• Jerryfer

Förlossningsvärkar hur känns de?

Hej!

Jag har haft en massa förvärkar från vecka 30 och är nu 38+6 så är väl bekant med hur de känns.
    Men hur känner jag när de förvandlas till förlossningsvärkar? Är det stor skillnad?
    Har idag som elektriska stötar i sidan av magen men även ett par tvärs över magen, i samband med dem ilar det till i tappen och "drar" i underlivet. Kan detta vara ett tecken på att det är på G eller är det något annat?

Hur kändes det för er när det började? 

• Svar på tråden Förlossningsvärkar hur känns de?
  • Flickan och kråkan

Jag hade bara kraftiga sammandragningar, aldrig förvärkar. För mig började båda förlossningarna med vattenavgång och därefter värkar rätt omgående. Började som mensvärk som kom regelbundet, blev allt starkare och kom allt tätare. Nu har i och för sig inte mina förlossningar börjat med värkarbete, men på något vis känns det som om det skulle vara svårt att ta miste på dem när förlossningen verkligen är på gång .

• Mynta

Mina värkar kändes till en början som mensvärk som kom och gick med jämna mellanrum. Satt mest i ryggen, men även framåt magen och strålade ner i benen. Blev såklart starkare (och tätare) allt eftersom. Jag hade dock inga förvärkar alls, utan enbart smärtfria (men obehagliga) sammandragningar, så jag har ju inget att jämföra med egentligen. 

• Qliana

Mina förvärkar/starten gjorde rejält ont. Magen blev till en annan form och det kändes som ett band runt magen som drogs åt likt tusen nålar. Det tryckte även på neråt och det kändes som någon högg med en kniv. Jag andades, badade och hade en tens apparat. Detta höll på med 3-30 min mellanrum i 5 dagar utan vila.

Sedan skrek jag efter hjälp. De avstannade allt då jag behövde sova och bara var öppen 3-4 cm.

Dagen efter satte de igång mig. Det var hemskt. Det kändes som mitt skelett gick sönder. På riktigt!! Smärtan var djup och satt i hela kroppen. Värst var ryggen. Till och med fötterna blev svettiga vid varje värk. Jag hade svårt att förstå när jag hade paus utan det gjorde fruktansvärt ont hela tiden och ännu värre. Jag hade värkstimulerande dropp och jag har hört att det blir värre då.

Vid varje topp av värkarna så slutade hörseln fungera. Jag hörde alltså ingenting. Konstigt.

• partouze

Som att ryggen skulle slitas itu och alla inre organ fick knivar i sig ungefär. Alltså man bara vet när det är riktiga värkar för dom är helt annorlunda mot förvärkarna osv tyckte jag.

• Havsjungfrun

Jag har bara haft både förvärkar och värkar i magen, kan vara bra att veta att inte alla får ont i ryggen just.

• lidob

Jag hade förvärkar under princip hela graviditeten, förlossningsvärkarna känns likadant men starkare, som en ruskigt kraftig mensverk skulle jag säga. Sammandragningarna känns som en torktummlare i magen, som kör för fulla varv, det gör inte ont med sammadragningar men känns konstigt. Magen bli alldeles hård.

• k girl

Mina förvärkar har bara känts som ihållande, smärtsam mensvärk. Det har alltså inte kommit och gått som förlossningsvärkarna.

Min första förlossning startade med värkar och den gången trodde jag att det var förvärkar. Små, visserligen kännbara men inte smärtsamma "värkar" som kommit glest och oregelbundet. När de började komma med 10-15 minuters mellanrum, blivit betydligt mer smärtintensiva och haft en tydlig topp och dal har jag förstått att det varit på riktigt. Jag har öppnat mig fort med båda barnen. Värkarna har inte varit så täta och regelbundna som de "ska" vara, men väldigt intensiva. Vi åkte in till förlossningen (restid två timmar) när jag hade 7-10 minuter mellan värkarna. När vi var framme hade jag 3 minuter mellan värkarna och var åtta cm öppen.   

• Jerryfer

Som väntat så är det väldigt individuellt hur de känns. 
    Mina sammandragningar gör ju inte alls ont utan bara att magen blir hård, som ett sug i magen.
    Men förvärkarna gör ju ont, som rejäl mensvärk. Och den värken sitter över magen och i ljumskarna, har inte känt av något alls i ryggen än. Tror ju absolut inte att jag kommer att missa när det drar igång men det är ju skönt att ha lite koll i förväg på hur smärtan kommer att förändras. Mycket också för att jag ska veta när jag ska börja klocka. För ibland kommer förvärkarna ganska regelbundet och då funderar man ju på att klocka. Men de klingar ju av efterhand. Jag har fått för mig att värkarna blir annorlunda vid vattenavgång för då finns det ju inte lika mycket vatten som "stötdämpare" så de borde ju kännas mer tänker jag. Går in i vecka 40 idag så jag antar att jag snart kommer få svar på mina funderingar ;) 

• k girl
    Jerryfer skrev 2012-03-16 14:05:39 följande:
    Som väntat så är det väldigt individuellt hur de känns. 
    Mina sammandragningar gör ju inte alls ont utan bara att magen blir hård, som ett sug i magen.
    Men förvärkarna gör ju ont, som rejäl mensvärk. Och den värken sitter över magen och i ljumskarna, har inte känt av något alls i ryggen än. Tror ju absolut inte att jag kommer att missa när det drar igång men det är ju skönt att ha lite koll i förväg på hur smärtan kommer att förändras. Mycket också för att jag ska veta när jag ska börja klocka. För ibland kommer förvärkarna ganska regelbundet och då funderar man ju på att klocka. Men de klingar ju av efterhand. Jag har fått för mig att värkarna blir annorlunda vid vattenavgång för då finns det ju inte lika mycket vatten som "stötdämpare" så de borde ju kännas mer tänker jag. Går in i vecka 40 idag så jag antar att jag snart kommer få svar på mina funderingar ;) 

Min andra förlossning startade med vattenavgång. När jag började få värkar kändes det precis som "småvärkarna" vid min första förlossning. Den skillnaden jag upplevde mellan hur det kändes var att jag tyckte att det var skönast att ta värkarna stående under min första förlossning när de började bli intensiva. Under min andra förlossning så hade jag småvärkar när jag låg i sängen (var beordrad sängläge av olika anledningar, inskriven på förlossningen) som ändrade karaktär en hel del när jag fick vara uppe och röra mig: de blev genast mycket mer smärtsamma och utan värkpaus.
  • euv

Jag har haft förvärkar eller vad det nu är sen halv 8 igår, till halv 4 inatt, visserligen inte starka hela tiden utan mest i början och slut, dom har redan börjat komma tillbaka och inatt var dom allt mellan 3-26 minuters mellan rum, gått 38+0 idag, så frågan är ju om det kan vara dags snart ?

• euv

Jag har haft förvärkar eller vad det nu är sen halv 8 igår, till halv 4 inatt, visserligen inte starka hela tiden utan mest i början och slut, dom har redan börjat komma tillbaka och inatt var dom allt mellan 3-26 minuters mellan rum, gått 38+0 idag, så frågan är ju om det kan vara dags snart ?

• RamonaMaria

Ni Som haft ont i ryggen av värkar, hur känns det o vart sitter det?!
    Har senaste veckan nästan alltid en molvärk i ryggslutet som ibland blir intensivare o gör ont, för att sen släppa. Är i v. 39 (38+1) så letar efter minsta lilla tecken!

• mimbo

Generellt kan man väl säga att måsta man fråga hur det känns så har inte de riktiga värkarna dragit igång än. MEN givetvis finns det undantag!
    För mig har det varit så att skillnaden mellan förvärkar och förlossningsvärkar är att förvärkar känns men förlossningsvärkar gör ondare och ondare. Samt att de kommer redan från början hyfsat regelbundet och slutar inte vid ändrad aktivitet (ligga ned  till att gå omkring, eller gå omkring till lägga sig o vila...tex), de släpper inte av dusch/bad (men kan lindras) eller av alvedon.
    Sen har de tillslut blivit absolut outhärdeliga, och det har varierat mellan hur lång tid de tagit men några timmar iallafall, och kommit med några minuters mellanrum. Då har de varit dags att åka in!
    (Jag har fött tre barn)

Värkarna har förresten känts som mensvärk som kommer och går i början. En gång satt de i ryggen och strålade framåt, två ggr satt de i nedre delen av magen och strålade ned i låren. Trycket nedåt vissa beskriver och ilningar mm (som känns som skärande knivar ibland) har jag haft alla gånger sista tiden, ett par veckor faktiskt. Sammandragningar har jag haft sen början/mitten av graviditeterna. Det säkraste tecknet för mig att det verkligen varit på gång förutom värkarna (som kan vara svåra att tolka i början) har varit att jag börjat blöda, allt från några dagar innan tills några timmar.)

Det var mina erfarenheter, hoppas de hjälpt nån

• pixie mason
    RamonaMaria skrev 2012-03-18 08:40:28 följande:
    Ni Som haft ont i ryggen av värkar, hur känns det o vart sitter det?!
    Har senaste veckan nästan alltid en molvärk i ryggslutet som ibland blir intensivare o gör ont, för att sen släppa. Är i v. 39 (38+1) så letar efter minsta lilla tecken!
    Är ju väldigt olika hur dom känns för var och en men mina värkar startade med en intensiv smärta i ryggen. Vaknade klockan halv 7 på morgonen av att det kändes som det knäppte till i magen och ryggen. Lät som någon bröt av en penna. Sen satte värken in det var som om någon skulle satt en kniv i ryggslutet på mig och vred om den. Jätte obehagligt gjorde så ont så när ja försökte resa på mig så ramlade jag ner på golvet. Hade bara 1 minut mellan värkarna också så blev illfart ner på förlossningen. Hade tur i oturen att ja redan låg på sjukhus när detta hände för skulle ja ha rest med bil till förlossningen skulle ja aldrig klarat det :S
  • euv

Haha, ser att jag skrivit den 18 mars här, och den 19 mars tittade lillen ut, 14 dagar före bf!:)

Svar på tråden Förlossningsvärkar hur känns de?