• TyraPaloma

Kan man göra spolning när man har mens? *bråttom*

Har en inbokad tid för spolning imorgon och min mens vill inte sluta som den ska... Det står ingenting om det i brevet jag fick eller på deras hemsida och den enda info jag fått från dem var att det skulle göras innan ägglossning. Men nu när jag läst här verkar det som att det skall göras efter mens???

Kan man göra en spolning när man fortfarande blöder eller skall man ringa återbud? De har ingen telefontid förrän imorgon vid halv 9 och då sitter vi redan i bilen på väg dit (bor 20 mil därifrån).

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan man göra spolning när man har mens? *bråttom*
  • TyraPaloma

Jag menar en äggledarspolning som man gör under fertilitetsutredning bland annat.

Det gick förresten alldeles utmärkt!

• Honeybunny

När i utredningen fick du göra spolningen?

Vi har nämligen precis bokat tid för att påbörja en utredning.

• TyraPaloma
    Honeybunny skrev 2012-03-17 23:10:31 följande:
    När i utredningen fick du göra spolningen?
    Vi har nämligen precis bokat tid för att påbörja en utredning.
    Det var det sista vi gjorde i utredningen!
  • Honeybunny

Jag fick göra det 3 veckor efter första besöket. Det var dock väldigt viktigt att spolningen gjordes på cykeldag 7-12. Spolning är egentligen ett ultraljud, där läkaren spolar in vätska som "målar" upp livmoder, äggledare och äggstockar. Under tiden tittar läkaren med hjälp av ett vanligt ultraljud, men ser dock mer än utan vätskan.

• AlexandraViberg
    TyraPaloma skrev 2012-03-18 07:53:31 följande:
    Det var det sista vi gjorde i utredningen!
    Det sista? GAH! Jag hoppas att det blir det första dom gör på oss eftersom vi haft ett X och jag bara har en äggledare kvar! Så hoppas att det beror på tidigare hälsobild! :O
    Sophie 070212, X Jan-12, höger äl rök!
  • Honeybunny
    AlexandraViberg skrev 2012-05-26 19:13:37 följande:
    Det sista? GAH! Jag hoppas att det blir det första dom gör på oss eftersom vi haft ett X och jag bara har en äggledare kvar! Så hoppas att det beror på tidigare hälsobild! :O

Min Gyn pratade om det, det första han gjorde. Det skulle göras så fort som möjligt, för han ville se att allt såg rätt ut nu under sommaren. Om jag hade haft mensen några dagar innan det första besöket, så hade han förmodligen gjort det redan då! Jag tror det hänger på HUR engegerad Gyn är... Jag gick på gårda ivf-klinik i Gbg... Lycka till!!
  • AlexandraViberg
    Honeybunny skrev 2012-05-28 10:38:33 följande:
    Min Gyn pratade om det, det första han gjorde. Det skulle göras så fort som möjligt, för han ville se att allt såg rätt ut nu under sommaren. Om jag hade haft mensen några dagar innan det första besöket, så hade han förmodligen gjort det redan då! Jag tror det hänger på HUR engegerad Gyn är... Jag gick på gårda ivf-klinik i Gbg... Lycka till!!
    Ja jag var ju på utredningens första möte och i och med att jag haft utomkveds och bara har en äggledare kvar så blir det gjort på en gång! Så när vi ska få provsvar kommer vi in och gör spolningen (jag har BIM om 4 dagar).
    Är det HEMSKT att en liten del av en känner att man hoppas det är stopp? (kanske fejkstopp men så att det ser ut som det iallafall så man får ivf) För annars om vi är oförklarligt barnlösa måste vi vänta i TVÅ år till innan vi kan få sådan hjälp! UUUUUH! Alltså efter detta besök så vill en del av mig börja grina men en annan håller tillbaka och känner att nu kommer ju hjälpen! Väldigt splittrat här nu..
  • Honeybunny
    AlexandraViberg skrev 2012-05-28 12:26:51 följande:
    Ja jag var ju på utredningens första möte och i och med att jag haft utomkveds och bara har en äggledare kvar så blir det gjort på en gång! Så när vi ska få provsvar kommer vi in och gör spolningen (jag har BIM om 4 dagar). Är det HEMSKT att en liten del av en känner att man hoppas det är stopp? (kanske fejkstopp men så att det ser ut som det iallafall så man får ivf) För annars om vi är oförklarligt barnlösa måste vi vänta i TVÅ år till innan vi kan få sådan hjälp! UUUUUH! Alltså efter detta besök så vill en del av mig börja grina men en annan håller tillbaka och känner att nu kommer ju hjälpen! Väldigt splittrat här nu..

För står precis vad di menar, för när vi kom till punkten att beställa tid för utredning, så tog det emot, kändes så stort...
Svar på tråden Kan man göra spolning när man har mens? *bråttom*