• septemberbarn08

Vitbetsa taket?

Just nu håller vi på att renovera i vårat vardagsrum, vi har taket och tapeterna kvar. Taket är furupanel, jättefult om ni frågar mig som hatar trävitt.

Nu har jag bestämt mig för att jag INTE vill ha taket vitmålat, jag vill ha det betsat för att det inte ska bli för "sterilt". Vi har en vitbets från Flügger som är till för lackad panel, tror den heter "panelvit". Jag har testat den på en byrå tidigare och då blev resultatet bra.

Nu har jag dock suttit och läst runt lite och sett att man inte alls borde använda sånt på gammalt trä, endast på nytt? Det här taket har antagligen några år på nacken (ingen aning eftersom vi ganska nyligt flyttat in). Kommer det fungera på ett gammalt trätak? Är det något vi måste tänka på innan förutom att tvätta taket ordentligt? Finns det något annat ni rekommenderar om vi inte vill ha det målat men ändå vill få det vitt?

• Svar på tråden Vitbetsa taket?
  • Pappa G

Kvistlack?
    Kvistar är ju sådant man behöver ta hänsyn till.

Det finns idag särskilda färger som bättre hanterar detta.

• septemberbarn08
    Pappa G skrev 2012-03-15 10:11:18 följande:
    Kvistlack?
    Kvistar är ju sådant man behöver ta hänsyn till.

Det finns idag särskilda färger som bättre hanterar detta.

Måste man använda det även om det är gammalt trä? Vi har vitmålat furupanel både i kök och hall och trapp och inte använt kvistlack och det har inte blött igenom någonstans. Testade även den här panelbetsen på en väldigt ny byrå och där har det inte heller hänt något.

Läste på Flüggers hemsida om den här produkten och det står att det är till för gulnat trä så jag hoppas det inte blir fel färg åtminstone.. Vad gäller kvistlacken vet jag ju inte.. Vågar man chansa utan när det är gammalt trä? 
Svar på tråden Vitbetsa taket?