• gronsak

Hemtjänstpersonal tvungen hjälpa storrökare?

Vad gör man som hemtjänstpersonal om man är tvungna att besöka en storrökare som röker inomhus och inte vill utsätta sig för passiv rökning?
    Vilka regler gäller? Har vårdtagaren rätt till hjälp ändå? Eller kan kan välja att inte besöka honom alls då han vägrar ändra sitt beteende?

• Svar på tråden Hemtjänstpersonal tvungen hjälpa storrökare?
  • Sweet life

DU är "anställd" av honom för att utföra ett uppdrag. Kan du inte acceptera det får du byta jobb!

• gronsak

Men om det inte bara gäller mig utan alla mina kollegor också?

• sharatec

Hör med din chef, det är ett arbetsmiljöproblem som är svårt att lösa på ett bra sätt.

• Sweet life
    gronsak skrev 2012-03-14 13:36:50 följande:
    Men om det inte bara gäller mig utan alla mina kollegor också?
    Det gäller er alla.. Kan ni inte acceptera era arbetsuppgifter så får ni helt enkelt titta efter andra arbeten... Svårare än så är det inte.

Alternativt om ni har kundval inom kommunen så kan ni ju vara så otrevliga så att "kunden" inte längre vill få sin hemtjänst av er. Tror dock att er arbetsgivare kommer ge er sparken innan det händer.. Skulle jag göra iaf!
  • gronsak

Men storrökaren då. Vem ska ta hand om honom om ingen vill gå dit? Har samhället rätt att neka honom hjälp pga att ingen vill gå hem till honom?

• Popetotrora

Prata med din chef. Kanske kan ssk, chefen eller någon annan prata med kunden. Om han/hon förstår ert problem så kanske ni kan komma överrens om att han/hon inte röker precis när ni är där.

Men att kunden röker, de får man lov att acceptera. Men med lite vänlighet och förståelse kan ni säkert hitta en lösning. 

• Pussesnufs

... hade också det problemet för år sedan när jag jobbade inom hemtjänsten. Det är ett arbetsmiljöproblem och måste åtgärdas.
    Vägrar han sluta röka när ni är där så är chefens skyldighet att fixa skyddsutrustning till er, andningsmasker och sånt. Det hade vi, men gubben klagade så mycket så han slutade röka inne till slut.

Det står INGENSTANS i ditt anställningsbevis att du ska behöva utsätta dig själv för hälsorisker. Såvida du inte arbetar privat för en storrökare och har skrivit på papper.

Scientia Potentia Nostra
  • gronsak

Tack Pussesnufs, det var det jag behövde veta.

• Pussesnufs
    Sweet life skrev 2012-03-14 13:39:06 följande:
    Det gäller er alla.. Kan ni inte acceptera era arbetsuppgifter så får ni helt enkelt titta efter andra arbeten... Svårare än så är det inte.

Alternativt om ni har kundval inom kommunen så kan ni ju vara så otrevliga så att "kunden" inte längre vill få sin hemtjänst av er. Tror dock att er arbetsgivare kommer ge er sparken innan det händer.. Skulle jag göra iaf!
    Haha! Skulle vilja se det avtalet som säger att utsätta sig för hälsorisker i arbetet ingår i arbetsuppgifterna.

Låt mig gissa... du är rökare själv?
    Scientia Potentia Nostra
  • Sweet life
    Pussesnufs skrev 2012-03-14 15:02:37 följande:
    Haha! Skulle vilja se det avtalet som säger att utsätta sig för hälsorisker i arbetet ingår i arbetsuppgifterna.

Låt mig gissa... du är rökare själv?
    Inte ett dugg, inte rökt en cigg sen jag var 13 år!

Men, en kund har rätt till sin tillsyn och eftersom den ska ske i brukarens/kundens hem så är det på dennes villkor. Det är det första man får lära sig när man börjar jobba inom hemtjänsten..
Svar på tråden Hemtjänstpersonal tvungen hjälpa storrökare?