Jerryfer skrev 2012-03-16 14:05:39 följande:
Som väntat så är det väldigt individuellt hur de känns.
Mina sammandragningar gör ju inte alls ont utan bara att magen blir hård, som ett sug i magen.
Men förvärkarna gör ju ont, som rejäl mensvärk. Och den värken sitter över magen och i ljumskarna, har inte känt av något alls i ryggen än. Tror ju absolut inte att jag kommer att missa när det drar igång men det är ju skönt att ha lite koll i förväg på hur smärtan kommer att förändras. Mycket också för att jag ska veta när jag ska börja klocka. För ibland kommer förvärkarna ganska regelbundet och då funderar man ju på att klocka. Men de klingar ju av efterhand. Jag har fått för mig att värkarna blir annorlunda vid vattenavgång för då finns det ju inte lika mycket vatten som "stötdämpare" så de borde ju kännas mer tänker jag. Går in i vecka 40 idag så jag antar att jag snart kommer få svar på mina funderingar ;)
Min andra förlossning startade med vattenavgång. När jag började få värkar kändes det precis som "småvärkarna" vid min första förlossning. Den skillnaden jag upplevde mellan hur det kändes var att jag tyckte att det var skönast att ta värkarna stående under min första förlossning när de började bli intensiva. Under min andra förlossning så hade jag småvärkar när jag låg i sängen (var beordrad sängläge av olika anledningar, inskriven på förlossningen) som ändrade karaktär en hel del när jag fick vara uppe och röra mig: de blev genast mycket mer smärtsamma och utan värkpaus.