• moonstar88

    Vart köper man folsyra 5 mg?

    Hejsan!
    Jag är nu på jakt efter folsyra. Jag och min sambo tänkte nu försöka med att han ska äta zink (66mg)
    och folsyra (5 mg) kombinerat för att öka sperma antalet och kvaliten.
    Zinken hittade jag ganska snabbt i den dosen som behövs men inte folsyra (finns dock på recept)

    Hur har ni andra gjort som har provat på denna behandling?
    Vart har ni hittat folsyra i sån stor mängd?
    Har det gett resultat?

    Hoppas nu på svarGlad

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 09:08
    Obs. Vi har nu försökt att bli gravid i drygt 3 år och har genomgått misslyckade IVF försök. Problemet säger läkarna ligger hos min sambo och hanns spermier, så vi vill gärna prova på denna metod.

    Mvh

  • Svar på tråden Vart köper man folsyra 5 mg?
  • moonstar88

    Absolut:)!
    Det finns undersökning på att detta ska fungera hur bar som helst för spermierna är för få:

    "Öka spermieproduktionen med zink och folsyra
    Folsyran är även bra för männen. Män med låg spermaproduktion har visat sig kunna öka produktionen betydligt med hjälp av kosttillskott i olika kombinationer av zink och folsyra, visar en holländsk studie utförd av Dr Régine P.M. Steegers-Theunissen på University Medical Centre Nijmegen.
    I studien jämfördes effekten hos 112 patienter, där 103 var halvfertila. Männen delades in i tre separata grupper. Första gruppen fick zink (66 mg), andra gruppen placebo och tredje gruppen en kombination av zink (66 mg) och folsyra (5 mg).
    Det visade sig att kosten var av stor betydelse för fertiliteten. Försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick.
    Däremot gav det ingen effekt att äta bara zink eller folsyra. Det var kombinationen av dessa två som ökade spermaproduktionen.
    Undersökningen presenterades i branschtidningen Fertility and Sterility (2002;77:491-498) i mars 2002."

    www.niomanader.se/content.asp

  • Jeff

    I Sverige finns som sagt 5 mg bara receptbelagt, kanske går att köpa utomlands via nätet? Blir ju en herrans massa receptfria att ta varje dag om han ska komma upp till 5 mg men i värsta fall skulle väl det kunna funka.

  • moonstar88

    Ja men vad bra:). Om jag ska vara ärlig så har jag inte tänkt på att man kan beställa från utlandet:/. Men då dyker det upp en ny fråga. Är det någon som vet någon hemsida som det är säkert att bästella från? Jag har aldrig gjort det förut. Och när jog kollar runt så vill dom ofta ha mina kontouppgifter är det säkert? Tack för svarena:)

  • Jeff
    moonstar88 skrev 2012-03-15 06:31:39 följande:
    Ja men vad bra:). Om jag ska vara ärlig så har jag inte tänkt på att man kan beställa från utlandet:/. Men då dyker det upp en ny fråga. Är det någon som vet någon hemsida som det är säkert att bästella från? Jag har aldrig gjort det förut. Och när jog kollar runt så vill dom ofta ha mina kontouppgifter är det säkert? Tack för svarena:)
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, att uppge kontouppgifter är alltid en risk. Det minsta man kan göra är dock att kolla att man lämnar uppgifterna över en säker anslutning, https, men om man inte är säker på den man beställer ifrån så hjälper ju inte det.

    Har ni pratat med era läkare och bett om att få testa denna metod?  
  • moonstar88

    Okej:), jaa det är ju alltid en risk. Nää vi har inte pratat med vår läkare om det eftersom de oftast inte rekomenderar denna metod eftersom dom inte får ge denna behandling:(. Men jag kan ju alltid kolla upp det så då kanske de skriver ut recept på folsyran:)

  • Jeff

    Min väninna bad om en behandling som läkaren först sa nej till eftersom det inte finns bevis för att den fungerar men gav med sig när min väninna frågade om läkaren trodde det kunde skada. Kan vara värt att testa argumentet, om det inte skadar kan vi lika gärna få pröva.

    Lycka till!!

  • moto
    moonstar88 skrev 2012-03-15 13:50:11 följande:
    Okej:), jaa det är ju alltid en risk. Nää vi har inte pratat med vår läkare om det eftersom de oftast inte rekomenderar denna metod eftersom dom inte får ge denna behandling:(. Men jag kan ju alltid kolla upp det så då kanske de skriver ut recept på folsyran:)

    Hur gick det hittade du starkare folsyra och iaf vad blev resultatet?
  • moonstar88
    moto skrev 2013-03-03 12:13:20 följande:
    Hur gick det hittade du starkare folsyra och iaf vad blev resultatet?

    hittade tyvärr inte den mängden folsyra och men när vi frågade läkaren om detta så sa hon att 1g c-vitamin visade liknand resultat om inte bättre:). Så det körde/kör vi på istället. Vi ska om två veckor förhoppningsvis iväg för äp igen så vi får se då om dett gett några resultat:). Glömde fråga förra gången om det syntes någon skilnad.
  • moto
    moonstar88 skrev 2013-03-04 16:27:11 följande:
    hittade tyvärr inte den mängden folsyra och men när vi frågade läkaren om detta så sa hon att 1g c-vitamin visade liknand resultat om inte bättre:). Så det körde/kör vi på istället. Vi ska om två veckor förhoppningsvis iväg för äp igen så vi får se då om dett gett några resultat:). Glömde fråga förra gången om det syntes någon skilnad.

    Aj då det hade kanske blivit billigare än zinken och folsyran för 200 spänn ;) om det hade samma inverkan! Vad är det då? Tablettform? Är det svag styrka som man kan hitta i c-vitamin brus eller?
Svar på tråden Vart köper man folsyra 5 mg?