• Zezzan

Bajsar på sig

Vår yngre son (3år i maj) slutade med blöja på eget initiativ i augusti. han har alltså varit utan blöja i ca 7 månader nu. 

Visst han har kissat på sig några gånger men inte speciellt mycket. Utan det har gått väldigt lätt och smidigt. 
    Förutom när det kommer till bajsningen. Han har bajsat på toaletten och i pottan utan problem. Han vet att det är där man ska bajsa. Men han gör det inte. Han bajsar i kalsongerna där han står när han blir nödig.
    Ibland hinner vi se vad som är på G och hinner ta honom till pottan. Ibland frågar han efter en blöja vilket han får och då bajsar han i denna. Men som sagt oftast hamnar det i kallingarna.  

För någon vecka sedan köpte vi ett gäng ballonger och lovade honom en ballong varje gång han bajsade i pottan/toan men nix han struntar fullständigt i detta. 

Någon som har tips, idéer och förslag på hur vi ska lösa detta?

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Svar på tråden Bajsar på sig
  • 72Lisa

Jag tror att det är normalt. Så vitt jag har förstått barns psyke så ska man inte använda ig av belöning vare sig det gäller att kissa/bajsa eller att äta. Man kan lätt få det att bli en stlr grej istället. Tänk på att många barn i hans ålder fortfarande har blöja dygnet runt. Fortsätt att hjälp honom till potta/toa eller ge blöja men prata inte så mkt om det. Och gör det inte till en fråga om belöning/straff (vilket det indirekt blir när man inte får en ballong om man bajsat i byxan).

• skogsvitter

Det är lättare att bajsa när man står upp, därför bajsar många barn fortfarande i blöja trots att de i övrigt är blöjfria. I synnerhet om de har/haft problem med hård mage eftersom det blir en väldigt negativt laddad erfarenhet då, dvs om de varit hårda och haft ont när de bajsat på toalett/potta.

Vår dotter slutade helt bajsa på pottan en period efter att hon var hård i magen en gång (ändå inte totalförstoppad men hon var trög och det var obehagligt för henne) hon totalvägrade verkligen. Vi la inte så mycket energi på det utan hon fick göra i blöjan (eller byxorna) helt enkelt, det finns ju tvättmaskin... och efter ett tag gick det över.

• Zezzan
    72Lisa skrev 2012-03-15 19:58:32 följande:
    Jag tror att det är normalt. Så vitt jag har förstått barns psyke så ska man inte använda ig av belöning vare sig det gäller att kissa/bajsa eller att äta. Man kan lätt få det att bli en stlr grej istället. Tänk på att många barn i hans ålder fortfarande har blöja dygnet runt. Fortsätt att hjälp honom till potta/toa eller ge blöja men prata inte så mkt om det. Och gör det inte till en fråga om belöning/straff (vilket det indirekt blir när man inte får en ballong om man bajsat i byxan).
    Ballong förslaget skakade han bara på huvudet åt och brydde sig inte om för 5 öre

Känns så frustrerande då vi vet att han kan. Han har ju bajsat på potta/toa i perioder hemma. Men i bhg/fsk så  fungerar det inte. 

I bhg har de mot sin egen vilja börjat ta på honom blöja då de ska iväg på utflykter och liknande. Svårt att ha massa extrakläder med till honom då. Det är dem som valt att ta på blöja då men samtidigt säger dem att det känns fel att göra det. 
  • Zezzan
    skogsvitter skrev 2012-03-15 20:03:14 följande:
    Det är lättare att bajsa när man står upp, därför bajsar många barn fortfarande i blöja trots att de i övrigt är blöjfria. I synnerhet om de har/haft problem med hård mage eftersom det blir en väldigt negativt laddad erfarenhet då, dvs om de varit hårda och haft ont när de bajsat på toalett/potta.

Vår dotter slutade helt bajsa på pottan en period efter att hon var hård i magen en gång (ändå inte totalförstoppad men hon var trög och det var obehagligt för henne) hon totalvägrade verkligen. Vi la inte så mycket energi på det utan hon fick göra i blöjan (eller byxorna) helt enkelt, det finns ju tvättmaskin... och efter ett tag gick det över.
    7 månader börjar bli ett långt tag

Vår äldsta bajsade i blöja i 1 år efter det att han egentligen slutat med den. Han kom och bad om blöja varje gång han skulle bajsa. Men denna yngre utgåva bajsar bara där han står och går :-S 
  • skogsvitter

Och håller med ovan, belöningssystem ska man akta sig för. Särskilt i den här åldern! Det finns många anledningar, men det är väldigt lätt att det blir uppförstorat när man gör en sån grej av det, lätt att det skapas en maktkamp eller tvärtom att barnet känner sig värdelös eller kränkt för att det inte går att fixa detta, alltså ingen belöning. Och så småningom lär sig barn med sådan uppfostran dessutom att utnyttja belöningssystemet för att få mer eller bättre fördelar, och mutar i själva verket föräldrarna. Det är då rakt inget jag skulle råda någon till att göra.

• 72Lisa

Slarvigt av förskolan tycker jag. De får ta med kläder! Det är vanligt att barn blir av med blöjan, sen börjar göra i  byxan för att bli torra igen. Försök att bita ihop och att inte låta honom känna er (förståerliga) frustration. Prata med fs om att ni inte vill att de sätter på blöja! De ska inte göra det om ni inte vill det.

• Zezzan
    72Lisa skrev 2012-03-15 20:09:12 följande:
    Slarvigt av förskolan tycker jag. De får ta med kläder! Det är vanligt att barn blir av med blöjan, sen börjar göra i  byxan för att bli torra igen. Försök att bita ihop och att inte låta honom känna er (förståerliga) frustration. Prata med fs om att ni inte vill att de sätter på blöja! De ska inte göra det om ni inte vill det.
    Jag förstår dem helt klart. När de går på tur med 20 barn kan de inte släpa med sig extra kläder, extra ullkläder + extra overall ifall han skiter ner sig. Det blir väldigt mycket att bära på. 
    Vi försöker ha en öppen dialog med dem för att komma fram till bäst lösning för alla och framför allt för barnet. 
  • Zezzan

Tack för att ni tog er tid att svara
    Kommer ni på någon annan liten idé eller tips för att förenkla denna tid så säg gärna till

Tar tacksamt emot fler tankar och förslag 

• Lussekatta

Hej! Har en dotter som är 2,5 år som vi har liknande problem med. Hon slutade med blöja på dagen för 2 veckor sedan visserligen, men är väldigt duktig på att gå och kissa på toaletten/pottan(hon har ingen favorit utan växlar mellan båda). Och att kissa i blöjan för henne är passé så mycket kan jag säga! Men. Bajsningen oj oj vilka bekymmer hon har. Hon har tydligen lyckats bajsa EN gång på förskolan i pottan, och en gång hemma men då grät hon mängder och sedan dess har hon inte vågat prova igen.
    Hon bajsar i trosorna varje dag och säger sedan till med gråten i halsen ,hon känner att det är fel men vågar inte bajsa på pottan/toaletten.
    En gång frågade jag henne om hon ville ha blöja på sig och bajsa för hon verkade ha ont och håller sig mycket om dagarna, men det ville hon inte. Alla säger att det kommer tids nog men om hon inte vill bajsa varken på pottan/toan eller i blöjan utan hellre håller sig tills hon får ont då vet jag faktiskt inte vad man gör!

Vi har provat:
    -Gått till affären och hon har fått välja trosor med sitt favoritmotiv på.
    -Jag har lockat med att köpa glass till henne om hon bajsar på pottan.
    -Jag har satt hennes docka+dockpotta bredvid hennes potta på toalettgolvet och på så sätt försökt få henne att tro att dockan bajsar/dockan är duktig och får då ett klistermärke med hennes favoritmotiv osv.
    -Bara sagt till henne att gå och bajsa och sedan lämnat henne själv på pottan under uppsikt för att hon kanske lättare slappnar av då och inte känner press.

Inget har tyvärr fungerat på henne,hon är omutbar och kanske inte redo än,men hon har hamnat i en återvändsgränd känns det som.

Svar på tråden Bajsar på sig