• Anonym

Gå i affär och stinka koskit???

Igår kikade jag in på stans second hand-affär och när jag gick där så kände jag plötsligt hur det luktade koskit och ladugård Jag kollade förstås runt omkring mig och såg snart paret som lukten kom ifrån, stanken stod som en sky omkring dem, man kände det på flera meters avstånd  De hade uppenbarligen "stallkläderna" på sig (eftersom det satt halm på tröjorna) och stövlarna var insmörjda med gödsel och lera långt upp på skaftet.
    Till slut stod jag inte ut med lukten, och jag är inte känslig i vanliga fall (dessutom uppväxt på landet) så jag var tvungen att gå.

Men nu undrar jag hur någon kan tycka det är okej att gå ut så där bland folk???  Okej om man måste sticka in på väg hem från stallet och köpa nåt, typ alvedon till sjukt barn, men att flanera omkring i en second hand-affär?

Kräks

• Svar på tråden Gå i affär och stinka koskit???
  • Robocopa

Luktade de ko eller häst?

Kossor bor i ladugård, Hästar i Stall.

Och kossor luktar Betydligt mer!   

• Anonym

Jag har vänner som vuxit upp på gård. De stank oavsett om de hade rena kläder på sig eller stallkläderna. Så det är absolut inte säkert att de hade ställkläderna på sig (halm kan man ju få ändå). Och det värsta är att man inte känner stanken själv för man lever i den varje dag.

Varför sa du inget till dem?

• Anonym
    Robocopa skrev 2012-03-14 12:06:22 följande:

hehe ja okej fast på landet har dom flesta med bondgård en stor lada där alla djur får trängas.

Ts..herregud det här var väl verkligen ett i-landsproblem. Du vet ju inte om det var en engångsföreteelse. 
    i övrigt är det hemskt svårt att få bort lukt från kossorna, det sitter i kläder, tapeter, allt! Spelar ingen roll om dom skulle duschat och tagit på rena kläder, kossa luktar man iaf =) Man ska vara otroligt noga annars och i stort sätt aldrig ta in något från fjöset in i huset eller bilen. 
  • NadiaMi

Ja, själv mår jag illa om någon luktar för mycket tobaksrök och går ibland omvägar inne i butikerna när någon inpyrd stackare kommer i närheten.

Det lär ju om inte annat vara vanligare att träffa på än ko-doft i kläderna.

• Robocopa
    Anonym skrev 2012-03-14 12:12:44 följande:
    hehe ja okej fast på landet har dom flesta med bondgård en stor lada där alla djur får trängas.

Ts..herregud det här var väl verkligen ett i-landsproblem. Du vet ju inte om det var en engångsföreteelse. 
    i övrigt är det hemskt svårt att få bort lukt från kossorna, det sitter i kläder, tapeter, allt! Spelar ingen roll om dom skulle duschat och tagit på rena kläder, kossa luktar man iaf =) Man ska vara otroligt noga annars och i stort sätt aldrig ta in något från fjöset in i huset eller bilen. 
    Va?

Jag bor själv på landet och nej, de flesta har en ladugård som är ombyggd til stall och INGA kor. Då luktar det inte heller ko, utan häst.  
  • Anonym

Jag kanske får förtydliga lite: Jag vet hur det luktar om man har djur, dels är jag som sagt uppväxt på landet (vi hade djur vi med, dock inga kor), dels bor vi på en mindre ort och det finns många gårdar runt om, så jag har träffat många bönder på stan och de har inte luktat så här. Jag har många vänner som har djur också Jag kan t.o.m tycka att det är mysigt att lukta lite av djur och hö, men det här paret både såg ut och luktade som om de sovit i gödselrännan...

• Anonym

Personligen undrar jag mer över hur folk kan spraya på sig eländigt mycket parfym när de går ut på stan. Luktar fan.

• Magriffe

Personligen skulle jag nog oxå tycka det var lite jobbigt, men mest för att jag som allergiker skulle få astma.

• Khaleesi

Ja, man undrar ju över en del. Jag råkade ut för en kille på dans, som uppenbarligen inte hade duschat efter att han gjort klart i ladugården för kvällen. Inte så mysigt när man ska kramas i 10 minuter och kroppsvärmen förstärker alla odörer...

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym (Linnéa)

Skulle inte direkt VÄLJA att åka in till stan med samma kläder jag nyss mockat i.... men har faktiskt inga problem med folk som luktar lite....skit ;)
    Har getter och höns och jag kan tänka mig att det ibland känns på lukten på mina kläder men jag bryr mig inte.. Jag tror för övrigt att mina getter hade rynkat på nosen om någon kom och stank parfym i deras lada ;D

• Anonym
    Robocopa skrev 2012-03-14 12:17:50 följande:
    Va?

Jag bor själv på landet och nej, de flesta har en ladugård som är ombyggd til stall och INGA kor. Då luktar det inte heller ko, utan häst.  
    okej jag missuppfattade dig nog. Har man inga kor så luktar det naturligtvis inte kor! och då har man ju gjort om till stall kan man ju gissa, men bönder brukar ofta ha både hästar och kor och då "trängs" djuren nog oftast i en och samma lada. 
  • Colisa
    Robocopa skrev 2012-03-14 12:06:22 följande:

Aldrig hört begreppet kostall? Eller svinstall? Hundstall? "Stall" används inte exklusivt om häststall, och stallkläder kan lukta av alla möjliga djur.
  • Colisa
    Anonym skrev 2012-03-19 14:47:34 följande:
    okej jag missuppfattade dig nog. Har man inga kor så luktar det naturligtvis inte kor! och då har man ju gjort om till stall kan man ju gissa, men bönder brukar ofta ha både hästar och kor och då "trängs" djuren nog oftast i en och samma lada. 
    Nä, ska man vara noga har man djuren i så fall i en ladugård, i ladan har man hö och halm och sånt.
  • Anonym (bonde)

Det där med lukt är svårt när det gäller kossor, grisar, höns m.fl

Just kogödsel luktar alla som går in i en ladugård fullt med kossor. Det spelar ingen roll om du bara tittar in på 3sek. De flesta bönderna duschar och byter kläder innan de far ut på stan. Man kan stå i duschen i 2 omgångar men luktar det gör man ändå.

Den värsta lukten som sitter som klister är grisens. Det är rätt många duschar man få ta innan den lukten är helt borta.

Jag själv har haft mina kläder från laggon(inte de värsta) ner till byn för att köpa något att äta då det var slut och man hade 15minuter innan de stängde.

• Colisa
    Anonym (bonde) skrev 2012-03-19 14:57:53 följande:
    Det där med lukt är svårt när det gäller kossor, grisar, höns m.fl

Ja, verkligen. Fast i just detta fallet verkar de ju inte ens försökt, i o m gödsel på stövlarna och halm på tröjan. Och inte verkar det varit något viktigt akut butiksbesök heller. Sånt går bort, tycker jag, man gör ju vad man kan.

Kul för butiksägaren när kunderna flyr p g a ett par andra kunder...Rynkar på näsan
  • Coyote

Man går inte in i affärer eller på restauranger utan att byta om från stall- eller ladgårdskläder, om det inte är kris och panik. Så enkelt är det. Likaväl som man inte häller på sig en liter parfym eller röker ett paket cigg precis innan.

• Anonym (bonde)

Är hon säker att skorna var täckta av skit och inte lera. Det är ju rätt svårt att se skillnaden om man inte står nära. Halmen kan ju varit kvar i bilen.

Skulle det nu vara så att de inte bytt om så tycker inte jag heller att de skulle ens åkt hemifrån utan att byta.  

• ica
    Anonym skrev 2012-03-14 12:04:49 följande:
    Igår kikade jag in på stans second hand-affär och när jag gick där så kände jag plötsligt hur det luktade koskit och ladugård Jag kollade förstås runt omkring mig och såg snart paret som lukten kom ifrån, stanken stod som en sky omkring dem, man kände det på flera meters avstånd  De hade uppenbarligen "stallkläderna" på sig (eftersom det satt halm på tröjorna) och stövlarna var insmörjda med gödsel och lera långt upp på skaftet.
    Till slut stod jag inte ut med lukten, och jag är inte känslig i vanliga fall (dessutom uppväxt på landet) så jag var tvungen att gå.

Men nu undrar jag hur någon kan tycka det är okej att gå ut så där bland folk???  Okej om man måste sticka in på väg hem från stallet och köpa nåt, typ alvedon till sjukt barn, men att flanera omkring i en second hand-affär?

Kräks
    Alla jag känner som bor på landet har inte ladgårds/stallkläder när de åker till affären.
Svar på tråden Gå i affär och stinka koskit???