• Anonym (C)

Paris till hösten - Själviskt eller okej?

Jag och min sambo firar 10 år tillsammans till hösten och skulle vilja resa till Paris då. En liten resa där vi är borta i 3 nätter. Till saken hör att vi har en son, han kommer vara 16 månader när (om)  vi åker och han kommer inte att följa med. Dels så är inte Paris en barnvänlig stad och så vill vi få vara ett par istället för föräldrar, kunna ta dagen som den kommer utan att planera in regelbundna måltider och sovtider. Sonen kommer vara hemma med mina föräldrar eller sambons föräldrar, lutar åt mina föräldrar.

Är det själviskt att åka bort på en resa utan honom när han är så liten? Är det okej att lämna honom i 3 nätter? 

• Svar på tråden Paris till hösten - Själviskt eller okej?
  • Anonym

Jag skulle inte ha gjort det. Han är för liten. En natt är ok, men inte tre. 

• MiaP79

Klart det är ok, jag har lämnat mina barn och de tjänar på att ha föräldrar som kommer tillbaka glada och utvilade

• Anonym (visst)

Visst är det själviskt, men därmed behöver det inte vara fel! Ibland behöver man vara självisk för att hela familjen i förlängningen ska må bra. Med det sagt, jag hade nog nöjt mig med 2 nätter.

• Ferdinand

Helt klart att det är ok!
    Det är ganska vanligt att småbarns föräldrar glömmer bort eller inte tar möjligheten att vårda sin egen relation. Sen om det är mor eller farföräldrarna barnet är hos spelar ju ingen roll, ni är ju bevis på att de kan ta hand om ett barn. :)

Personligen tror jag bara att det är positivt för alla inblandade.
    Kör hårt och ha det så skoj :)

• Anonym (C)

Jo vi funderade på två nätter först. Men det finns mycket att se i Paris... Och det betyder att vi kommer en dag, lägger oss, har en dag att se oss omkring på, lägger oss, vaknar och åker hem. Så det blir lite fattigt... :)

Dom har ju inget tidsperspektiv när dom är så små.. Så det kan kanske bli jättefel..? Eller så har han superskoj och glömmer oss! Haha! 

• NadiaMi

Det låter helt okej.

Barnet kommer att vara över året och om ni har några övernattningar redan innan ni åker bort där barnet får en chans att vänja sig vid att sova borta ELLER sova hemma med någon annan än mamma och pappa så lär det ju inte bli några problem.
    Och skulle det vara svårt att få det att funka med övernattning/sova utan mamma och pappa så ser ni ju det i förväg och kan försöka rätta till problemet innan ni åker.

Börja förslagsvis med att alla sover över hos den tänkta barnvakten. Hälsa på och se till att barnet känner sig trygg med personen och i personens hem.
    Gå iväg några timmar för att gå på bio medan barnvakten tar hand om barnet osv. Lite i taget helt enkelt.

Vet ni sedan tidigare att barnet trivs hos den tilltänkta barnvakten och där det ska sovas över så tror jag inte att det skulle bli något problem om ni är borta tre nätter i sträck.
    Huvudsaken är ju att barnet känner sig trygg med den som tar hand om det, att de känner varandra och att ni känner att ni kan lita fullt ut på personen.

• Anonym (C)
    NadiaMi skrev 2012-03-15 12:29:04 följande:
    Det låter helt okej.

Barnet kommer att vara över året och om ni har några övernattningar redan innan ni åker bort där barnet får en chans att vänja sig vid att sova borta ELLER sova hemma med någon annan än mamma och pappa så lär det ju inte bli några problem.
    Och skulle det vara svårt att få det att funka med övernattning/sova utan mamma och pappa så ser ni ju det i förväg och kan försöka rätta till problemet innan ni åker.

Börja förslagsvis med att alla sover över hos den tänkta barnvakten. Hälsa på och se till att barnet känner sig trygg med personen och i personens hem.
    Gå iväg några timmar för att gå på bio medan barnvakten tar hand om barnet osv. Lite i taget helt enkelt.

Vet ni sedan tidigare att barnet trivs hos den tilltänkta barnvakten och där det ska sovas över så tror jag inte att det skulle bli något problem om ni är borta tre nätter i sträck.
    Huvudsaken är ju att barnet känner sig trygg med den som tar hand om det, att de känner varandra och att ni känner att ni kan lita fullt ut på personen.
    Tack för många kloka ord! :)
  • Butterscotch

För mig är tre nätter för mycket när barnen är så små.

Men nu låter det som om ni redan har bestämt er, och i så fall tycker jag att ni ska börja "träna" redan nu med att låta den tilltänkta barnvakten ta hand om barnet en hel natt (ni kanske kan bo på hotell en natt) och sen utöka tiden så att ni vet att både insomning, uppvak och dagliga rutiner funkar bra innan ni lämnar landet. Jag skulle ha ordnat det så att barnvakten bor hemma hos er under barnvaktandet så att miljön känns så trygg som möjligt för barnet. Att barnet är tryggt tillsammans med barnvakten i fråga är förstås en självklarhet.

• Konvaljen

Jag tycker att det helt beror på vilken relation barnet har till barnvakten.

Jag personligen är en extremt nojig mamma som har svårt att vara från mina barn, samtidigt som jag älskar att åka iväg med min man och göra icke-barnvänliga grejer. En svår kombo med andra ord!

Vi har dock prioriterat att åka iväg ibland just för att vi anser att vår relation är viktig, inte minst för att barnen ska få ha föräldrar som är kära i varandra och som mår bra.

Nu, nästa vecka åker vi till New York i fyra nätter och våra barn, 4 år resp 20 månader är då hemma hos oss med mormor och morfar som de är otroligt trygga med.

Hur som, åk iväg och känn ingen ångest. Men träna med sonen, låt barnvakterna ha honom över natten rätt snart, låt dem få vara mycket med honom och passa honom, kanske lägga honom och trösta honom. Om han är trygg med dem så är jag övertygad om att allt kommer att gå finfint!

• Konvaljen

Just ja, försök att låta barnvakten ha hand om sonen hemma hos er, i hans trygga miljö. Så har vi oftast gjort och det har funkat supersmidigt för alla!

• Anonym (C)

Nej vi har inte bestämt oss.. Eller sambon har väl bestämt sej, men jag är nojig!

Men att låta barnvakten bo här är en bra ide! Men då blir jag nojig ifall dom ska ta sej någonstans och åka bil! "Tänk så krockar dom" "sätter hon fast bältet som hon ska" "Tänkt så går dom ut och han ramlar ur vagnen"
    Dom har ju haft egna barn.. Men jag kan ändå inte låta bli att oroa mej! Sen har vi haft barnvakt en del när vi jobbat om varandra, men aldrig över en natt. 

• Anonym

Jag har en dotter som kommer vara 18 mån i september. Då ska vi på bröllop en helg ganska långt hemifrån (barnfritt bröllop så vi kan inte ta med oss henne). Vi väljer att inte lämna henne en hel helg utan åker samma dag som bröllopet och hem dagen efter (blir en natt hos moster).

Jag tycker 3 nätter verkar länge för en sån liten. Men ni känner ert barn bäst och jag är säker på att ni gör det som ni tror är bäst för honom

Jag tycker absolut att man ska ge tid på förhållandet, men barnen är riktigt små så kort tid, att jag inte riktigt tycker att det är ett argument för att åka bort längre stund. Man kan hitta tid för varandra i vardagen också.

Svar på tråden Paris till hösten - Själviskt eller okej?