Anonym (beroende) skrev 2012-03-14 14:28:38 följande:
Jag ville inte outa för mycket här så därför skrev jag inte i vilken kontext terapeuten sa det där med beroende. Det var väldigt vettigt och det stämmer nog om jag tänker logiskt. Men min känsla är kärlek och därför började jag fundera på skillnaden, lite mer allmänt sådär.
Okej, men då tänker jag så här...
Det är en skillnad på att behöva/känna sig tvungen att ha med sin man på tex badhuset, man KAN inte åka utan, sitter hellre hemma och har tråkigt, jämfört med att vilja ha med sin man till badhuset för att man tycker att han är trevligt sällskap, men om han inte känner för det åker man utan och har ändå en härlig dag.
Skillnad mellan att ha fullkomlig panik & ångest för att mannen ska på tjänsteresa jämfört att tycka att det är trist att han ska bort en vecka, du kommer sakna men inte mer med det.
Skillnad mellan att se hela dygnet som förstörd för att han behöver fixa nåt med bilen när han kommit hem från jobbe tjämfört med att tycka att det är lite tråkigt att kvällen ska gå åt till att han är i garaget & istället ringer över en väninna som du ser filmen ihop med.
Känslan och agerandet runt honom är väl det som skiljer begreppen åt gissar jag.
Det är så jag resonerar, sen om det stämmer är en annan sak :)