Hur tar man bort ett land smidigast?
Vi har massvis med trädgårdsland, och nu när man har två barn så är det omöjligt att hålla alla fina.. =)
så nu vill jag ta bort ett land, hur gör man det smidigast?
Vi har massvis med trädgårdsland, och nu när man har två barn så är det omöjligt att hålla alla fina.. =)
så nu vill jag ta bort ett land, hur gör man det smidigast?
Ingen som vet? :)
Beror på hur du menar? Vill du ha gräs där i stället . Så rensa bort allt som suttit där innan. Strö på ny lös jord och på med gräsfrön. Vattna :) sitter det bara gröna väXter där så , strö på gräs frön . Låt det ta sig och växa upp. Sen klipper du bara med gräsklipparen så får det växa som det växer
Är det utmed en fasad så bör du försöka komprimera de undre lagren (gärna använda annat än matjord) så att du inte riskerar att det börjar luta in mot fasaden och därmed kunna ge fuktproblem i husgrunden.
Oavsett hur du sår igen så får du räkna med att kompletteringsfylla med dressjord säsongen efter.
Det beror på hur landet ser ut. Kragar? Upphöjda bäddar?
Ta en bild så får du bättre resultat i svaren.
Japp jag vill ha gräs där istället, och det är inte nära huset.. Får väl helt enkelt börja gräva upp allting, vilket är ett stort projekt :)
En bekant till mig sa att man kan lägga tidningspapper över allt, sen strö över ny jord och sen så gräs, funkar det? Det under tidningspappret ska då dö..
När du säjer trädgårdsland vad menar du då? Är det ett land med jordgubbar, plats för morötter, sallad o dyl . Eller är det ett blomland med perenner.
Om det är det sistnämnda så kan du ju fråga grannar eller bekanta om de vill ha några perenner. Synd att dräpa ut dem. Perenner är ju inte billiga precis om man ska köpa dem.
Ps vad gäller kroll-lilja. Frön säljer de billigare, men det är för att det kan ta upp mot 5 år innan man får ett frö till att bli en blommande växt..
Jag tror att det är en blomrabatt du menar och inte ett trädgårdsland, kan det vara så?
Jag skulle vänta till våren när det börjar växa igen för att se vad som lever. Vissa perenner blir bruna och ser döda ut hela vintern men "börjar om" nerifrån och ska klippas ner varje år.
Du kan gräva upp det som ser ut att vara något och flytta till en undanskymd plats i trädgården tills vidare, då kan du senare kanske sätta dom på platser där de passar bättre om ni sparar någon annan rabatt.
När du rensat ut i rabatten och plattat till så kan du lägga tidningspapper på för att hindra ogräs. Fyll på med ordentligt med jord och "stampa" med en planka eller liknande så att det blir plant. Papperet förmultnar efter en tid och försvinner, så har jag gjort själv. Men i mitt fall var det tvärtom så att jag VILLE göra ett grönsaksland där det varit gräs =)
När du sår gräs är det inte nödvändigt att lägga någon markduk eller tidningar för gräset tar över ändå. Täck det nysådda gräset med fiberduk första tiden så inte fåglarna äter upp fröerna, vattna ordentligt så har du snart gräs.
Försök att ta tillvara växter och blommor så gott det går även om du inte har något intresse just nu, jag gjorde misstaget att gräva upp och kasta massor av fina blommor bara för att jag inte visste vad det var. Det är galet dyrt med växter så gissa om jag ångrar mig :(
Lycka till!
Håller med alla andra, är det blommor ska du fråga grannar om de vill ha. Du kan ha riktiga raringar där utan att veta om det.
Min granne hade en meterstor lavendel som hon slängde bakom förrådet. Jag såg den där när snön försvann, sprang genast in till dem och frågade om jag fick ta. Den ståtar så fin i min nya rabatt nu.
Stora välväxta blommor är mycket dyra, ofta flera hundra för nåt som ser ut som en bäbis i rabatten.
Dessutom, gräver du upp blommorna får du bort topplagret och kan så ny gräsmatta i samma höjd som den gamla. Bättre så i samma höjd och dressa på ett nytt lager nästa år (som nån tipsade om ovan) om det sjunker ner.
Passa även på att låta nya gräsfröna hamna på gamla gräsmattan, annars tar det åratal innan de ser likadana ut.