• cajane

Storlek på cykel till 4-åring?

Någon som är kunnig inom barncyklar och storlekar? Vill köpa en cykel till dottern som fyller 4 men är villrådig kring storlek. 12 tum sägs passa mindre barn och 16 tum sägs passa 5-6-åringar. Så vad lämpar sig bäst till en 4 åring med normal längd, 104 cm lång? Någon som vet? 

• Svar på tråden Storlek på cykel till 4-åring?
  • Callan

Svårt det där.
    Min grabb är 3,5 nu och ungefär lika lång.
    Han lärde sig cykla i höstas och då på 12".
    Nu när cyklarna åkt fram igen så cyklar han fortfarande på den,m en han får trampa som en tok för att hjulen är så små och så blir det lätt vingligt.
    Funderar på att byta upp honom till 16" i sommar.
    Storasyrran lärde sig aldrig cykla på  12", bla för att det vinglar så med framhjulet fram och tillbaka liksom när det är så litet, utan det kom när hon bytte upp till 16".

Ta med barnet till affären och kolla hurr lågtman kan få 16"-aren. Kommer den tillräckligt lågt hade jag kört på det. 

• Sisisisi

Det är nog lättare att lära sig cykla på en 12"... Min son var 115 cm när han lärde sig cykla på en 12", vi hade köpt en 16" som egentligen passade hans storlek men den var ju större och tyngre, svårare... Köpte en liten som han använde tills han kände sig säker...

• Tinnys

Kanske en 14"
    Har 12" till min kille som är fyra. Han har en 16" också men når inte ner riktigt till marken vilket gör det svårt när han vill stanna och starta. Han lärde sig cykla förra sommaren på en 12". Min 5 1/2 åring har precis fått sin 16".

Svar på tråden Storlek på cykel till 4-åring?