Insomningsproblem 3 månaders bebis
Hej!
Jag är ny på forumet, förstagångsmamma och önskar kunskap, tips och erfarenheter från er andra.
Min bebis är 3 månader gammal och har svårt med insomnandet på kvällen. Att sedan sova vidare och somna om är inga problem. Han har även svårt att somna dagtid men går jag ut med honom i vagn somnar han nästan omedelbart. Vagn inne fungerar inte. I famnen somnar han inte heller.
När han blir trött på kvällen (ca 18.00) så börjar han skrika hysteriskt, det enda som fungerar då är att ligga ner och amma honom till sömns, detta kan ta ett par timmar, sedan kan jag inte flytta på mig alls, då vaknar han direkt. Jag orkar inte ligga och amma honom hela nätterna, har fått stora ryggproblem + att det är lite väl tidigt för mig att lägga mig 18.00 på kvällen.. Att vyssja och mysa i famnen fungerar inte heller, då kan han skrika i timtals..
Nu lägger vi honom i spjälsängen (som är ihopkopplad med vår säng) Och lägger oss tätt bredid honom och pratar lugnt och smeker honom och hjälper till med napp och snuttefilt. Oftast skriker han då hysteriskt i ca 1 timme. I början skrek han ännu längre. Tar man upp honom skriker han nästan ännu värre.. Har provat samma procedur i vagn, och rullat lite med det hjälpte inte, han skrek om möjligt längre..
Detta är oerhört jobbigt, mitt hjärta brister varje kväll och jag är så frustrerad över att jag inte kan lugna mitt barn i famnen..
När han väl har somnat sover han jättebra hela natten med uppehåll för mat ca var 4-6 timme. Då kan jag lägga tillbaks honom i sin säng och ligga bredvid en stund så somnar han lugnt om. Han sover så tills ca 6.00 på morgonen och sedan ligger han bredvis mig i sängen sista timmen på morgonen och småsover lite och ammar.
Tilläggas kan att vi naturligtvis inte börjar lägga honom när han redan börjat skrika utan vid första lilla trötthetstecken.
Hälsningar Clara