• Helena 664

Guldkompassen, ja..

Det finns rätt mycket skrivet om filmen om ni söker på engelska - The Golden Compass - och väldigt många vill se fortsättningen på historien, givetvis..
    Det finns också alltför många som inte vill att det ska bli någon mer film, dessvärre
    .
    Varför ? Ja det finns fler anledningar till det, det är ett sammelsurium - svårt att få ett klart svar, men jag ska försöka sammanfatta som jag har förstått det.

Filmen den dyraste satsning som filmbolaget, The New Line Cinema, har gjort. Den spelade inte in tillräckligt med pengar i USA för att filmbolaget ska tycka den är lönsamt att göra de två återstående filmerna som var planerade. Officiellt ligger produktiionerna på is. 
    Pga filmens innehåll väckte filmen redan mycket tidigt motstånd och protester, bl a av katolska kyrkan, som har ett starkt fäste i USA. The Catholic Church, USA , som menar att böckerna har ett ant-kristet budskap, och propagerar för ateism vilket är högst olämpligt för barn och ungdom. Flera andra kristna kyrkor och rörelser har uttryckt samma sak. Berättelsen är alltså farlig då den visar på en annan religiös världsbild och manar till ifrågasättande av den rådande enligt dessa.
    Nicole Kidman mfl av skådespelarna har uttalat sig att filmen är allt annat än någon ateistisk propaganda, hon skulle i så fall aldrig ha medverkat i en sån film. Sam Elliot har uttalat sig att det var katolska kyrkans konspiration som dödade fortsatta inspelningar.
    Tyvärr så går tiden, och skådespelarna blir ju äldre. Dakota Blue, som spelar huvudrollen Lyra Belaqua t ex kan ju inte fortsätta spela Lyra nu även om bolaget skulle göra en kovändning i all hast.  

Filmen blev dock stor succé i ex Europa och Japan, även pengamässigt. Sedan kom lågkonjukturen 2008, och filmbolaget har sedan tyst angående ev fortsatta filmningar av Pullmans bokserie, Den mörka materian Det finns tre, varav Guldkompassen är den första. De övriga heter Bärnstenskikaren och Den vassa eggen.

Det finns protestlistor - ja plural - utlagda på nätet. Visa gärna på er önskan att få se fortättningen på äventyret. Jag har skrivit på, men minns inte webadressen nu tyvärr annars hade servat med den här.     

• Svar på tråden Guldkompassen, ja..
  • Dohgon

Jag blev så irriterad över att det inte blev fortsättning så jag fick fint  läsa böckerna =)
    Men det var väldigt bra böcker och givetvis vill jag fortfarande se filer på det.

Förstår inte att kyrkan kan vara så rädda för en film =)

• Khaleesi

Men, men... Den var ju så platt och dålig. Eventuella budskap lägger jag mig inte i, eftersom det är ren underhållning, men jämfört med annan fantasy så var den ju dåtråkig. Jättevacker, visst, men så tråkig och späckad med klichéer att man höll på att somna. Så jag tror att det är lite dödsdömt. De som inte gillar fantasy bryr sig ju inte, och många av oss som gillar fantasy tycker inte att denna produktion var så mycket att hänga i granen. Och då blir det inte så himla många kvar att rösta för en uppföljare...

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Psyke

Försökte se feilmen men tyckte att den var tråkig och gjorde allt för att förstöra boken. Böckerna är spännande och läsvärda men filmen tog efter ytan och skippade allt kontroversiellt. Det är problemet när böcker med antikristna budskap blir hollywoodfilmer.

Svar på tråden Guldkompassen, ja..