näta in balkong, material?
Ni som nätat in era balkonger, vad för slags nät har ni använt? Tar tacksamt emot era tips!
Ni som nätat in era balkonger, vad för slags nät har ni använt? Tar tacksamt emot era tips!
Jag köpte sånt där blått nät som man har över typ jordgubbslandet! Syns knappt :) billigt var det med, runt 50 spänn för 5 m och det räckte till min normalstora balkong. Fäste med buntband.
Nätet köpte jag på Ica!
Gå in på tex katter.nu och sök på balkongnät. Det mest hållbara är nog rådjursnät. Har själv ett sk kattnät, helt genomskinligt men kommer att använda ett annat nästa gång.
Beror på vad du ska ha det till. Finns speciellt balkongnät, om det är till katter/barn osv. En del förljer det med krokar osv för att fästa i taket och vägg.
Problemet med sådant nät är ju att det inte håller om katterna skulle få för sig att slänga sig mot det eller klättra i det eller liknande. Jag skulle iallafall inte känna mig trygg med ett sådant nät. Satsa hellre då lite extra pengar och skaffa ett mer hönsnät-aktigt, något tunnare men metallnät som håller.
Det man samtidigt måste ha med i beräkningen är att nätet måste gå att ha sönder om det börjar brinna och balkongen är enda vägen ut.
Jag köpte fårnät på hornbach tror jag det var. Stelt och bra, satte fast med elstraps.
Det är väl lag på att ha nät numera?
Ja jag tror det är lag på att ha nät om man bor på tredje eller fjärde våningen och uppåt. Det är bara någon meter från marken upp till vår, så han skulle inte skada sig men jag vill ju inte att han ska hoppa ut.
Det man ska tänka på är också att försäkringen oftast inte gäller vid fallskador om katten skadar sig i samband med hopp/fall från balkong, men framförallt är det ju onödigt att utsätta katten för den risken...
Försäkringen gäller ALDRIG om en man inte har nät. Nät är det lag på om man bor högre än fem meter, men katten kan ju ramla eller hoppa, det är väl också hemskt. Katten blir då livrädd och försvinner.
Skulle satsa på ett mer rejält nät av något slag, du verkar ha fått bra tips. En granne hade nåt typ jordgubbsnätsaktigt, och när jag en dag skulle gå in till lägenheten via bakgården så står en pytteliten katt och balanserar på balongräcket. Då har han fått upp en (1!) maska och lyckats ha sönder och ta sig ut. Fick ropa på grannen medan jag stod nedanför för att ev. ta emot - det är cementtrappa precis under =/
Det gick som tur bra, men ville bara ge exempel på att de verkar kunna få upp det rätt lätt.
Har alltid full uppsikt över katterna när dom är ute, tar in de på en gång om de börjar hia upp sig och det har gått superbra i alla år. Men ska som sagt skaffa nät
Jag har byggt en stabil träram och spänt svetsnät över. Det river inte katterna ner och det är dessutom snyggt. Den största kostnaden är träramen och där väljer man ju själv om man vill köra dyrare eller billigare. Jag valde tryckinpregnerat trä för hållbarheten, men det är ju inte av nöden tvunget.
På ena kortsidan har jag bara dragit in nätet (utan träram) och spänt fast bakom stuprännan och en träpåle. Nätet sitter fast ordentligt men börjar det brinna och vi behöver ta oss ut via balkongen är det bara att sparka undan träpålen så är nätet löst att vika undan.
Jag har nätat in med sånt där kompostgaller (grönt). Fäst det med såna där plastband som man drar åt. Billigt och effektivt.