• MHM

10-12 kg på 3 månader? Går det? Hur äta?

Hej hopp!
    Jag vill tappa mina sista 10-12 kg tills i sommar. är själv med två eller tre barn hela dagarna och kan inte motionera speciellt mycket. From 1 april är pappan hemma mer - då ska jag börja PW med minsta i vagn.

Hur ska jag äta? Mindre än vad man gör av med vet jag. Hur åt ni när ni gick ner? Lite konkreta tips skulle jag behöva!

Tips på snabba enkla mellanmål sökes också. Och bra hemma-tränings-övningar!

• Svar på tråden 10-12 kg på 3 månader? Går det? Hur äta?
  • glödlampan

LCHF eller GI rivstart är mitt tips. Jag tycker det är enkelt, man slipper räkna kalorier och det räcker med promenader om man vill motionera. Har själv gått ner 7 kg på 2 månader med GI rivstart för några år sedan och då var jag inte ens stenhård.

• plommonsylt

Har precis gått ner 13 kg på 10 veckor.

Alltså ärligt, det är bara att inse att det inte går att göra några utsvävningar om man ska tappa mycket under kort tid. Inga alls.

Jag plockade bort allt tillsatt socker. Inga mejeriprodukter utom keso, naturell yoghurt och lite parmesanost/fetaost som smaksättare ibland. Mjölken som jag normalt har i te hoppade jag över tex.
    Drog ner kraftigt på pasta, ris och potatis. Tog inte bort helt men gjorde tex mos på 3 delar blomkål och 1 del potatis. Tog couscous och bulgur i större utsträckning än tex ris eftersom jag tycker att det mättar mer.
    Inget smör annat än lite att steka i ibland. Olivolja åt jag däremot varje dag på salladen.
    Inget mjöl, alltså inget bröd.
    Inga såser utom en klick yoghurt med örter och vitlök ibland eller ett par msk kokosmjölk. Ingen grädde eller creme fraiche.
    Inga hel- eller halvfabrikat. Lagar allt från grunden. Inga lightprodukter. 

Drog ner på portionsstorleken. Bytte faktiskt till att äta på mindre tallrikar för att lura ögat. Max 1.5 dl kolhydrater (ris, couscous osv.) max 100 g kött, 125 om det var magert, 125 g kyckling/kalkon, 150 gram fisk. Per portion alltså. Fyllde på med grönsaker tills jag blev mätt. Har försökt att tänka på att maten ska rymmas i ena handen. Tar aldrig om även om det är sjukt gott!
    Överlag har jag börjat äta mycket fisk, minst 6 dagar i veckan. Vilket har bidragit till många nya fiskrecept.  
    Mycket tonfisk har det blivit. En tredjedels burk tonfisk och tre msk keso + tex en tomat och lite örter är ett snabbt mellanmål. Har alltid kokta ägg i kylskåpet att äta som mellanmål om det är ont om tid.  

Äter frukost, lagad lunch och middag samt två mellanmål.

Ett par frukter om dagen max däremot mycket bär. Ingen köpt juice.

Äter inget efter kl 19.

Har ätit mängder med grönsaker vilket har varit positivt på fler sätt än viktminskningen. Jag har lärt mig använda och laga till flera som jag tidigare bara gått förbi i affären eftersom jag inte haft en aning om hur jag skulle göra med dem.
    Mycket vatten har det också blivit. Har försökt att dricka minst 2 liter om dagen vilket var svårt i början men jag vande mig och nu går det av sig själv.

Mat som jag ätit mycket av:
    Bär (framförallt blåbär)
    Broccoli
    Tonfisk (främst men även annan fisk, både lax, sej, torsk, gös mfl)
    Keso
    Avokado
    Morötter
    Kål
    Betor
    Oliver
    Paprika
    Bananer
    Apelsiner
    Lök
    Chili
    Ingefära
    Vitlök
    Kyckling
    Spenat
    Squash
    Pumpa
    Tomater
    Bönor och linser
    Sparris
    Havre
    Frön, nötter (max mängden som ryms i en stängd hand/dag)
    Olivolja
    Örter (färska, i mängder)
    Ägg
    Rotfrukter
    Naturell yoghurt
    Groddar

Har inte tränat speciellt men försökt att göra något varje dag även om det bara blivit 30 minuters promenad.

Hoppas mitt sätt kan var till hjälp för dig! Glad

Svar på tråden 10-12 kg på 3 månader? Går det? Hur äta?