• Jeszicka

Ni som varit gravida med diabetes typ 1

Ni som fått barn som har diabetes typ 1, vill ni hjälpa mig med 100 frågor!?

Vilken vecka plusa ni i?
    När kontaktade ni ert diabetesteam?
    Hur många ultraljud gjorde ni? Hur ofta?
    Hur många läkarbesök?
    När minskade/ökade ni insulindosen och hur mkt?
    Hur var er graviditet? Mådde ni dåligt eller som vanligt?
    Hur gick förlossningen till?
    Fick ni stora barn?
    Hur länge fick ni stanna på BB?
    Blev det några typiska diabeteskomplikationer under förlossningen och hur mådde barnet?
    Hur låg ert hbA1c innan och under graviditeten?

Jag e så nervös nu.
     E på "bm"+5 idag å fortfarande negativa test och ingen mens.
    Förra månaden gick jag fram till bm+4 sen ringde jag min diabetes-ssk för att berätta att mensen va sen.
    Hann lägga på luren så kom mensen.
    Kan levaxin eller insulin göra så att g-testet inte visar hcghormonet förrän sent?
    Baah jag blir tokig :(

• Svar på tråden Ni som varit gravida med diabetes typ 1
  • Millan85

Hej!

Jag kanske kan svara på några av frågorna iaf :) Jag har diabetes typ 1 och är gravid nu, är i vecka 18.
    Har haft diabetesen i sju år. Är 27 år gammal.
    Jag plussade ett par dagar innan jag skulle haft mens. Jag har hittills fått gå på fyra ultraljud: vecka 8, 9, 13 och 17. Allt har sett bra ut hittills. Går även på besök hos diabetesmottagningen ca var tredje vecka.
    Är som sagt i vecka 18 nu och har inte behövt höja insulindoserna någonting än, vilket jag är glad över :)
    Har ätit LCHF kost hela tiden, även ett par månader innan jag blev gravid, för att få så bra blodsockervärden som möjligt, och det har funkat jättebra. Mina hba1c värden hittills har varit: 38, 35, 38, 36.
    Jag har inte mått så farligt illa under graviditeten, mellan vecka 7-10 var det nog värst. Det som varit jobbigast är nog oron som man haft hela tiden, framför allt fram tills vecka tolv då organen bildas och det är extra viktigt med blodsockret, men det är bara att kämpa på :)

Hur går det för dig? Vad visade testet? :) Hur länge har du haft diabetes? Ålder?

Mvh Camilla

• Jeszicka

Tack för svaret! Jag fick min mens dagen efter!
    Fick min diabetes i juni 2010 så har knapp haft det i 2 år. Jag e snart 26!

Längtar som en tok tills jag blir gravid!
    Vet att mitt hba1c e för högt just nu men ska börja kämpa för att få ner det så jag äntligen kan sätta igång!
    Jobbar du fortfarande eller du e sjukskriven? Har hört många som blir sjukskrivna för att de inte hinner med alla bskontroller. Jag jobbar själv å hemtjänsten och har svårt att ta blodsockret ofta då jag e ute på "fältet" nästan hela dagarna.

• Millan85

:) Bara skoj att prata med någon i samma sits! Hoppas du får ner värdena lite så ni kan börja försöka snart :)
    Vad ligger ditt hba1c på nu då?

Jag är sjukskriven sedan ca ett år tillbaka, men pga av en annan sjukdom jag har som heter fibromyalgi (värk i muskler och leder). Och känner ju definitivt att jag behöver fortsätta vara sjukskriven nu sen jag blev gravid, pga diabetesen också. Är ju lite kämpigt med allt testande om dagarna , och kan tänka mig att det är lätt att glömma och svårt att hinna om man jobbar mycket. Men tror inte det är några problem  att bli sjukskriven om man behöver det, är ju otroligt viktigt för barnet att man sköter allt så det har de nog förståelse för.

Hur fungerar din diabetes annars? Tar du höga eller låga doser insulin?

• Jeszicka

Var längesen jag lämna hba1c men sist låg den runt 50 tror jag. Lite för högt.

Jag tar ca 6-8 enheter novorapid till varje måltid beror lite på vad jag äter och 30 lantus på kvällen!

Oj, har du fått den sjukdomen av diabetesen eller?
    Har inte riktigt insett hur viktigt det e med bra värden förrän nu när jag vill bli gravid.
    Vissa dagar e jag så trött på allt som har med diabetes att göra. Vill vara gå å gräva ner mig nånstans. Men jag vet att det inte finns något bot mot det e för att inte dö av en stroke eller hjärtinfarkt i förtid har jag nu verkligen bestämt mig för att ta tag i mitt liv. Jag brukar inte säga att diabetes e en sjukdom utan säger att det e en livsstil. Borde kanske leva efter mitt ordspråk haha.
    Förlåt, men det e så skönt att skriva av sig till ngn som förstår :)!

Hur går det för dig?

• Millan85

Okej, ja 50 är ju inte högt precis men det är möjligt att de vill ha ner det mer på diabetesmottagningen.

Ja det beror jättemycket på exakt vad man äter hur mycket enheter man får ta, nu när jag äter enligt lchf kosten behöver jag bara ta ca hälften så höga doser som jag hade behövt göra annars. Tar 11 enheter lantus på morgonen, och mellan 1,5-3 enheter till en måltid. Har alltid tagit ganska låga doser, min diabetes upptäcktes tidigt så har haft lite insulinproduktion kvar. Har fortfarande inte direkt märkt någon stigning av blodsockret, är i vecka 20 nu, hoppas det håller sig lite till :)

Du har ett barn sedan innan va? tyckte jag såg det på din profil :)  Fick du diabetesen när du var gravid? Måste varit kämpigt isåfall.

Förstår hur du känner :( vill också gräva ner mig ibland! Jobbigt att alltid behöva ha koll på värdena, man vill ju bara kunna äta vad, när och hur man vill som andra :) Tror inte folk förstår hur mycket eftertanke det krävs hela tiden med diabetes..man har ju allt ansvar själv för sin sjukdom. Ibland kan man inte låta bli att vara avundsjuk på de som slipper detta :) Är lite rädd för hur det ska gå när man har en liten att ta hand om också...kanske blir svårt att ha samma koll med så mycket annat att tänka på? Hur funkar det för dig?

Ha det fint! :)

• Jeszicka

Så lite insulin hehe. Hade varit skönt att ta de doserna, mina e monsterdoser jämfört med dina hehe.

Nej jag fick min diabetes 6 månader efter jag fick min dotter. Fick inga anmärkningar när jag gjorde glukosbelastningen i v27 tror jag det var.
    Mådde skit i flera veckor innan jag gick till vårdcentralen! Hade sjukt höga värden, bs på 21 ( inte så farligt kanske) och ketonvärden som låg väldigt väldigt högt å så var det ngt annat.
    I höstas fick jag även börja med levaxin, det kanske du också får?
    Har fått veta att det e rätt normalt att diabetiker har problem med sköldkörteln!
    Typ alla mina tanter på jobb tar levaxin så jag känner mig som 80+ när jag tar de :)!

Vet ju inte riktigt hur det e att amma å ha diabetes, men det va inget problem att klara insulin å mat osv när dottern va 6 månader, kan inte tänka mig att det skulle vara det innan heller.
    Jag har inga fasta tider jag äter på men det brukar bli ungefär samma tider när jag jobbar, e jag ledig drar jag ut på tiden.
    Tar du vid fasta tider?

Har de sagt något om igångsättning några veckor innan beräknad födsel?
    Har läst ( jag älskar att Googla haha) att man sätts igång 2-3 veckor innan bf?

:)

• Millan85

Hehe, ja det är väldigt låga doser, men så äter jag ju knappt några kolhydrater heller, så det har mycket med det att göra :) De senaste dagarna har jag dock haft högre blodsocker, så är nog nu man får börja höja doserna succesivt :S Har läst att man ofta får ta två eller tre gånger så mycket insulin i slutet av graviditeten jämfört med innan.

Okej, låter jobbigt! Jag hade ju tur på så sätt att de upptäckte min diabetes så tidigt, skulle skaffa p-piller på ungdomsmottagningen och fick då berätta att mamma hade diabetes, de kollade sockret och då var det något för högt, de tänkte strunta i det och skriva ut piller iaf, men mamma ville kolla upp det extra...så då blev det utredning och sen fick jag börja med insulin. Så jag hann aldrig bli så dålig, som tur var.
    Nej jag tar inte levaxin, inte hört så mycket om det?

Ja jag äter på hyfsat fasta tider, förr var det svårare när man jobbade olika arbetstider inom vården, men nu är jag ju bara hemma så nu är det lättare att passa in tiderna.

Nej de har faktiskt inte pratat så mycket om förlossningen än. Men det kommer väl snart :) Men vad jag har förstått så vill de helst att man ska gå till fullgången tid, men inte över tiden. Men ofta får ju diabetiker stora barn och det kan ju vara en anledning till igångsättning tidigare. Hoppas man inte får ett jättestort barn, men morsan hade ju diabetes när hon fick mig och min bror och vi var normalstora, kanske lite mindre till och med :)

Glömde ju svara på frågan i ditt förra inlägg, om min sjukdom (fibromyalgin) beror på diabetesen, och det gör den inte :) Det kan vem som helst få om man har tillräckligt med otur :S De vet inte riktigt varför man får det, men kan komma efter att man haft problem med tex ryggen länge...som i mitt fall. Pajade ryggen när jag jobbade som assistent, och sen efter det har det bara gått utför :( Så nu har jag kronisk värk i hela kroppen, vissa perioder bättre, andra sämre. Men har inte blivit så mycket värre under graviditeten iaf, och det är ju skönt :) Ryggen börjar dock ta mer stryk :S

Hehe, ursäkta att jag gnäller lite, bara flöt på när jag skrev, skönt att skriva av sig litegrann :)

Vart i sverige bor du förresten?

• Jeszicka

Låter väldigt jobbigt med din sjukdom. En annan gnäller när man har lite ont i tån! Ska aldrig mer gnälla!

Eftersom jag har lite för höga blodfetter så tror jag inte lchf e speciellt bra för mig?
    Vad jag förstått, om jag nu förstått rätt, så e det väl rätt så fettrik mat man äter?
    E inte så inne på alla dessa dieter och skit det finns, för jag klarar aldrig att hålla de hehe. Även om jag har 20 kilo som jag skulle behöva gå ner.
    Har jätteproblem med att sluta äta godis å andra kaloribomber. Går till en dietist en gång i månaden för att bli motiverad men det går några dagar efter mötet sen e jag tillbaks på ruta ett.
    Blir så ledsen på mig själv att jag inte kan stå emot å kämpa. Tänker på alla följdsjukdomar som väntar men inte ett skit gör jag åt det.
    Å där flöt jag iväg haha.

Jag bor i Lund, har bott här knappt ett år. Innan bodde vi i sveriges Chicago, Malmö.
    Vart bot du?

• Millan85

Okej, nej jag vet inte hur lchf fungerar för någon med höga blodfetter, kanske är bäst att vara försiktig med det då, för man äter väldigt rikligt med fett i denna dieten.Finns ju inte riktigt några forskningsresultat för hur lchf påverkar kroppen än heller, så läkare vågar inte heller rekommendera det till sina patienter. Annars hade det ju varit en utmärkt diet för diabetiker eftersom blodsockret blir så mycket jämnare :)

Nej det är ganska svårt att hålla faktiskt...har börjat få sånt otroligt sug de senaste veckorna också...och då blir det värre :S känner mig konstant hungrig. Så har varit tvungen att fuska med att lägga till pyttelite kolhydrater då och då. Och har fått öka doserna en hel del nu också...räcker med lite kolhydrater för att man ska behöva justera.

Brukar inte bli så värst godissugen...men kanske är för att jag inte ens ser det som ett alternativ. Choklad äter jag ibland..väldigt mörk. Däremot kakor och bröd hade jag mer än gärna stoppat i mig...men försöker vara så hård som möjligt. Blir arg på mig själv när jag får för högt blodsocker pga nåt onyttigt jag ätit, då känner jag att det inte var värt det. Man vet ju att diabetiker ofta får jättestora barn och vill försöka förhindra det så gott det går. Längtar tills den lille kommer ut och man börjar amma...då kan man börja äta lite som vanligt igen.

Vet hur det är..får dåligt samvete när jag känner att jag ätit nåt som jag inte borde...framför allt nu när man har ansvaret för en bebis i magen...och man vet att han tar skada om jag slarvar. Jobbigt med denna pressen men är självklart värt det i slutändan :) Innan jag var gravid var jag inte alls såhär noga...men har alltid haft okej värden innan också.

Jag bor i Grästorp...ute på landet på en gård...Grästorp ligger några mil från Trollhättan, som jag kommer ifrån ursprungligen.

• Jeszicka

Min förra graviditet va ju normal och jag hade verkligen en drömgraviditet utan några komplikationer osv. Dock gjorde jag mitt livs värsta misstag och rökte!
    Har så dåligt samvete för jag va så himla dum.
    När värkarna startade försvann min dotters hjärtljud mer å mer så hon förlöstes med urakut kejsarsnitt och fick massa kramper efter. Jag hade fullt med proppar i moderkakan och navelsträngen va väldigt smal. Så förutom att hålla koll på mitt bs å vara orolig för det så kommer jag va orolig för att samma sak ska hända nästa barn!
    Fast denna gången ska jag absolut inte röka. Jag vet en tjej som också rökte under graviditeten och hennes barn föddes med andningssvårigheter och dog tyvärr sen av plötsligapädbarnsdöd. Det visade sig att barnet hade lunginflammation. Kan nästan svära på att det hade med rökningen att göra!
    Usch!
    Så nu "offrar" jag hellre rökningen än sätts i den sitsen!
    (på tal om ngt annat)

Nu har vi iaf satt igång. Eller ja, jag har ÄL i helgen och början av nästa vecka någongång! :)

Svar på tråden Ni som varit gravida med diabetes typ 1