning och kravet att det som använder sig av surrogat inte kan få barn själva av någon anledning.

• birk

Poulsen! Vi använder oss av en rysk klinik just nu, tidigare använde vi en i USA (men det blev för dyrt med resor och uppehälle) och de hade samma krav där.

Vi har fått möjlighet att besöka vår surrogatmammas arbetsplats om vi vill vilket känns bra. Det uppmuntras också att vi besöker dem hemma och pratar med familjen, ser hur de bor osv.

• Poulsen

Där ser man, verkar ju som att det är ganska smidigt att fixa utomlands men jag är fortfarande kluven. Vill inte att det ska bli någons "affärer" att föda fram barn. Å andra sidan kanske det inte kommer att bli ett utbrett problem heller, det är ju inte som att var och varannan åker utomlands och fixar en surrogatmamma. Å andra sidan så skapar ju tillgänglighet beroende, så jag vet inte alls. Ska bli kul att följa den politiska debatten..

Svar på tråden Så vad tycker vi om SURROGATmödraskap?