• smulan75

Hur får man bort fastbränt från ugnsgolvet???

Hejhej!

Ja som rubriken råder, hur sjutton får man bort fastbränt på ugnsgolvet... har provat med mr muscle ugnsrengöring ett par ggr, även haft medlet på under natten för att lösa upp men det sitter som berg.

Det är inte fastbrända matrester utan ser mer ut som någon hällt nån  svart flytande blank vätska i botten på ugnen som sitter som berg... grrrr....

Någon som har något bra tips??

• Svar på tråden Hur får man bort fastbränt från ugnsgolvet???
  • FMG

Har samma problem här hemma. Kan inte ens använda ugnen nu för att det ryker så mycket från den.
    I över en veckas tid har jag kladdat in ugnen med diverse medel som sägs vara kanon mot sådant här men inget hjälper. Har gnuggat som en idiot med svinto men får inte bort allt.

• Nemi76

Känns som att tanterna från Rent Hus eller de där paranta engelska damerna som åker hem och städar folks överskitiga hem säkert har ett bra tips med bikarbonat och citron eller så, som funkar på sådant här

• Nemi76

Tips från tanterna i Rent Hus:

Städa ugnen invändigt

Blanda tvättsåpa med vatten i en blomspruta och spraya sen ugnen invändigt. Vrid upp den till 100 grader och låt stå i 20 min. Stäng av och låt svalna. Sen är det bara att enkelt torka av all gammal ingrodd smuts med en fuktad svamp. Har du ingen såpa hemma - ställ in en djup tallrik med ättika inne i ugnen i 50 grader. Låt stå i en halv till en timme och tvätta sedan rent

• FMG

Såpa fungerar inte här.
    Inte heller Mr Muscle och klickskrapa.

Ugnen var så här när vi flyttade in men enligt besiktningsprotokollet var ugnen utan anmärkning.
    Det ser ut som att någon har haft plast i ugnen som har smält och bränt fast.

Nästa steg blir att be hyresvärden om en ny spis. 

• smulan75

tack för alla tips!!

skall ge mig i kast med bikarbonat tänkte jag, men exakt hur gör man, bikarbonat är ett pulver? som man blandar med vatten och smetar ut på smutsen?  

• Mab01

Jag använde bikarbonat, vinäger, vatten och en glaskeramikskrapa. Strålande resultat. Bikorbonar och vatten funkar för alla galler. Blotlägg över natten.

• hundhår

Fick själv tips om att bränna bort smutsen, strö över bikarbonat och sätt på ugnen på max tills det börjar bubbla, låt ugnen svalna och sen skrapa bort smutsen, vet inte om det fungerar på alla ugnar dock.

Svar på tråden Hur får man bort fastbränt från ugnsgolvet???