• Lajsa82

Har förskolan rätt att göra så?

Känner mig arg och ledsen, min son har autism/adhd. han har börjat ett nytt dagis i höstas pga flytt, här fick vi ingen resurs till honom "då dom hade utbildning" hette det...Okej jag tycker förskolan har varit bra frams till idag....
    Dom hade varit på utflykt till parken och vår son som har mycket spring i benen sprang i väg titt som tätt och "lyssnade" inte på fröknarna alls...
    Ena fröken sa idag när vi hämtade, att dom kan inte ha koll på han under utflykter och att det blir svårt för honom att följa med nästa gång....
    Får dom verkligen särbehandla ett barn så? Har inte han rätt att utvecklas och stimuleras som de andra barnen, jag tycker hon utryckte sig väldigt klantigt, tycker ju att hon kunde åtminstone sagt hur det var och att vi får försöka hitta på en lösning för nästa utflykt....eller kan dom verkligen neka honom att vara med på utflykterna?

ღLisa och Williamღ
  • Svar på tråden Har förskolan rätt att göra så?
  • HEARM

de får väl gå till bättre sällen eller så får de ha en person på honom när de är i väg. de harju utbildning för det. Jaganser inte att de får särbehandla så. gå till förskolechefen och erätta vad som ä problemet och kräv en resurs. han ska kunna följa med på utflykterna

• SophiaSundgren

Så där får den verkligen inte göra, prata med förskolechefen på förskolan om detta. Dem MÅSTE alltid se till barnens bästa, min dotter har väldigt mycket energi och vi tror att hon även har ADHD. Hennes pappa har grov ADHD och även hennes farmor har det. Hon fick resurs för ca två månader sen, men då har inte vi ens fått det "bevisat" att hon har ADHD. Ge dig inte och se till att ni får den hjälp och stöd som ni båda faktiskt förtjänar. Lycka till.

• Hannah76

Låter som om du får se till att kräva en resurs för honom. För tydligen så kan de inte ha hand om gruppen och tillgodo se hans behov  samtidigt.

• Frida Li

Nej så får dom inte göra. Enligt läroplanen för förskolan skall barn som behöver stöd få det. I min kommun får man inga pengar för resurs personal för barn utan diagnos, men vi har barn i verksamheten som ändå får resurs o då får vi ta av förskolans pengar istället. Så om han har en diagnos borde det vara lättare för er att kräva en resurs. Titta gärna på lpfö98 på nätet o läs på lite.

• cruz

Nej, personalen har absolut inte rätt att göra så! Du bör omgående prata med förskolechefen. Själklart har din pojke lika stor rätt som de andra barnen att få sådant stöd att han kan delta i förskolans alla aktiviteter. Hoppas det ordnar sig .

• Lajsa82

tusen tack för era svar...Vi har precis flyttat till denna kommun och vi hade resurs i den förra kommunen och eftersom han "bara " skall gå ett halvår här så orkade vi inte strida för att få resurs då det tog över 1½ år i den andra kommunen innan vi fick en.....

Var och lämnade Wille igår och sa då att jag vi behöver en tid för att kunna lämna i morgon med (läs idag) för jag skall in på ett extra APT-möte...jag frågade om jag skulle lämna som en vanlig dag eller när jag åker till mötet... Ja vi skall ju på utflykt i morgon, vi har ju bytt dag då det var så jobbigt för W att följa med?!!! då får du lämna 9 om han skall med, eller vi kan ju inte ha koll på honom ifall att något händer, det är ju vårat ansvar, kan du lämna 11.30 istället?   Jag blir bara rent sagt förbannad men höll lugnet och sa att jag lämnar 11.30...Skall ta detta med dom när jag lämnar idag för jag känner att dom nekar honom att följa med, fixar inte dom detta så får jag gå vidare, men varför skall man alltid få strida för sitt barns rättigheter?!

ღLisa och Williamღ
  • Coyote

Men vilka jävla stolpskott. Självklart är det bra om personalen säger ifrån om de känner att ansvaret blir för stort, men det ska ju inte NI märka av! Det är förskolechefen som får se till att fixa en resurs helt enkelt.

• SophiaSundgren

Personligen skulle jag inte kunna vara tyst. Jag hade sagt till/ifrån direkt när dem hade sagt sådär. Ren idioti av dem på denna förskola att bete sig såhär. Pinsamt rent ut sagt. Jag hoppas iaf att allting löser sig för er och att du verkligen ser till att ditt barn får den tryggheten han MÅSTE få ha på en förskola.

• Litet My

Så gjorde de med min son också, han fick inte heller följa med ut, och då exsalerar han inte eller slåss utan blir mest störig, något man kan förebygga om man vill.

Snarare är det ju barn med diagnos som verkligen kan ha behållning av dessa utflykter på mer än ett vis.

Svar på tråden Har förskolan rätt att göra så?