• Yogamamman

Min 2-åring skall få glasögon...

Vi kom precis hem från S:t Eriks Ögonsjukhus (har träffat både ortoptist och ögonläkare igår och idag), och jag känner mig lite villrådig. Visst vet jag att det finns betydligt hemskare saker man kan drabbas av i livet, men för stunden hoppar jag väl kanske inte högt av glädje över att mitt lilla barn måste ha glasögon, sannolikt resten av sitt liv Skäms

- Ni som haft såhär små barn med glasögon, har det varit svårt att få dem att acceptera glasögonen?

Vi fick recept på glasögon som vi skall hämta ut omgående, dottern är tydligen översynt.
    På receptet står det såhär:
    Höger: Sf +6,5 Cyl -0,5 Ax 150
    Vänster: Sf +7 Cyl -1 Ax 30

- Är det någon som förstår dessa siffror och kan säga vad det betyder?

Vi blev rekommenderade att kontakta optiker hos Smarteyes, då de erbjuder gratis glasögon till alla barn under 8 år..någon som kan säga något om dem? Är de bra? Hur är utbudet av barnbågar?

Mycket funderingar snurrar just nu, blir hemskt tacksam för alla svar...

Mamma till Prinsessan E
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 11:04
    Skall naturligtvis tillägga att dottern har en kraftig inåtskelning på vänster öga, som kom rätt plötsligt i slutet av januari i år. (Det var det som gjorde att vi sökte vård från början).
  • Svar på tråden Min 2-åring skall få glasögon...
  • Veladis

Jag fick glasögon som 3-åring, pga översynthet och att jag skelade. Jag hade ungefär samma siffror som ditt barn, kring +6-7 på båda ögonen. Sedan drygt 20 års ålder har jag dock inte behövt glasögon alls. Man blir mer och mer närsynt med åldern, så det brukar jämna ut sig för översynta. Och skelningsreflexen växte bort.

• Veladis

Kan tillägga att det tog ett tag att vänja sig vid glasögonen, mamma fick tjata i början. Men när man väl vant sig var det inga problem.

• Lotus73

Hej!

Jag har ett barn med glasögon. Han var 2 år när han fick dem. Jag vill inte skrämma upp dig men jag kan säga att de har varit mer trasiga än hela.... Han har sönder dem själv, ramlar osv. I vårt fall har det varit ett h-vete med glasögonen. Samtidigt finns det andra små barn på dagis som har glasögon och klarat det galant. Tror att det beror på hur barnet är och hur glasögonen sitter. Sitter de bra så att barnet upplever att det ser bättre med- än utan så borde de väl inte slita av dem?

Vi har inte betalat en enda gång de varit trasiga. Ögonläkaren sa att optikerna brukar ha gratis lagning när det gäller barn så jag tror inte att det är något speciellt för vår optiker.

Jag skulle rekommendera dig att ta en optiker som ligger nära hemmet då det antagligen kommer att bli endel åkande dit för att ställa in bågarna, rätta till osv. För oss hade det varit rena katastrofen att ha en optiker på stan eftersom vårt barn har sönder sina bågar var- och varannan dag och det är ett evigt rännande där... Han måste ju även vara med vid besöken för att  ställa in bågarna när det kommer från lagning. 

Du kommer att få ett litet bidrag från ditt Landsting också. Hos min optiker hade de ett par gratis, vilket räddat oss när vi nästan alltid har ett par på lagning.

Mitt råd är att kolla närhet istället för pengar. Och sedan hålla tummarna för att barnet accepterar glasögonen. 

• Yogamamman

Tack för era svar!!
    Veladis: det är ju intressant det du säger..till oss sa de rakt ut att hennes synfel är så uttalat att det inte kommer att växa bort. Men om du hade samma siffror och har sluppit glasögon senare i livet så är ju du ett levande bevis på att det inte måste vara hugget i sten :)
    Lotus73: nej det är så sant det du skriver! Gäller att tänka praktiskt. Nu bor vi dock i Stockholm, och har nära till det mesta..och här i stan får man tydligen INGET (alltså verkligen inget) bidrag/hjälp med betalning av barnglasögon.. Jag har surfat runt och sökt info hela eftermiddagen, och fått lite mer på fötterna. På fredag ska vi iväg och prova ut glasögonen. Och hittills är dottern riktigt entusiastisk: "-vill hämta nu!" säger hon :) Vi håller tummarna inför denna lilla utmaning...

• Yogamamman

Pippi Långstrump: aha? Låter som en idé, hon älskar när jag läser för henne nämligen! Skulle ju kunna vara ett sätt att smyga in ämnet lite :)
    En fråga till er som själva haft glasögon sedan ni var riktigt små: om ni tänker tillbaka rent allmänt - har ni upplevt glasögonen som väldigt störande i er vardag?

• Mornie Alantie

Jag har haft glasögon sedan jag var två år, också för översynthet och skelning. Jag har aldrig någonsin haft sönder eller tappat bort ett par glasögon. Det måste inte bli ett problem. Jag kan inte minnas att jag inte haft glasögon och har aldrig upplevt glasögonen som ett hinder. Eftersom jag "alltid" haft dem är de nästan som en del av mig, jag tänker inte på dem alls. Förstår att det känns tråkigt så ville bara säga att det kan gå väldigt bra!

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • minahjärtebarn

Vår son fick glasögon någon vecka efter sin 2årsdag. Nu har han förvisso värre synfel, +13 på båda ögonen så det kan ju spela in när det gäller hur lätt eller svårt det är att vänja barnen vid glasögon.
    Från det att han fick på sig glasögonen första dagen har han inte velat ta av dem! Den första månaden somnade han t.o.m med dem på. Älskar att han kan se. Trillar de av kommer han och vill ha hjälp med dem på igen! Vi hoppas ju på en förbättring, men ögonläkaren är inte riktigt positiv.... Visst de blir lite snea då och då, men vi har upptäckt att han är stabilare nu sedan hans ögon vant sig vid glasögonen så han faller inte alls lika ofta, alltså är glasögonen oftare hela.. =)

Jag hade +6 eller +7 när jag fick glasögon när jag själv var 2 år. Har fortfarande glasögon och kommer aldrig bli av med dem. Just nu har jag strax över +4. 

Hoppas allt går bra för er! 

• Racer x
    Yogamamman skrev 2012-03-14 22:25:09 följande:
    Pippi Långstrump: aha? Låter som en idé, hon älskar när jag läser för henne nämligen! Skulle ju kunna vara ett sätt att smyga in ämnet lite :)
    En fråga till er som själva haft glasögon sedan ni var riktigt små: om ni tänker tillbaka rent allmänt - har ni upplevt glasögonen som väldigt störande i er vardag?
    Har haft glasögon sen jag var 7 och i fick gå och justerat dom ofta . Satt ju inte precis framför någon dator lugnt och stilla. Idag så där 33 år senare så tänker man inte på dom, utom när man ska ha på hjälmen.
  • Miniz1983

Jag har haft glasögon sedan jag var 4 år.  För mig har det aldrig varit störande i vardagen, tyckte snarare det var jobbigt under en period då jag inte behövde glasögon då jag har ett synfel som gör att jag gått från översynt till närsynt och då hade perfekt syn under en period. För mig har glasögonen blivit en del av min identitet och en del av mig att jag känner mig naken och annorlunda utan dem. Men är ju så klart en vanesak. Jobbar som förskollärare och har tom haft barn som precis fyllt 1 år med glasögon och de har fixat det galant. Jag tror nog att ju tidigare man får dem, desto lättare är det att ta till sig dem. Vet kompisar som fått glasögon när de är 7-8 år och som har haft väldigt svårt för att ha dem på sig, vilket jag aldrig haft som fick när jag var yngre. Men alla är ju olika.

• Yogamamman
    TACK alla för era svar! {#emotions_dlg.flower}

Nu är glasögonen beställda :) Hon fick finna ut de hon tyckte bäst om, och för stunden verkar hon faktiskt tycka det hela är lite kul och spännande. De kommer om ca 8 dagar, nu håller vi tummarna för att hon accepterar dem när det blir dags att börja ha dem dagligen..
    Mamma till Prinsessan E
  • mammatill6

min dotter fick glasögon när hon var 18 månadert och det har aldrig varit några problem. Hon har aldrig protesterat mot dem utan det första hon gör är att tta på sig dem.

Svar på tråden Min 2-åring skall få glasögon...