• Anonym (Väninna)

Hur snabbt blir man vräkt från hyresrätt om man inte betalar hyran?

Det skiljer säkert om det är kommunal eller privat hyresvärd men någon som kan ge ett exempel?

• Svar på tråden Hur snabbt blir man vräkt från hyresrätt om man inte betalar hyran?
  • Anonym

1-5 månader beroende på hur snabb hyresvärden är....

• mrsStatham

Enligt lag så kan hyresvärden vräka dig om du varit 5 dagar sen med hyran två gånger.
    Sedan är det ju en helt annan sak i verkligheten. Vilket jag inte har någon aning om. Gissar på att det är väldigt lång tid och att det beror väldigt mycket på vad man har för hyresvärd 

Bara två saker är oändliga
  • Humhum

Om inte hyran betalas i tid har hyresvärden enligt lag skyldighet att vi brev påminna med krav om inbetalning inom 10 dagar. Betalar man är allt ok. Betalar man inte kan hyresvärden gå till antigen Kronofogden för att fp beslut om vräkning eller till hyresnämnden. Om man har barn kan en ev. vräkning ta längre tid då man helst inte vill vräka barn. Har man inte barn kan det gå på några veckor. Det bästa man kan göra är att alltid betala hyra och el först, andra räkningar brukar gå att göra avbetalningsplan på! Allt handlar alltså om hur snabbt en hyresvärd går vidare vid utebliven hyresbetalning.

• Humhum

Tillägget att det spelar ingen roll om det är privat eller allmännytta!

• Lattjo

En värd jag jobbar åt höll på att vräka en pundare i ett år innan han fick ut honom. Han betalade inte en krona under tiden men det tog en jävla tid ändå. Och den värden är inte mesig och snäll direkt (jag vet för jag bor hos honom själv och han är en "hård" värd och ingen jag vill mucka med ;)) så det är inte jätteenkelt att få någon vräkt.

• Anonym (Väninna)

Min väninna har flera barn men jag tror inte det är första gången hon inte betalat hyror i tid..

• Tjenixen
    Anonym (Väninna) skrev 2012-03-15 21:47:09 följande:
    Min väninna har flera barn men jag tror inte det är första gången hon inte betalat hyror i tid..

Det beror på.. besittningsrätten i sverige är ganska stark.
    Din vänninna kan bli uppsagd från sitt kontrakt om hon inte kan betala hyran. Men hon har 30 dagar tror jag det är på sig att betala skulden och då återfår hon sitt hyreskontrakt. Detta kan bara göras en gång dock för och återfå kontraktet.  Sedan om hon fortsätter och itne betala hyran kan hyresvärden gå vidare till fogden för värkställande av vräkning. detta kan gå snabbt och det kan gå sakta. det kan ta allt från 1-12 månader beroende på hur mycket överklaganden och så som kommer in. 
Svar på tråden Hur snabbt blir man vräkt från hyresrätt om man inte betalar hyran?