• mirakel08

Hjälp!!

ev ska jag gå ifrån sambon är lite kluven där har ju inte bara sig själv att tänka på utan 2 st barn. Tösen är bara 2 mån och sonen 4 år. jag undrar hur gör man med barnen om man separerar för jag kan inte tänka mig att det är bra för en 2 mån att vara borta från ena föräldern i 1 v. Skulle vara intressant att höra era "berättelser" hur ni skulle göra el gör

• Svar på tråden Hjälp!!
  • Clear1

En 2månaders baby lämnar man inte bort en vecka. Dagtid kan man lämna men som regel så lämnar man inte bort barn under 1år mer än ett dygn, om ens det..
    Om ni avslutar förhållandet på goda termer kanske någon av er kan bo kvar där ni bor nu, och då när ni ska börja vänja den lilla/lille så kan ju den andra föräldern vara där första natten och ta hand om allt.
    Sen gå över succesivt... Men med så små barn, så behöver de ju sin mamma mest. Vad jag har hört ska man helst inte separera mamma och barn (längre än några timmar) första 6månaderna...

I din kommun finns det BVC, där ni går redan, de kan ge råd och rekommendera ev barnpsykolog som ni kan rådgöra med. 

• mirakel08

Några timmar låter ju konstigt när hon var 4-5 dagar gamal så var hennes pappa och hon på sjukhuset över en natt och det var ingen som sa något där att inte hennes mamma var med.
    Jag förstår ju oxå att man lämnar inte en sådan litet barn en vecka men undrar hur andra gör man kan ju inte vara ensam i denna situation 

• Clear1

Som sagt, det är väl säkert olika från barn till barn.
    Jag har själv inte lämnat bort min lilla över natt än.
    Men har en killkompis som separerade från sin tjej när deras barn var 3månader ungefär, och de försökte att barnet skulle vara hos honom över natten, det gick INTE barnet var jätteledset och grät och kom inte till ro.
    Det största problemet är nog att omgivningen inte är "trygg" att barnet inte känner sig hemma,
    därför är det nog bra att vänja in timmar-halv dagar i taget, nu är mina vänners barn 6månader och sover gott om natten hos pappan... 

Svar på tråden Hjälp!!