• Martina 76

2 dagar i Paris - vad är ett "måste"?

Jag ska en kort visit till Paris - ankommer fredag kväll nästa vecka och åker hem söndag em. Vad "ska" man göra när man är där? Några restauranger/bistros ni kan rekommendera? Gärna lite udda, trevliga ställen/områden.

Tips mottages tacksamt!  

• Svar på tråden 2 dagar i Paris - vad är ett "måste"?
  • Pickeli

Jag tycker absolut man bör besöka louvren, om man inte vill gå in så området kring Louvren på kvällen. UNDERBART! finns många fina restauranger och bistros runt omkring.

Eiffeltornet tycker jag att man kan ta om man har tid och lust. Annars bara åka ut och titta på det räcker. Det är inte så märkvärdigt att åka upp i det tycker jag.

Shopping på champs elyseé är ett MÅSTE om man gillar shopping.

Notre dame kan man skippa, vill man besöka en kyrka så föreslår jag sacre coeur, området montmartre är mysigt som tusan! Åk ned till moulin rouge och gå på sexshoppar alla Ica Maxi. Trappan nedanför sacre coeur på kvällen är helt underbart. Du ha utsikt över (typ) hela Paris från kyrkan och det glittrande tornet. Vi brukar köpa en flaska vin och dela den i trappan by night. Vi har alltid bott i montmartre och hotell med gångavstånd till sacre coeur.

Ta tunnelbanan överallt, det är lättnavigerat och billigt.

Det var mina bästa turisttips!

Google it!
  • Pickeli

Ursäkta min stavfel på namnen, jag orkade inte googla rätt på stavningarna

Google it!
  • chanella
    Pickeli skrev 2012-03-15 09:46:33 följande:
    Jag tycker absolut man bör besöka louvren, om man inte vill gå in så området kring Louvren på kvällen. UNDERBART! finns många fina restauranger och bistros runt omkring.

Eiffeltornet tycker jag att man kan ta om man har tid och lust. Annars bara åka ut och titta på det räcker. Det är inte så märkvärdigt att åka upp i det tycker jag.

Shopping på champs elyseé är ett MÅSTE om man gillar shopping.

Notre dame kan man skippa, vill man besöka en kyrka så föreslår jag sacre coeur, området montmartre är mysigt som tusan! Åk ned till moulin rouge och gå på sexshoppar alla Ica Maxi. Trappan nedanför sacre coeur på kvällen är helt underbart. Du ha utsikt över (typ) hela Paris från kyrkan och det glittrande tornet. Vi brukar köpa en flaska vin och dela den i trappan by night. Vi har alltid bott i montmartre och hotell med gångavstånd till sacre coeur.

Ta tunnelbanan överallt, det är lättnavigerat och billigt.

Det var mina bästa turisttips!
    Håller med!

Picknick i parken vid Eiffeltornet är mysigt, speciellt i skymningen (om det är tillräckligt varmt vill säga). Utsikten däruppifrån däremot blev en besvikelse, tyckte allt såg så beige ut så det var inte värt att köa för..
  • Martina 76

Vilket är det enklaste sättet att ta sig från Charles de Gaulle till centrala Paris? Jag får inte riktigt klart för mig om tåget går från Terminal 1 eller om man måste ta en shuttlebus till tåget. Är det smidigare att ta bussen?

• Nemi76

Jag hade inte velat vara utan Eiffeltornet, alltså att ha varit längst upp Dock ångrar jag att vi inte åkte till Versailles men vi var också där så kort tid att det hanns liksom inte med. Vi gjorde Louvren, Notre Dame (gick inte längst upp dock), Eiffeltornet, Sacre Coeur (där vi även blev turistigt lurade att köpa några jävla armband) och sedan vandrade vi runt på gatorna, i parkerna osv.

• Pickeli
    Martina 76 skrev 2012-03-22 13:48:23 följande:
    Vilket är det enklaste sättet att ta sig från Charles de Gaulle till centrala Paris? Jag får inte riktigt klart för mig om tåget går från Terminal 1 eller om man måste ta en shuttlebus till tåget. Är det smidigare att ta bussen?
    Jag har alldeles för mig att metron går från flygplatsen?
    Google it!
  • xolma

Nej, metron går inte från flygplatsen, däremot kan man åka RER-tåg, ett slags pendeltåg till olika delar av Paris. Tåget går från terminal 2 och 3 tror jag, så från terminal 1 tar man en buss. Jag tycker att tåget är smidigt och man kan komma till några olika platser inne i stan och sen därifrån ta Metro eller taxi, om man inte kan gå.

• mrsStatham

Ett absolut måste är att åka till en park i Montmartre där ett speciellt konstverk finns, det mest romantiska stället som finns.
    http://www.lesjetaime.com/english/lemur.html

När man ändå är där i trakterna skulle jag hälsa på Paris enda vingård.
    http://www.parislogue.com/planning-a-trip/clos-montmartre-paris-only-working-vineyard.html
    Vinet är ingen höjdare, men jag som älskar franskt vin tycker att det är lite speciellt att bara gå förbi gården Flört 

Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham

Hur gick resan?
    Vart var ni någonstans? 

Bara två saker är oändliga
  • Martina 76
    mrsStatham skrev 2012-04-03 23:47:37 följande:
    Hur gick resan?
    Vart var ni någonstans? 
    Det var fantastiskt!!! För det första hade vi ett helt underbart väder - dryga 20 grader och strålande solsken. Vi bodde i närheten av Moulin rouge. På lördagsmorgonen travade iväg mot Eiffeltornet. Vi gick via någon liten marknad och triumfbågen på vägen. Sen strosade vi runt i parken vid Eiffeltornet, stannade och drack lite vin på ett trevligt ställe. Strosade vidare längs Seine bort mot Notre Dame. Där köpte vi på oss lite vin, korv och ost och satte oss i solen och hade picnic. Sen blev det en promenad förbi Louvren, via ett par trevliga restauranger tillbaka till vårt hotell. Summa summarum ca 2,5 mil (32.000 steg - jag hade stegräknare) och fina skavsår! Men vi såg nog mer av Paris än de flesta gör på en hel helg och vi hade det helt underbart!!!

På söndagen blev det områden "ovanför" hotellet (Moulin Rouge) i form av Sacre Coeur och någon jättefin kyrkogård som jag inte minns namnet på. En helt underbar helg blev det!!!  

Tack för alla tips!!! 
  • Pickeli
    Martina 76 skrev 2012-04-04 08:06:06 följande:
    Det var fantastiskt!!! För det första hade vi ett helt underbart väder - dryga 20 grader och strålande solsken. Vi bodde i närheten av Moulin rouge. På lördagsmorgonen travade iväg mot Eiffeltornet. Vi gick via någon liten marknad och triumfbågen på vägen. Sen strosade vi runt i parken vid Eiffeltornet, stannade och drack lite vin på ett trevligt ställe. Strosade vidare längs Seine bort mot Notre Dame. Där köpte vi på oss lite vin, korv och ost och satte oss i solen och hade picnic. Sen blev det en promenad förbi Louvren, via ett par trevliga restauranger tillbaka till vårt hotell. Summa summarum ca 2,5 mil (32.000 steg - jag hade stegräknare) och fina skavsår! Men vi såg nog mer av Paris än de flesta gör på en hel helg och vi hade det helt underbart!!!

På söndagen blev det områden "ovanför" hotellet (Moulin Rouge) i form av Sacre Coeur och någon jättefin kyrkogård som jag inte minns namnet på. En helt underbar helg blev det!!!  

Tack för alla tips!!! 
    Låter helt optimalt! Paris är underbart, synd att det är så jävla dyrt bara annars hade jag varit där oftare!
    Google it!
Svar på tråden 2 dagar i Paris - vad är ett "måste"?