• Anonym (Lisa)

orkar snart inte mer.

Hej..

Har nu varit tillsammans med min sambo ( förlovade) snart 13 år vi har 2 underbara barn tillsammans. båda är födda 1980 .
    Problemet är att han har väldigt svårt att visa kännslor , jag har dock vetat detta sedan vi träffas.
    Men nu börjar jag känna att jag inte orkar längre , när jag frågar om han älskar mig så svara han men mumlande röst att mmm . o det är just dessa svar som jag blir så j-vla irriterad på hur svårt ska det vara att svara med ord.

Fattar ínte att det kan vara så svårt att diskutera o prata om saker . vad ska jag göra o ta mig till..
    Senast idag försökte jag prata med honom men han pratar inte ..
    orkar snart inte mer.
    / Lisa

• Svar på tråden orkar snart inte mer.
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Precis som du säger är det mycket viktigt i en relation att ha en känslomässig kontakt med varandra. Det kan innebära att förstå sina egna och den andres känslor, att sätta ord på dem och att förmedla vad man känner till varandra. Vissa personer har mycket svårt med detta och det beror oftast på att man inte lärt sig det i förhållade till sina egna föräldrar. Det är föräldrarna som är ens läromästare när det gäller känslor. Man kan träna sig i att känna igen och uttrycka sina känslor. I ert fall tror jag att ni hamnat i positioner där du blir den som tar initiativ till samtal och din sambo hamnar i en defensiv position. Det är viktigt för er att förstå vad som händer i er relation. Jag tror att parterapi kan vara en god idé för att bryta detta mönster.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden orkar snart inte mer.