• Anonym (jag kan inte)

Hur f*n gör man för att orka med allt?

Ok ....kvinnor i sverige, hur gör man för att orka med allt i livet? jag har varit gift i snart 10 år och har ett par barn med samme man........men det känns verkligen helt omöjligt att hinna med allt som "bör" finnas med i ett normalt liv. Jobb/studier, barnen, hämta och lämna, handla, städa, tvätta, träna, vara social, och hålla kontakten med familjen. Och så ska vi inte ens tala om att ha en egen hobby, egen tid, eller tid för min man och mig att vara tillsammans som ett par.

*suck*  .......är det såhär för alla, eller bara för mig.....har ni andra något hemligt knep, eller finns det fler som blir sömniga vid 19.00 varje kväll, vet att de borde motionera mer, umgås med sin partner och dammsuga (iallafall i köket där det ser värst ut) .....men att man bara inte hinner....eller orkar .....

Hur orkar ni? 

• Svar på tråden Hur f*n gör man för att orka med allt?
  • Anonym

Jag orkar inte.. känns som att man inte gör annat än att jobba (jobbar bara ca 70%), tar hand om sonen (som inte går på dagis), lagar mat, handlar, panikstädar ibland för att allt ser ut som skit. Har ingen ork alls.. har dock sökt läkarhjälp för detta utan framgång.
    Man känner sig som en dålig mamma och fru som inte orkar göra allt som "alla andra" gör. Skönt att höra att det är fler än jag..

• jessamy

Det undrar jag med : )Vi har bara två barn och ett tredje på väg. :) men jag är strukturerad nu för tiden. När ungarna äter frukost plockar jag ur diskmaskinen och röjer i köket. Sen slägner jag i mig frukost. På med klder. Iväg. Hemma igen så blire laga middag (som så klart är urplockad från frys om ngt varit fryst), medan dom sitter och pratar lite röjer vi upp, in i diskamskin, torka av. sopa eller dammsuga köksgolvet. På med pyjamasar, släcka ner i vardagsrum. mysa med välling .tack och godnatt..

På morgonen går vi upp vid 6 - 7. Itne frivilligt ungarna vaknar då :) jag brukar slå igång en maskin tvätt direkt jag vaknar och viker in tvätt medan ungarna ser lite på morgontv. Astrist och väldigt strukturerat. Men ett måste :)

Nu är det inte så jättemånga aktiviteter en då ungarna är  1 och 3 men dottern ska iväg två gånger i veckan.

Sambon jobbar tvåskift och var fjärde helg och jag jobbar tvåskift oh varanan helg : )

Men jag håller med. Hur afn orkar man?         

• hannis

Ja du. Jag har samma problem och vi är någonting ensamma...

Hoppas på bra tips i den här tråden om hur man får ihop det sk livspusslet.

• jessamy

Det jag gör för att underlätta är att jag alltid planerar middagen dagen innan så jag kan plocka ur frys.

Jag försöker köra en maskin varje dag så att det aldrig blir översvämning i tvättkorgen.

Jag plockar fram ungarnas kläder kvällen innan. 

Jag röjer i köket varje kväll även om jag är helt slut för att jag vet att om jag lämnar det en dag så blir det värre dagen efter.

Jag låter barnen hjälpa till i den mån dom tycker är skoj.. Jag städar fast barnen är hemma. Dvs dammar, dammsuger och skurar. Ger dottern en sån gul skummigummitvättlapp så får hon gå och damma medans jag kör på med ordentliga grejjer. Sen dammsuger jag och skurar och sen till slut ger jag henne golvmoppen så hon får köra lite på golven:)

Vi har backar till alla leksaker så att ungarna kan städa. Dom får stäad upp själva ( med lite hjälp). 

Ja lite småsaker bara :) som gör min vardag lättare :)             

• Anonym

Jag är ensamstående..gud,vad lätt det var när man var 2:D

• Lena

Träning gör man orkar mer. Planering och rutiner gör man hinner mer.

Sen får man prioritera.

• Skruttelito

Jag tror att en stor del av problemet är att man ser det hela som ett pussel som ska gå att få ihop. Jag tror inte att det är möjligt. Men visst finns det sätt att underlätta vardagen på! Jag såg till att få hyfsad struktur på vardagen när jag blev sjukskriven pga långvarig stress. Det som hjälpte mig var följande...

- Planera maten en vecka i förväg. Storhandla så att allt finns hemma så att den biten inte behöver avklaras med barnen.

- Sänk kraven på städningen. Lite skit i hörnen har ingen dött av. I vårt fall handlar det om rätt mycket skit i perioder   Om det finns ekonomiskt utrymme kan jag varmt rekomendera städhjälp!

- Ta emot avlastning där den finns - familj, vänner, barnvakter (vänners barn eller liknande). 

- Försök få in så mycket vardagsmotion som möjligt under dagarna - ta trappan istället för hissen, promenera när det finns tid, spring runt i lekparken med barnen (är inte alltid självvalt). 

- Se över möjligheten att arbeta deltid (om du har ekonomisk möjlighet) istället för heltid.  Det gör STOR skillnad för orken när man har familj. 

- Sist men inte mins (snarare viktigast) t - SÄNK KRAVEN. Alla andra har det inte så jäkla perfekt som man kan tro när man ser dem utifrån.   

Jag ska inte påstå att livet går som en dans numera, men det är klart enklare sen jag tänkte om. 

• Anonym (sure)

När man får barn får man helt enkelt välja bort! Naturligtvis kan man inte hinna med allt man gjorde förr. Det har jag aldrig haft förväntningar att jag ska, därför lider jag inte så mycket av det. Dammtussarna samlar sig, egentiden tryter, förhållandet kunde varit mer romantiskt... men den tiden kommer ju tillbaka!  ja - så är det för alla.

• Anonym

Med planering går det mesta

Vi storhandlar varje vecka, tvättar minst 1 maskin om dagen och plockar in gårdagens tvätt direkt.
    En tar maten och disken, en tar duschning  av barn och tex tvätt. Dammsuger av gör vi på nerevåningen varje dag, tar inte många minuter. 

varje torsdag storstädar vi ihop, allt går fortare när man är 2  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-14 20:16:47 följande:
    Med planering går det mesta

Vi storhandlar varje vecka, tvättar minst 1 maskin om dagen och plockar in gårdagens tvätt direkt.
    En tar maten och disken, en tar duschning  av barn och tex tvätt. Dammsuger av gör vi på nerevåningen varje dag, tar inte många minuter. 

varje torsdag storstädar vi ihop, allt går fortare när man är 2  
    Låter underbart! I mitt fall jobbar min man från 06 till sen em/kväll på vardagar, och jag jobbar kvällar och helger. Vi hinner nästan aldrig hjälpas åt. Det är jättetröttsamt..
Svar på tråden Hur f*n gör man för att orka med allt?