• Anonym (EMMA)

Vill ge bort leksaker/barnkläder till behövande, men vem och hur???

Läste om en insamling till ett kvinnoboende där barnen fått leksaker och kläder etc. Eftersom vi har en massa sånt (urvuxet och annat de tröttnat på) hemma skulle jag gärna skänka till något liknande men de kvinnoboende jag nu pratat med har sagt att de inte behöver. Vad ska jag göra av dem?

• Svar på tråden Vill ge bort leksaker/barnkläder till behövande, men vem och hur???
  • Gaytjej

Vi har skänkt barnkläder, leksaker och sånt som pasta, mjölk, socker, kaffe, konserver, schampo, blöjor, bindor etc via Hoppets Stjärna. De har sedan ordnat med utdelning till barnhem och fattiga familjer i Lettland. Vi har skickat ovan nämnda dels som julpaket och dels som mors dags paket (i färdigpackade banankartonger med t ex texten 'to a family with a 1 year old boy' på)

Det är dock inte helt självklart via hemsidan hur man går till väga, vart man skickar sina paket och så har jag för mig..? Men kika gärna runt på deras sida och  maila dem om du är intresserad av att hjälpa via dem: http://www.hoppetsstjarna.se/

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Anonym

Kyrkan kan ha kontakt med behövande familjer. Migrationsverket borde känna till om det finns någon förening som stöttar nyanlända barnfamiljer. Finns ingen kvinnojour där du bor? Barnläkarmottagningar brukar ta emot leksaker, så även BVC.

• Furstinna

Har jag också funderat på.

• Anonym (EMMA)

Jag vill helst att sakerna ska stanna i Sverige, det finns så många behövande här frågan är ju bara hur jag ska nå dem. Men kyrkan är ett bra alternativ, jag ska titta in där någon dag och höra mig för. Att ge bort till BVC och liknande är jag inte heller så sugen på för jag vill att det ska gå till privatpersoner. Ensamstående med dålig ekonomi etc.

Tack för svar, tar gärna emot fler tips!  Glad

• Anonym (EMMA)

puff...

• Anonym (Lisa)

Hej,

Jag ger bort en del till Kvinnojouren på vår ort. Googla och emaila dem där du bor och fråga! Problemet "min" kvinnojour har är att de har ingen plast att lagra sakerna, men jag står med på deras emailinglista som de använder när de behöver något, så känns det fint att kunna hjälpa!
    Även din lokala kyrka kan säkert hjälpa till att guida dig rätt.
    Bor du på större ort kan Stadsmissionen vara ett alternativ också!
    Kolla din lokala Lions klubb, de har mkt hjälpverksamhet både i Sverige och utomlands. Gav bort två stora säckar till Lions i höstas, det skulle till barnhem i Lettland.

Lycka till!

• Anonym (EMMA)

Tack för fler tips! Ska börja med att höra med kyrkan nästa vecka.

• Mariamx

Vi ger bort till moskeer eller familjer vi känner. Kyrkan är också ett bra val!

• mikroE

Frälsningsarmén kanske? Jag vet att de brukar vara rätt bra på att hjälpa folk som faller mellan stolarna så de kanske har användning för dina saker.

• Anonym
    Anonym (EMMA) skrev 2012-03-15 16:51:28 följande:
    Tack för fler tips! Ska börja med att höra med kyrkan nästa vecka.
    Där jag bor finns en förening som arbetar med att integrera flyktingar och invandrare i samhället. jag skulle höra med dem eller med röda korset som jobbar med liknande arbete, om de kände till någon behövande barnfamilj. Ett annat förslag är att fråga personalen på bvc. De kanske kan förmedla kontakter. Alltså ge ditt nummer till någon behövande som får välja själv att kontakta dig.
Svar på tråden Vill ge bort leksaker/barnkläder till behövande, men vem och hur???