• Anonym

min dotter sa på förskolan att jag slog henne

min dotte är snart 4 år och skyller jämt på andra människor om hon tex tagit isönder något. är det vanligt? som idag satt jag brevid henne och hon hade en bok hon var lite oförsiktig med. en sida gick av lite och då sa hon mamma varför tar du sönder min bok.. hon säger att jag är dum för att hennes pappa har gått till jobbet (hon vill att vi ska vara hemma tillsammans alla 3) men varför är JAG dum för det??

en det värsta idag var att när jag hämtade henne på förskolan och skulle hjälpa henne med jackan sa hon högt: ajjj du slog mig. hon har börjat säga så minsta lilla jag rör henne tex om jag ska hjälpa henne av med tröjan, sätta henne i barnsadeln på cykeln osv. varför???? får panik på detta. vill hon provocera mig eller???? har förklarat minst 100 ggr att man inte får säga så, då kan polisen komma osv. vad ska jag göra??? skulle aldrig slå henne

• Svar på tråden min dotter sa på förskolan att jag slog henne
  • Anonym

om de som var på förskolan samtidigt och hämtade sina barn anmäler mig vad händer då??? tar de henne direkt eller går man på möte eller vaddå??? usch vill inte tänka så långt men eftersom hon nu sa så...

• Anonym

Nä,de tar henne inte. Men om du blir anmäld till soc gör de en utredning.

• Anonym

Tror att nästan 100% av oss föräldrar har hört detta nån gång.
    Och att förskolepersonalen hört det 1000-tals gånger.
    Det är ingen som skulle kunna misstänka något pga detta...

Barn som blir slagna på riktigt gör allt för att dölja det (tyvärr!!!)
    just eftersom de INTE vill förlora sin mamma/pappa osv...

Barn som känner sig trygga  nog att säga såna saker är ju sunda egentligen!  :)

Så ta det inte på så stort allvar! 

• stresss

Svara konkret i stället: nej det här heter inte slå, det heter rycka i ärmen, och Oj, jag märkte inte att jag ryckte, förlåt!

• Severus
    stresss skrev 2012-03-15 17:34:49 följande:
    Svara konkret i stället: nej det här heter inte slå, det heter rycka i ärmen, och Oj, jag märkte inte att jag ryckte, förlåt!
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Anonym

fast jag ryckte inte ens i armen rörde henne verkligen knappt. någon gång har jag råkat riva henne och då har jag sagt: förlåt för att jag rev dig det var verkligen inte meningen.

men varför säger barn såna saker? och hur får man dem att sluta? jag läser till fsklärare och på min vfu pratade vi om dem med att slå och då sa dem att de är skyldiga att åka till polisen med barnet direkt utan att säga till föräldrarna.

usch vad jag skämdes när hon sa så idag. kan väl förvänta mig ett brev/samtal från soc snart. pappan som hörde det såg inte vad som hände trots att han satt så nära, han var vänd mot sin son     

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-15 17:34:09 följande:

fast klart man tar det på allvar.. vem vill bli ifråntaget sitt barn? hade varit så fruktansvärt att det inte är sant. skulle aldrig slå min lilla tjej
  • Alemonia
    Anonym skrev 2012-03-15 17:34:09 följande:

Instämmer med ovanstående!

Min syster råkade vid ett tillfälle "slå till" sin äldsta med hårborsten (pga krånglande barn) och dottern lyckades få fram en droppe blod så hon fick ha plåster som säkert skulle sitta på en vecka och givetvis berättade hon för alla att hennes mamma slagit henne. Givetvis blev förskolan informerad men mer än så var det inte.

Med tanke på din oro för andra föräldrar. Skulle du själv fundera på att anmäla bara för att du hörde ett barn säga att föräldern slog det? Ett barn som inte är skyggt vill säga?
  • Muffins i magen

TS det låter som om det är min snart 4-åriga dotter du skriver om, hon säger precis så och det hela tiden! Blir riktigt irriterad på att hon jämt skyller ifrån sig och ALLT är mitt fel. Jag funderar också på om det är för att provocera eller om hon faktiskt i sin värld upplever att allt är mitt (eller någon annans fel). Blir så trött! Brukar också förklara såsom föregående säger, men man orkar ju inte jämt. Däremot oroar jag mig inte för att andra hör eller att anmäld. Tycker bara det är så tröttsamt att höra hela dagarna.

• Tina lind

Min ena syster skrek alltid "aj" när man gjorde något hon inte ville, sätta på henne kläder, springa efter och lyfta upp så hon inte sprang ut i vägen mm. Jag minns (jag är tio år äldre än henne) att jag tyckte det var så pinsamt att passa henne för att hon använde sig av sitt "AJJJ" för att man skulle låta henne få som hon ville...Men det var typ femton år sedan och då var det inte samma "anmälningshysteri" som det är idag, jag hoppas att mina barn inte blir så! Men det borde väl vara rätt så vanligt som någon redan skrivit, de som jobbar på dagis lär ju få höra en hel del saker och de borde ju ta saker och ting med en nypa salt...

Vet när jag extrajobbade på ett dagis så var det ett gäng barn i tre årsåldern som diskuterade vems pappa som hade störst snopp "nej min pappa har störst för han har så här stor" och så sträckte en av dem ut händerna så mycket hon kunde. Det tog ju inte jag som att dessa barn blivit sexuellt utnyttjade och pedagogerna som jobbade där sade att det var inget konstigt, de fick höra massor med saker.

• Anonym (hipp)

Så där är min treåring också. Vid nåt tillfälle sade han att mamma slog mig, då satt hans pappa bredvid och såg ju att jag inte hade slagit (så jag undrar vad han hittar på till dagispersonalen). Vet inte var de får det ifrån. Sen försöker sonen slå oss också ibland, och då säger vi ifrån. Och om man sen frågar varför han slog så säger han att jag är dum och så frågar jag varför jag är dum och då svarar han: för att jag slog dig ... Suck. De har nog inte riktigt lärt sig att uttrycka sig och "skäller" på den som är närmast så att säga.

Jag tror också att de vet och känner av att man inte får slåss och använder det mot sina föräldrar eftersom de vet att det har effekt att säga: Aj, du slog mig.

• Anonym

barnet behöver uppfostras. Dra henne i håret lite då förstår hon och blir tyst.

• Furstinna

Oroa dig inte. Barn säger sånt. Min dotter har berättat de mest hemska saker på dagis. Att jag puttade henne så att hennes panna sprack t.ex dock va där ju inga märken hehe

• Linda 28

har en vän vars minsta son ÄLSKAR att bita en. armar ben överallt. mamma sa INGET till honom. jag blev FÖRBANNAD och sa ifrån men han bara skrattade.  sen sa jag så här ; biter du mej så  så biter jag dig. och då kommer du inte skatta längre utan då blir du ledsen. han fattade att jag menade allvar.   kan man inte säga åt sina barn när de beter sig illa mot andra mäniskor.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-15 17:57:30 följande:
    barnet behöver uppfostras. Dra henne i håret lite då förstår hon och blir tyst.

jätteroligt va.
  • Anonym
    Muffins i magen skrev 2012-03-15 17:46:47 följande:
    TS det låter som om det är min snart 4-åriga dotter du skriver om, hon säger precis så och det hela tiden! Blir riktigt irriterad på att hon jämt skyller ifrån sig och ALLT är mitt fel. Jag funderar också på om det är för att provocera eller om hon faktiskt i sin värld upplever att allt är mitt (eller någon annans fel). Blir så trött! Brukar också förklara såsom föregående säger, men man orkar ju inte jämt. Däremot oroar jag mig inte för att andra hör eller att anmäld. Tycker bara det är så tröttsamt att höra hela dagarna.

visst är det jobbigt. men brukar hon också säga att du slår henne?
  • Anonym

borde man kontakta någon om detta, typ bup eller bvc psykologen?

• Muffins i magen

Ja om hon gör sig illa på något eller om jag råkar komma åt henne eller gå in i henne fräser hon till "se dig för!" eller "AJ du slog mig!". Då förklarar jag alltid vad som egentligen hände och så blir det världens tjafs och diskussion om vad som egentligen hände. Asjobbigt...

• Anonym

Åh gud det där har man hört både som förälder och pedagog!! Vissa ungar har en period där dom tar till det så fort man råkar nudda dom. Skitstörigt för man vet att man verkligen inte har slagit dom. Jag tror hon märker på dig att du flippar ut så fort hon säger det ordet eftersom det något som är förbjudet. Så du måste lära dig att bemöta det utan att få panik.

Svar på tråden min dotter sa på förskolan att jag slog henne