• Anonym (så hemskt!)

Jag drömmer om att mamman dör...

Och jag förstår inte varför. Det handlar alltså om mamman till mannens barn och är så fruktansvärt, hur kan man drömma sådana saker? Oftast kör hon ihjäl sig (hon kör som om hon snott bilen....) ibland handlar det om flygkatastrofer (hon flyger ganska mycket), ibland hamnar hon i koma, ibland blir hon psykiskt och fysiskt funktionshindrad. Sen tar jobbet vid med barnen. Krishantering för barnen, flytt från mamman till oss, fixa med ny skola, se till att de får psykologisk hjälp, ett helvete på vägen med sorg, skuldkänslor, utbrott, som hör alla olyckor till. Känner mig som en hemsk människa, som om jag innerst inne önskade livet ur henne.

Varför drömmer jag så här och är jag ensam om det? Brukar inte minnas mina drömmer, men just detta minns jag. Känner mig som en hemsk person och vill inte. Kan man inte få det att sluta?! Hur kan jag "önska livet ur" mina bonusbarns mamma. :-O

• Svar på tråden Jag drömmer om att mamman dör...
  • Anonym

tja, ditt liv vore kanske mycket enklare om hon inte fanns? Då är det inte så konstigt att ditt omedvetna fantiserar om detta. Du kan inte kontrollera vad du drömmer. Om du gick runt och avsiktligt fantiserade om detta på dagtid så vore det en helt annan sak.

• Anonym (så hemskt!)
    Anonym skrev 2012-03-16 13:06:59 följande:
    tja, ditt liv vore kanske mycket enklare om hon inte fanns? Då är det inte så konstigt att ditt omedvetna fantiserar om detta. Du kan inte kontrollera vad du drömmer. Om du gick runt och avsiktligt fantiserade om detta på dagtid så vore det en helt annan sak.
    Troligen. Vi som typ har barnen någon gång då och då och allt fungerar smärtfritt mellan mig och mamman. Tycker det är helt sjuk och undrar verkligen om jag är ensam om sådana här drömmar. Man kan ju nästan tro att jag önskar livet ur henne... "/
  • Sinne12

Jag har inget emot mina bonusars biomamma alls, önskar INTE livet ur henne etc. Men har flera gånger drömt som du skriver. JAG har inte lagt några värderingar  i det, jag tror det bara är hjärnsopor grundade i HUR det skulle bli OM hon dog. Alltså hjärnsopor som bearbetar en omedveten tanke som INTE är egentligen alls konstig som bonusmamma! Jag har valt den här mannen och vet han har barn på halvtid. Men skulle jag valt honom om han hade barn på heltid? Hur skulle det bli om han hade barn på heltid etc? Jag tänker inte det där medvetet, men troligen omedvetet. Och drömmarna speglar de omedvetna tankarna och är hjärnans sätt att bearbeta/förbereda sig på OM det skulle ske..

• Anonym (så hemskt!)
    Sinne12 skrev 2012-03-16 17:52:39 följande:
    Jag har inget emot mina bonusars biomamma alls, önskar INTE livet ur henne etc. Men har flera gånger drömt som du skriver. JAG har inte lagt några värderingar  i det, jag tror det bara är hjärnsopor grundade i HUR det skulle bli OM hon dog. Alltså hjärnsopor som bearbetar en omedveten tanke som INTE är egentligen alls konstig som bonusmamma! Jag har valt den här mannen och vet han har barn på halvtid. Men skulle jag valt honom om han hade barn på heltid? Hur skulle det bli om han hade barn på heltid etc? Jag tänker inte det där medvetet, men troligen omedvetet. Och drömmarna speglar de omedvetna tankarna och är hjärnans sätt att bearbeta/förbereda sig på OM det skulle ske..
    Skönt att höra att jag inte är ensam. Vi hade barnen på heltid en sväng för många år sedan och har även haft dem på halvtid. Det fungerade dock inte bra för barnen och därför bor barnen på heltid hos sin mamma nu. Skönt för oss alla, men visst, självklart kan jag ju undra ibland vad som skulle hända om det hände mamman något, men tycker ändå att det är konstigt att jag i mina drömmar ser henne dö. Jag är uppenbarligen inte ensam, men känner mig väldigt knäpp.
  • Anonym (Oroa dig inte)

Drömmar kan man ju inte styra och de kan ta konstiga former och betyda något helt annat än det uppenbara. Jag drömmer ibland att någon i min familj dör, ibland är det samma person som dör flera nätter under en period men inte önskar jag livet ur någon, jag älskar ju dem. Brukar man inte säga att drömmar om döden inte står för något hemskt, utan för förändring. Kanske någon förändring (kanske bara en liten?) som dina bonusbarns mamma är en del av och därför återkommer just hon. Eller så är det bara en slump att just hon dör i dina drömmar. Du ska inte ha skuldkänslor för något du drömmer,  du kan ju inte styra över det. Drömmar kan vara hur sjuka som helst och behöver inte alls ha med verkligheten att göra. 

• Ess

Vilken martanke, jag tänkte det samma ibland när hans barn var yngre. Men det var mer därför att jag inte skulle kunna tänka mig att bo med dem på heltid.
    Att du drömmer om det är det undermedvetna som fortsätter jobba när du somnat. Det har inget att göra med att du önskar livet ur henne eller nåt sånt, utan mer att det blivit en enorm förändring för dig.

• Amanda1234

Jag drömmer om att min mamma tar livet av sig och blir kremerad. Hennes urna står på mitt rum o jag blir anklagad av henne. Hon säger att det aldrig hade blivit så här om jag inte försökt sätta dit henne. Det ska vara någon rättegång i drömmen o då tar hon sitt liv och hänger sig. Varför drömmer jag detta? Jätte obehagligt, skulle vara skönt och veta!

Svar på tråden Jag drömmer om att mamman dör...