• Zizzy

    Sniglarna har lagt på sitt lock?

    Jag köpte några sniglar som ska vara bra alg-ätare. De har inte ätit en enda alg och ligger och surar i sina skal. Idag tog jag upp dem och kollade. De gav inga livstecken ifrån sig och har något hårt genomskinligt över "ingången." Som ett lock.


    Är de döda nu? Och varför har de isåfall dött bara en vecka efter att jag köpt dem?

  • Svar på tråden Sniglarna har lagt på sitt lock?
  • lovemark79
    Zizzy skrev 2012-03-15 21:23:12 följande:

    Jag köpte några sniglar som ska vara bra alg-ätare. De har inte ätit en enda alg och ligger och surar i sina skal. Idag tog jag upp dem och kollade. De gav inga livstecken ifrån sig och har något hårt genomskinligt över "ingången." Som ett lock.


    Är de döda nu? Och varför har de isåfall dött bara en vecka efter att jag köpt dem?


    Ja det låter i alla fall som att de är döda..
  • Zizzy

    Ok, vet du mkt om akvarium? Vet du vad de kan ha dött av? Alla andra fiskar mår bra och förökar sig tom....

  • Mynta

    Äppelsnäckor? Lukta på dem. Döda äpplen luktar vidrigt.

  • rödtopp

    Vi köpt två snäckor förra veckan den ena far runt i akvariet hela tiden (en knallgul) den andra är mer randig i brunt och beige och den rör sig knappt, trodde den va död först ! om du petar på själva snigeln så ska den reagera med att dra ihop sig annars är den nog död. Fråga i affären där du köpte den.


    Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Turbomorsan

    Fast om en snigel är död så tror jag att dom liksom hänger ur skalet om du tar upp den, finns ju som ingenting som håller emot längre då, mina sniglar har krupit in i skalet i bland å hållt sig så ett tag, en vecka kanske dom inte varit så men det kan ju vara att det är en ny miljö å så där, försök kolla om det kan vara så att den rör sig på nätterna när du inte ser, typ lägg den i ett hörn så det blir lättare att se om den rört sig, och som sagt är de döda så luktar de inte hallon direkt


    Jag vet att det kan fattas bokstäver för mig ibland, min lärdom är att man inte ska låta en busig valp komma nära datorn...
Svar på tråden Sniglarna har lagt på sitt lock?