• LitetBus

Nån som ljusat upp ett mörkbrunt hår?

Jag är naturligt blond men har sedan ett par år tillbaka i tiden först färgat och sedan tonat håret mörkt. Jag har tonat senaste året med samma nyans, en toning som sägs gå ur håret efter 8 veckor men den har suttit lika bra som permanent färg.

Nu vill jag gärna börja ljusa upp håret och inser att det såklart inte går på en gång. Jag var nere hos frisören igår och rådfrågade samt bokade tid, frissan tyckte då att vi skulle göra massor med små slingor och sedan färga dessa så att de "smälter in" i håret.

Nu är jag helt otroligt osäker på om jag vill göra detta, frisören lät osäker och jag fick intrycket av att det inte kommer bli någon nämnvärd skillnad på mitt hår om jag gör slingningen. Och jag har ingen lust att slänga närmare 2000 kr i sjön...

Är det någon som har något tips?

• Svar på tråden Nån som ljusat upp ett mörkbrunt hår?
  • Mandel

Jag skulle göra slingor! Tunna slingor.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LitetBus
    Mandel skrev 2012-03-16 08:32:57 följande:
    Jag skulle göra slingor! Tunna slingor.
    Det var det frisören var inne på också men hur pass mycket ljusare blir man egentligen?
    Jag har googlat lite och hittade några bilder på en tjej som har ungefär samma nyans som jag har nu och som har blekt.  Den tredje bilden på den här bloggen såg inte alltför uppmuntrande, så vill jag verkligen inte se ut...
    frisortips.blogg.se/category/harfarger.html

Jag funderar på att avvakta med slingningen och kanske låta håret vara över sommaren utan att tona, i hopp om att det blir något solblekt och får en lite bättre utgångspunkt för slingning till hösten men jag vet inte alls.
  • MrsKnapa

På hösten är ja mörk och våren blir jag super blond :) Idag ska ja börja min resa att bli blond igen :) går alltid till frissan, tar ca 3 ggr sen är mitt hår blekt o hela vägen ser de riktigt bra ut :)

• gullehjärtat

Finns avfärgning på maxi som är bra :)

• Joico

Jag hade sönderfärgat hår för några år sedan, stråna var totalt mättade av färg så det var svart.... jag var till en frisör som gjorde en lätt blekning, alltså inte tills det var helt blont... Mååånga slingor. Så delar av håret var ju faktiskt fortfarande svart, men det såg mycket ljusare ut. Såhär blev det:

• merjama
    Joico skrev 2012-03-16 20:11:48 följande:
    Jag hade sönderfärgat hår för några år sedan, stråna var totalt mättade av färg så det var svart.... jag var till en frisör som gjorde en lätt blekning, alltså inte tills det var helt blont... Mååånga slingor. Så delar av håret var ju faktiskt fortfarande svart, men det såg mycket ljusare ut. Såhär blev det:

Otroligt snyggt blev det =)
  • Joico
    merjama skrev 2012-03-19 16:53:15 följande:
    Otroligt snyggt blev det =)
    Tack hon la nog i en ljust brun nyans också, kom jag på... för att det skulle bli lite jämnare. En toning bara...
  • johanssone

2000 låter mycket! Jag håller på att bli blond, var mörkbrun/röd innan, och har börjat slinga det ljust, gjort det två gånger nu och det är redan jätteljust. Nästa gång ska jag lägga en blond färg i hela håret! Hittills har jag bara betalat 1000, 500 per gång och min frisör är jätteduktig! Gå till någon annan frisör och kolla med den med :)

• Indianica
    LitetBus skrev 2012-03-16 08:36:09 följande:
    Det var det frisören var inne på också men hur pass mycket ljusare blir man egentligen?
    Jag har googlat lite och hittade några bilder på en tjej som har ungefär samma nyans som jag har nu och som har blekt.  Den tredje bilden på den här bloggen såg inte alltför uppmuntrande, så vill jag verkligen inte se ut...
    frisortips.blogg.se/category/harfarger.html

Jag funderar på att avvakta med slingningen och kanske låta håret vara över sommaren utan att tona, i hopp om att det blir något solblekt och får en lite bättre utgångspunkt för slingning till hösten men jag vet inte alls.
    Jag har gjort en slingning som blev som resultatet du visar här (före helblonderingen alltså) och jag trivdes bra i det (fattar inte alls hur den där tjejen kunde superbleka det så där, men smaken är som baken ), men det där är ju breda folieslingor som inte smälter in i håret så bra, utan din frisör menar väl tunna slingor?

Några gånger har jag också gjort som Joico, ljusat upp, slingat och så har en ljusbrun färg lagts på. Då får man ju mer ljusbrunt hår med liv i
  • Majsan70

Både jag o dottern har gått från nästan svart till ljusare. Jag gick till superblont på en gång genom avfärgning o supermånga slingor lagda i hätta. Men jag klippte samtidigt av mig håret till mycket kort o därav den dramatiska ändringen vid samma tillfälle.

Dottern har gått till jusbrunt i flera steg under snart 1,5 år. Två avfärgningar och slingor i lagom mängd har gett henne en ljust chokladbrun färg.

Självklart är allt gjort av en kunnig frisör.

• Novalie88

Alltså va folk e rädda.. mitt hår har knappt blivit slitet av att jag blekt det hemma. Visst mellanprocessen kanske inte alltid man kände sej supersnygg men då fanns de ju knep att ta till som tog bort de gula/orange tonerna. Skrev om allt det i mina inlägg. Det är egentligen samma knep som frisörer kör med för o undvika de gula.
    Typ att man lägger över pärlemor eller askfärger.

• Olyckan

Va hos frissan o fixade en misslyckad färgning på så sätt de ville göra det på dig. Blev faktisk stor skillnad med slingor o toning över.

Men iom att du bara hade toning nu hade jag nog ändå avvaktat o sett vad som hänt. Man kan ju spara håret så gott det går ju :)

• Olyckan

Va hos frissan o fixade en misslyckad färgning på så sätt de ville göra det på dig. Blev faktisk stor skillnad med slingor o toning över.

Men iom att du bara hade toning nu hade jag nog ändå avvaktat o sett vad som hänt. Man kan ju spara håret så gott det går ju :)

Svar på tråden Nån som ljusat upp ett mörkbrunt hår?