• Anonym (trött)

hur få tillbaka aptiten?

nyskild och nyseparerad, vart en traumatisk vinter/höst

aptiten är som bortblåst, känns om ett lock i halsen.

har inte tänkt på det själv men nu börjar vänner och folk omkring en reagera på att jag blivit mager

fryser, huvudvärk, stel, ont i lederna, trött och slö..

äter väl ca ½ macka med smör på om dan..

har vart så i ca 3 veckor nu, hur gör man? hur får man tillbaks aptiten?

nej, det är inte bara att äta för det går inte. det växer i munnen... spelar ingen roll om det är det godaste som jag vet egentligen...

nån som vet?

• Svar på tråden hur få tillbaka aptiten?
  • Pickeli

Ät ät och ät, lite och ofta och vad som helst. Så att du vänjer dig. Funkar inte det så bör du söka hjälp snarast via sjukvården! Lycka till!

Google it!
  • Anonym (trött)

vad kan dom hjälpa mig med då? svälja?
    får inte ner nåt, blir stopp och illamående.  

• Anonym

Så där hade jag det också när jag gick isär med mitt ex. Blev mager som tusan men kunde bara inte äta. Försök få i dig lite nötter, kanske lite slät yogert. Jobba på att må bra igen, och därmed få igång aptiten.

• Pickeli
    Anonym (trött) skrev 2012-03-15 13:51:01 följande:
    vad kan dom hjälpa mig med då? svälja?
    får inte ner nåt, blir stopp och illamående.  
    Vad dem kan hjälpa dig med? Tja näring till att börja med om du behöver det. Och sedan det egentliga problemet du har med den psykiska biten.

Kan du dricka då?
    Google it!
  • Anonym

Låter som att det är ett symptom på depression.
    Kan du inte "småäta" under dagarna, lite yoghurt, lite macka, lite ägg.. ?
    Annars är det nog en bra idé att gå till VC för utredning och eventuell medicinering av t.ex depression..

• Anonym (trött)

kan dricka kaffe... så det gör jag. kan gå några dagar mellan vattenglasen..

psykiska biten, jo.. men jag känner mig ändå ok förutom att aptiten är borta och jag är orkeslös..

• Anonym (trött)

går hos psykolog för att hitta livsgnistan.. tycker jag har gjort det men får ÄNDÅ inte i mig nånting..

• Anonym (S)

När jag blev lämnade av min kille gick jag oxå ner massa i vikt. Men började träna lite lätt och då kom hungern som ett brev på posten :)

Va rädd om dig! {#emotions_dlg.flower} 

• Anonym (anna)

Gå till hälsokosten och be dom hjälpa dig att välja ut en bra och god Gainer. Det är ett tillskott med kolhydrater och proteiner som man kan ta även om man inte tränar. Det är avsett för smala personer som behöver gå upp i vikt. För mig är det lättare att dricka än att äta och en sån shake är som en rejäl middag.

• Anonym (trött)

Tack för svaren

• mrsStatham

Kan du dricka?
    Tänk små steg, man behöver inte äta för att få i sig energi.
    Vattnig soppa, smoothie, saft. Ja drick det du tycker är gott. Börja blanda grejer i mixern.
    Som anonyma anna skriver så har hälsokosten och apoteket speciella näringsdrycker.
    De är ju iofs så äckliga så man börjar äta för att slippa dricka dem.

När du kan dricka typ yoghurt kan du gå över till mosig mat.
    Typ potatismos, mjuka frukter som ananas, melon och annat lättätligt.

Fortsätter detta och du har problem av beteendet ska du skaffa hjälp för att kunna bryta den onda spiralen 

Bara två saker är oändliga
  • canmamma

Testa om det blir lättare om det är varmt eller kallt, salt eller sött, mosigt eller krispigt. Milkshakes och smoothies är bra att testa för de kan göras väldigt energirika och näringsrika. Häll lite mjölk eller grädde i kaffet eller varför inte en skopa vaniljglass? Vilken energi som helst är bättre än ingen så socker i kaffet eller godis räknas med. Ett vitaminpiller kan hjälpa mot brister, men ersätter ju aldrig en balanserad kost. Ät framför tvn eller medan du pratar med någon i telefon. Har du någonsin lekt drinklekar då man tar en shot varje gång något händer i en film (typ Luke Skywalker gnäller i Starwars)? Du kan testa det - fast med mat istället. Tänk på att allting räknas, även små, små bitar, och kommer att få dig att må bättre och orka mer även om de inte är det mest näringsriktiga. 

Det kommer säkert att gå lättare bara du tar dig igenom de första dagarna med ett större näringsintag sedan kör bara på några veckor då du är extra observant på att inte sluta äta igen innan du kan återgå till en mer avslappnad och normal inställning till ätandet igen.  

Hoppas att du mår bättre snart! 

Svar på tråden hur få tillbaka aptiten?