• Älvan

Hur gör ni fondue?

Vi tänkte äta det i kväll men jag har sökt på nätet efter recept och hittar bara asiatiskt och jag är ute efter 80-tal
    Kan någon hjälpa mig?
    Både ost och buljongrecept gärna
    //Älvan

• Svar på tråden Hur gör ni fondue?
  • evari

Å, det vill jag också veta, ska fixa fondue nästa vecka....

• Mallin

Vad menar du med recept??
    Är väl inget särskilt recept....
    Vi kokar bara upp fond, vitlök, buljongtärning och sen har vi ju kött o grönsaker som vi tillagar i grytan.

• Älvan

Hur kokar ni en fond?
    Vad har ni i?
    Vilka tillbehör har ni?

Oj, vad mycket frågor det blev

• fipa2

ska det inte doppas i kokande olja?

• brokig

Jag antar att ni efter huvudrätten diskar ur fonduegrytan och kör chokladfondue till efterrätt?
    Mitt bästa recept:
    Bryt 250 g mörk choklad i 1-1,5 dl vispgrädde och smält i en kastrull.
    Häll i 1 msk sprit (konjak eller vodka med hallonsmak t.ex) och häll över det i fonduegrytan. Doppa sedan äpplen, päron, vindruvor, bananer, marshmallows, ananans osv i chokladen.. Åh så gott!

• Pico

Jag har bara fodueat i olja. På senare år när jag inte ätit kött så har vi fondueat lax och räkor doppade i frityrsmet. Jättegott med olika dipsåser och kryddsmör till!
    Chokladfondue är pricken över i!!

• snobben

När vi hälsar på min bror så brukar vi äta fondue med kokande olja och i det doppar vi strimlad lövbiff/fläskfilè, champinjoner, paprika. Till det brukar vi ha potatisklyftor eller bakad potatis. sen har vi olika kryddor och så brukar vi ha en avokadosås och en jordnötssås. Åhh vad jag blev sugen nu då!

• Morcia

Brukar ta 1,5 liter stark köttbuljong och 1 dl torr sherry. Tycker personligen det är godare än olja men smaken är ju som baken...

Till det oxfilé eller utskuren biff (eller både och) samt klyftpotatis. Vi brukar ha bearnaisesås, vitlökssmör samt en god röd sås gjord på lök, röd paprika samt chilisås (+ tabasco om man vill ha den lite starkare).

• Ankiz

Vi använder matolja och grillolja. Blir mums! Ska äta det ikväll. Fläskfilé med en massa goda såser!

• Mallin

Vi har testat både med olja och att koka upp vanlig fond.
    Gillar det sistnämnda bäst, tycker det nästan blir friterat med olja.
    Vi kokar upp vatten, har i köttbuljongtärning, kött&vinfond & vitlök...tycket der blir god smak på det!

Svar på tråden Hur gör ni fondue?