• SessanM

SGI vid timlön

Jag har några frågor angående hur jag som har timlön ska kunna räkna ut min SGI.

Jag är fast anställd med ett visst antal timmar på mitt anställningsbevis men som alltid när man har timlön varierar ju detta något från månad till månad, hur räknar jag ut detta? Jag har också under min anställning haft lite olika timmar på mitt anställningsbevis under 3 olika perioder.

Sedan undrar jag på vilken tidsperiod sgi:n grundar sig på. Jag gick ner i timmar ganska exakt 6 månader innan BF pga arbetsbrist. På vilken anställning räknar jag då ut min SGI? 

Jag har läst någonstans att man kan välja att räkna ut SgIn på 2 olika tidsperioder, vilka är dessa? Räknar jag bakåt från BF eller bakåt från de 6 månaderna innan BF då jag gått ner i tid?

Jag tycker att det är väldigt svårt (omöjligt) att hitta information på FKs hemsida om man inte har en "normal" månadslön. Hoppas dock att jag kan få en lite klarare bild här.

• Svar på tråden SGI vid timlön
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du uppfyller 240 dagarsvilkoret, det vill säga att du har arbetat i 8 månader i en följd innan du går ned i tjänst helt eller delvis 6 månader innan BF. Då kollar vi på din inkomst som du hade när du arbetade helt. Och då kollar vi ca 6 månader bakåt i tiden.

Hälsningar
    Petronella, handläggare 

Svar på tråden SGI vid timlön