• Kattis03

Skulderdystoci vid förlossníngen och asfyxi

Vår son föddes med skulderdystoci och jag tänkte att jag kanske kan lugna eller finnas som stöd för någon annan som upplever det. Skulderdystoci är att barnets huvud är framfött men att skudrorna/axlarna fastnat i bäckenet. Det finns en rad åtgärder som barnmorskan gör när detta händer, de drar mammans ben upp mot magen och försöker hjälpa till att trycka på magen. Kan inte alla dessa åtgärder men bland de sista är att modern får ställa sig på knä och en läkare eller barnmorska försöker ta tag i barnet. Vi detta läga finns det risk för att barnet får syrebrist eller muskel skador när de tar tag i det. Det är ovanligt, jag hade aldrig hört talats om det förut. När han väl kommut ut hade han suttit där i 7 min och de misstänkte syrebrist med risk för hjärnskador. Han hade också svalt grönt fostervatten så han kunde inte andas själv. Han hade dåliga värden men teamet stod redo och tog genast hand om honom. Han skickades till ett annat sjukhus för nedkylning. Här är en länk med lite information http://www.blf.net/program/foraldrainfo_070316.pdf

Vi har haft en otrolig tur och nedkylningen har förmodligen haft sin positiva effekt. Det är hemskt jobbigt som nybliven förälder att inget veta, bara vänta och se hur barnet utvecklas. Han mår idag jättebra, är 2 år och har inge men. Så vi har haft en otrolig tur. Kylbehandling kan också vara smärtsam att genomgå för föräldrarna, barnet ligger där i 3 dygn med slangar och monitorer inkopplade, mamman kan pumpa sin bröstmjölk och barnet får det via sondmatning. Hjärnaktiviteten och allt annat kollas. Så dessa dygn kan vara påfrestande, man kan inte göra så mycket, klappa, smeka, hålla sitt barn i handen och bara vänta. Under tiden sövs barnet så att de inte ska känna obehag.

Så är det någon som genomgår skulderdystoci eller asfyxi (syrebrist) har frågor eller funderingar så finns jag om ni vill ha någon att prata med. Kanske någon har som genomgått detta och kan berätta för mig hur ni gjorde vid era andra förlossningar? Jag funderar på snitt när det blir dags igen.

• Svar på tråden Skulderdystoci vid förlossníngen och asfyxi
Svar på tråden Skulderdystoci vid förlossníngen och asfyxi