• tackförfisken

Ska jag vara besvärlig förälder nu?

Historian..

Flickan går i ettan.En dag i veckan lånar barnen böcker på skolbibloteket,vilket är toppen.Tjejen älskar att läsa och lånar många böcker.En del böcker stannar i skolan och blir lästa där,andra följer med hem tillsammans med ett läskort och läses hemma.Det är alltså läxa och nöje samtidigt. 
    Nu är det så att en bok har kommit bort.Vi har aldrig sett den här hemma och hon hittar den inte på skolan.
    Nu så hade tydligen biblotikarien sagt åt min flicka:Du får inte låna fler böcker nu,och hittar du inte boken skickar jag hem en räkning...
    Fel,fel,fel enligt mig.Först,böckerna lånas på skolan och används där som läromedel.Barnen och vi föräldrar har inte valt detta.Skolans ansvar...För det andra,man säger inte till en 7 åring att jag skickar en räkning.Vi har precis lagat bilen för 10000 kr och tjejen har säkert hört oss oja oss över räkningen.Nu var hon väldigt bekymrad över att vi skulle få en till..( har givetvis pratat om det så hon är inte alls bekymmrad längre) men man lägger inte det på en 7 åring.
     Funderar på om jag ska ringa och prata med kvinnan lr lärare men måste först kolla om jag är helt ute och cyklar som blir lite upprörd!
    vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 21:01
    Böckerna lånas i skolbibloteket tillsammans med lärare och används i skolan, någon bok i veckan kommer hem!Dock inte denna bok..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-16 18:40
    Så, nu har jag istället för att bara vara en besvärlig förälder varit en skitjobbig sådan.
    Har pratat med både lärare och rektor och biblotikarie.Slutade med en ursäkt från biblotikarien och att skolan nu inför lånekort för barnen (som ska godkännas av föräldrar).Boken,den dök upp på skolan;)
    Jösses!!

• Svar på tråden Ska jag vara besvärlig förälder nu?
  • Philippa

Klart ni får en faktura om inte boken hittas... det är inte skolans ansvar, det är personen som lånar som är ansvarig.. och i detta fall DU som föräldrer eftersom barnet är mindreårigt.

• Stjärnfall76
    Philippa skrev 2012-03-15 20:49:23 följande:
    Klart ni får en faktura om inte boken hittas... det är inte skolans ansvar, det är personen som lånar som är ansvarig.. och i detta fall DU som föräldrer eftersom barnet är mindreårigt.

jag tror också att det är så, att man är ansvarig för de böcker som lånats med barnets kort, men jag tycker inte det är helt rätt, eller vet inte heller om det är så. Kan hålla med dig, att skolan har ett ansvar om de lånas tillsammans med skolan och du ju faktiskt inte har en chans att ha kontroll. för när man lånar böcker privat så är det ju jättelätt att ha dem på ett särskilt ställe osv. Men hrä vet du ju inte ens om de har kommit hem. Och får hon låna böcker själv? Får en 7åring gå in på bibblan och bara låna böcker, eller får de låna för att de lånar tillsammans med skolan?
  • pluvdo

Fel att hon inte får låna fler böcker. Alla kan göra misstag och hon är ju bara sju.

Ifall boken är borta får ni förstås betala den men ja, det var fel av henne att säga det till er dotter tycker jag.

Bibliotekarien tror kanske att er dotter snott boken och säger därför så för att dottern skall få dåligt samvete och lämna tillbaks boken. Men ja, fel.

• Stoltmamma11

Nej man säger inte så till en sjuåring... Bättre att skicka en påminnelse hem till er föräldrar så ni kan hjälpa till att hitta boken. Hittas den inte så får ni betala såklart. Men nej, man säger absolut inte så till ett så litet barn!

• Callan

Min tjej går i förskoleklass och jag har i veckan skickat in en blankett där jag skrev under att det var ok att hon fick ett eget lånekort och att det var mitt ansvar.

Däremot låter det u lite konstigt att böckerna stannar i skolan, det är ju lätt hänt att de kommer bort där! 

Den andra frågan: Där tycker jag att personen i fråga helt är ute och cyklar!
    Man säger inte så till ett barn.
    Prata med fröken först och sedan bibliotekarien. 

• Humhum

Har ni som föräldrar skrivit på avtal om utlåning på biblioteket? Om ni inte har gjort det har biblioteket ingått avtal med minderårig, vilket inte är giltigt enligt lag. Vi har haft samma diskussion här hemma, plötsligt har barnet lånat på bibliotek och vi har inte godkänt eller skrivit på någonstans. Avtal med minderårig är ogiltigt enligt lag!

• tackförfisken

Vi har inte skrivit på något avtal.... och har ingen kontroll heller. Det är det som stör mig, principen! Hade jag och flickan gått till vanliga biblioteket och lånat hade jag givetvis inte ifrågasatt något!

• Humhum

Om ni inte skrivit på något tycker jag att ni ska ta en diskussion med skolan! De har inte rätt att teckna avtal med en sjuåring och sedan ställa krav på återbetalning!

• Audrey Will

Helt fel att säja så till en 7-åring, oavsett om ni är skyldiga att betala för boken eller ej. Det där är är en diskussion vuxna emellan. 

• Aruba

Självklart ska du som förälder stå för kostnaden för den förkomna boken! Inte skolans ansvar utan ditt.

Svar på tråden Ska jag vara besvärlig förälder nu?