• Nina30

Graviditetshepatos

Hallå! Har haft klåda över hela kroppen under ett tag nu och efter blodprov hos bm har det visat sig att jag har graviditetshepatos. Jag är nu i v.34+5 och har fått medicin mot klådan samt för att sänka gallsyrorna från levern. Jag ska på återbesök på sjukhuset på måndag och ta leverprov samt kolla mina värden då. Det verkar inte finnas allt för mycket information om detta då det bara är 1 1/2% av gravida som får det. Det var ju inga roliga saker som kunde inträffa om det inte behandlas... ex att fostret dör i magen och att bebisen måste komma ut innan fullgången graviditet...så nu är man lite orolig:( Någon som har erfarenhet eller har haft det? // Nina

• Svar på tråden Graviditetshepatos
  • Jankanplankan

Hej Nina!

Jag fick också diagnosen Hepatos. Höll på bli TOKIG av klådan, värst på nätterna, upp & spola kallt vatten över hela kroppen stup i kvarten..

Jag började äta Ursofalk i slutet av v. 37, tre dagar senare kom Sigge (15 dagar före BF) Han mådde bra, lite gul bara.

Så länge de har koll på dina värden så kommer säkert allt gå bra :)

Lycka till! 

• fågelblå

Jag fick också graviditetshepatos då jag var i v 34. Tvillinggraviditet vilket innebär ökad risk. Klådan var det värsta jag upplevt i hela mitt liv. Fick medicin som sänkte mina höga gallsyrevärlden men klådan försvann inte förrän efter ett par veckor. Jag låg inne på sjukhus i ett par omgångar och gick på täta kontroller. Jag var precis som du väldigt orolig men läkarna försäkrade mig att riskerna för fostret är väldigt små om man får ner gallsyrorna. De menade att man i dagens läge sällan behöver ta ut barnet för tidigt och att det ofta skulle innebära större risker för barnet. Jag gjorde mitt planerade snitt i v 39 och tvillingarna mådde prima. Pojken var lite gul men det fixade sig på några dagar.

Lycka till!

Svar på tråden Graviditetshepatos