• Allisclara

Insomningsproblem 3 månaders bebis

Hej!

Jag är ny på forumet, förstagångsmamma och önskar kunskap, tips och erfarenheter från er andra.

Min bebis är 3 månader gammal och har svårt med insomnandet på kvällen. Att sedan sova vidare och somna om är inga problem. Han har även svårt att somna dagtid men går jag ut med honom i vagn somnar han nästan omedelbart. Vagn inne fungerar inte. I famnen somnar han inte heller.

När han blir trött på kvällen (ca 18.00) så börjar han skrika hysteriskt, det enda som fungerar då är att ligga ner och amma honom till sömns, detta kan ta ett par timmar, sedan kan jag inte flytta på mig alls, då vaknar han direkt. Jag orkar inte ligga och amma honom hela nätterna, har fått stora ryggproblem + att det är lite väl tidigt för mig att lägga mig 18.00 på kvällen.. Att vyssja och mysa i famnen fungerar inte heller, då kan han skrika i timtals..

Nu lägger vi honom i spjälsängen (som är ihopkopplad med vår säng) Och lägger oss tätt bredid honom och pratar lugnt och smeker honom och hjälper till med napp och snuttefilt. Oftast skriker han då hysteriskt i ca 1 timme. I början skrek han ännu längre. Tar man upp honom skriker han nästan ännu värre.. Har provat samma procedur i vagn, och rullat lite med det hjälpte inte, han skrek om möjligt längre..

Detta är oerhört jobbigt, mitt hjärta brister varje kväll och jag är så frustrerad över att jag inte kan lugna mitt barn i famnen..

När han väl har somnat sover han jättebra hela natten med uppehåll för mat ca var 4-6 timme. Då kan jag lägga tillbaks honom i sin säng och ligga bredvid en stund så somnar han lugnt om. Han sover så tills ca 6.00 på morgonen och sedan ligger han bredvis mig i sängen sista timmen på morgonen och småsover lite och ammar.

Tilläggas kan att vi naturligtvis inte börjar lägga honom när han redan börjat skrika utan vid första lilla trötthetstecken.  

Hälsningar Clara              

• Svar på tråden Insomningsproblem 3 månaders bebis
  • Natulcien

Det är inget ovanligt att en så liten bebis behöver hjälp att somna. När vår son var i den åldern var det amma till sömns som gällde på kvällen, och på dagtid var det gå med vagn, amma till sömns eller bära i bärsele.
    De behöver den närheten och ibland rörelse för att kunna komma till ro när de är så små.

Efterhand blir det allt enklare. Så ta det bara lugnt och söv honom på det sätt som fungerar. Sover han bäst i vagnen på dagtid så ut och gå med vagnen. Att kämpa med att söva på andra sätt skapar bara frustration hos både dig och bebisen.

Ang. att gå och lägga sig kl.18, så verkar ju det ganska trist, ja. Men är du säker på att han behöver somna för natten då? Han kanske bara behöver en tupplur och somna för natten senare? Har ni provat det?
    Och om han nu vill somna för natten så kan han väl sova där ni är, i famnen eller soffan eller vad som helst tills ni själva ska gå och lägga er?

Vår son somnade runt 22-22.30 på kvällen i den åldern.

• Allisclara

Tack för ditt svar Natulcien.

Dagtid går jag 3-4 gånger per dag så att han ska få sin sömn.

Jag tycker också 18.00 är lite tidigt att somna för natten för honom, men har provat med ytterligare en kvällspromenad och efter den är han ändå trött och ledsen så jag tolkar det som att han behöver sova så pass tidigt.. Men jag kan absolut ha fel..

Tyvärr sover han inte i famnen typ när man sitter eller står med honom, annars hade han absolut fått göra detta. Om han har somnat när jag liggammar honom vaknar han direkt om jag rör mig eller lyfter upp honom i famnen. Ammar jag honom sittandes somnar han aldrig längre.

Att ligga och amma honom till sömns fungerar tyvärr inte heller så bra längre, det tar också timmar att få honom helt lugn och till en något djupare sömn, rör jag mig lite vaknar han och det är bara att börja om..

Varför tror ni han skriker så hysteriskt när vi lägger honom? Vi finns ju där hos honom, pratar, klappar och ligger tätt intill.  

Det känns som jag helt ofrivilligt tillämpar någon slags skrikmetod, jag skulle mer än gärna byta den mot att låta honom somna i famnen men det går ju inte, då skriker han ännu längre...

• Natulcien

Har ni provat att vagga sängen med såna där gung-tassar då? Kanske kan funka?

Har han alltid haft svårt att somna och skrikit? För om det är bara just nu så kan det ju vara tillfälligt också. Det är ju en utvecklingsfas runt 3 månader.

Han har inte ont någonstans? Magen?

• Snabban

Jag har haft liknande problem. Dom tips jag har för dagtid är att: när han är trött, sätt han i sjal, sätt napp i munnen, själv är jag tvungen att hålla kvar nappen så han inte spottar ut den. Jag sätter en tunn filt över axeln och ner så han inte ser. Jag går lite gungande och klappar i rumpan. Det kan ta en minut upp till en halvtimma så sover han. Oftast inte mer än ett par minuter. Ibörjan grinar han, men inte så länge. Lycka till!

• Allisclara

Tack Snabban för tipset om sjal, ska prova det, kanske bra att skymma sikten så att han inte kan titta så mycket på allt och på så sätt hålla sig vaken..

Ska även prova gung-tassar och se om han kommer av sig lite..

Natulcien, han har även tidigare alltid haft svårt att komma till ro och koppla av, har alltid sett väldigt "vaken" ut, har aldrig liksom "råkat" somna. Tidigare kunde jag dock söva honom i famnen.
    Jag tror inte han har ont i magen, han har haft det tidigare (första månaden) och jag tyckte det syntes tydligt när han låg och drog ihop kroppen och grimaserade illa. Under den tiden kunde han inte sova på rygg alls, bara sida eller i famnen funkade.

Jag ska på 3-månaders-kontroll nu på måndag på BVC, kanske man kan höra lite med dem vad de tror.

Funderar om jag ska sätta upp någon mobil eller något över sängen så han har något att kika på, kanske han kan komma av sig lite då?   

Tack för era svar, alltid skönt att få lite feedback.       

• EmmaZ

Jag känner igen det där. Min son har alltid sett väldigt "vaken ut" har aldrig "råkat somna". Vi har fått kämpa VARJE dag med att få honom att sova. Vi har det extremt jobbigt med hans sömn, det är det vårt liv kretsar kring och har gjort i 5 månader nu.

• Flickan och kråkan
    EmmaZ skrev 2012-03-17 19:52:11 följande:
    Jag känner igen det där. Min son har alltid sett väldigt "vaken ut" har aldrig "råkat somna". Vi har fått kämpa VARJE dag med att få honom att sova. Vi har det extremt jobbigt med hans sömn, det är det vårt liv kretsar kring och har gjort i 5 månader nu.
    Har ni testat sjal eller ergonomisk bärsele? Mina har heller aldrig råkat somna. Vi kämpade lite för mycket med första barnet och gjorde oss alla en björntjänst. Kändes precis som för er.....allting kretsade kring att få honom at sova under en period....och det blev helt fel. Stirrade mig lite för blind på tider och hur mycket barn "ska" sova. Med yngsta så lät vi honom styra. Innan han började bli gnällig så stoppade vi ner honom i sjal och så fick han tuppa av när han ville eller helt enkelt bara åka med och vila vaken. Han sov i den åldern din son är nu 3 x 30 minuter på dagen. Vaknade varje timme på nätterna, men somnade om direkt han fick bröstet så inget han var lidande av . Jag var trött dock . Han började sova hela nätter efter separationsfasen, men har aldrig varit någon storsovare. Inte hans storebror heller för den delen . Med ett bra bärredskap så blir man ju inte så bunden. liten hänger liksom bara med .
  • EmmaZ
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-17 19:58:41 följande:
    Har ni testat sjal eller ergonomisk bärsele? Mina har heller aldrig råkat somna. Vi kämpade lite för mycket med första barnet och gjorde oss alla en björntjänst. Kändes precis som för er.....allting kretsade kring att få honom at sova under en period....och det blev helt fel. Stirrade mig lite för blind på tider och hur mycket barn "ska" sova. Med yngsta så lät vi honom styra. Innan han började bli gnällig så stoppade vi ner honom i sjal och så fick han tuppa av när han ville eller helt enkelt bara åka med och vila vaken. Han sov i den åldern din son är nu 3 x 30 minuter på dagen. Vaknade varje timme på nätterna, men somnade om direkt han fick bröstet så inget han var lidande av . Jag var trött dock . Han började sova hela nätter efter separationsfasen, men har aldrig varit någon storsovare. Inte hans storebror heller för den delen . Med ett bra bärredskap så blir man ju inte så bunden. liten hänger liksom bara med .
    Sjal har vi inte testat, skulle kanske ha gjort det för länge sen egentligen.. Vi har en bärsele (vettefasiken om den är ergonomisk dock, är en jättegammal BabyBjörn) och den kan han sitta i en liten stund vänd bort från mig. Han är så h.i.m.l.a nyfiken och livlig av sig, kan inte vara still en sekund. SÅ svårt att koppla av..

Han brukar sova ungefär 3x30 min /dag eller mer men det räcker inte för han är sååå gnällig däremellan. Allt kretsar verkligen kring hans sömn. Blir väldigt låst till att var hemma eftersom han blir galen att sitta i babyskyddet i bilen, ligga i vagnen när man ska åka och handla osv...sova ute funkar men inte inne.. 
  • Flickan och kråkan
    EmmaZ skrev 2012-03-17 20:18:41 följande:
    Sjal har vi inte testat, skulle kanske ha gjort det för länge sen egentligen.. Vi har en bärsele (vettefasiken om den är ergonomisk dock, är en jättegammal BabyBjörn) och den kan han sitta i en liten stund vänd bort från mig. Han är så h.i.m.l.a nyfiken och livlig av sig, kan inte vara still en sekund. SÅ svårt att koppla av..

Han brukar sova ungefär 3x30 min /dag eller mer men det räcker inte för han är sååå gnällig däremellan. Allt kretsar verkligen kring hans sömn. Blir väldigt låst till att var hemma eftersom han blir galen att sitta i babyskyddet i bilen, ligga i vagnen när man ska åka och handla osv...sova ute funkar men inte inne.. 
    Det var precis därför jag tänkte på sjal eller bärsele. Babybjörn skulle jag aldrig använda själv (pest för kroppen, skulle inte orka särskilt länge, långt ifrån ergonomisk), har svårt att tro att mina barn skulle gilla att hänga i grenen på det viset heller när de är så stora.

Det man behöver göra är att ta sig ut. Man kan ha barnet på ryggen eller på mage och så ut och göra saker man själv tycker är trevligt. Ute brukar det finnas mycket som är spännande att titta på även för livliga barn när man bär och är de tillräckligt trötta så tuppar de av. Tuppar de inte av så är de inte tillräckligt trötta, även om de borde vara det.

Vagn vägrade min äldsta från dag ett, lillebror valde vi att aldrig ens pröva vagn med. I den ålder har ingen av dem gillat att åka bil i babyskydd heller. Vrål skrik. Kunde fungera om man satt och stoppade i dem rån eller liknande oavbrutet .

Du bor inte så att ni kan prova en ergonomisk bärsele? Vävd långsjal är lite besvärligt om man är ovan och har ett så stort barn som inte heller är sjalvan. Han är ju så stor att ni kan ha honom på ryggen. Det brukar de gilla.
  • EmmaZ
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-17 20:26:09 följande:
    Det var precis därför jag tänkte på sjal eller bärsele. Babybjörn skulle jag aldrig använda själv (pest för kroppen, skulle inte orka särskilt länge, långt ifrån ergonomisk), har svårt att tro att mina barn skulle gilla att hänga i grenen på det viset heller när de är så stora.

Det man behöver göra är att ta sig ut. Man kan ha barnet på ryggen eller på mage och så ut och göra saker man själv tycker är trevligt. Ute brukar det finnas mycket som är spännande att titta på även för livliga barn när man bär och är de tillräckligt trötta så tuppar de av. Tuppar de inte av så är de inte tillräckligt trötta, även om de borde vara det.

Vagn vägrade min äldsta från dag ett, lillebror valde vi att aldrig ens pröva vagn med. I den ålder har ingen av dem gillat att åka bil i babyskydd heller. Vrål skrik. Kunde fungera om man satt och stoppade i dem rån eller liknande oavbrutet .

Du bor inte så att ni kan prova en ergonomisk bärsele? Vävd långsjal är lite besvärligt om man är ovan och har ett så stort barn som inte heller är sjalvan. Han är ju så stor att ni kan ha honom på ryggen. Det brukar de gilla.

Tack för ditt svar! Har noll koll på bärselar inser jag nu :) ska läsa lite på nätet om dem!!
  • Allisclara

Hej!

Tack Flickan och kråkan för dina tips. 

EmmaZ, känner så igen det du berättar. Vårt liv kretsar också bara kring att få honom att sova, på dagen funkar ju vagn men bara ute och gud nåde om man stannar om så för att klia sig, så fort vagnen stannar så vaknar han.. Och sedan megaångest inför kvällsnattningen..
    Man blir verkligen låst, jag gör ingenting, är bara ute och går och går.. Svårt att njuta av hur härlig han är mellan sovningarna, man är så fixerad vid hur det ska gå när han blir trött nästa gång..Jobbigt också att mina vänners bebisar är mycket mer lättsövda, de vyssjar och vaggar lite och lägger ner dem, jag känner mig som det svarta fåret med min lilla vilde.. Är alltid den som rusar ut mitt i mammagrupper och allt sånt..

När jag har honom i sjalen (vänd mot mig) blir han snabbt mycket irriterad, spänner sig som en pinne och börjar skrika..
    Är han för lite för att vara framåtvänd? 
    Kan man söva dem i sjalen om de är framåtvända?
    Han är ju 3 månader så inte helt stabil i nacken, man vill gärna ha en hand där.

Jag ska försöka att sätta honom i sjalen med en gång på morgonen när han är pigg, kanske jag sätter i honom för sent..? 

Ikväll tog nattningen 2 timmar, när han till slut blev lugn hade jag ansiktet nära hans och liksom andades jättehögt och djupt samtidigt som jag klappade honom över pannan neråt näsroten, då slocknade han.

God natt på er          

• EmmaZ
    Allisclara skrev 2012-03-18 20:30:32 följande:
    Hej!

EmmaZ, känner så igen det du berättar. Vårt liv kretsar också bara kring att få honom att sova, på dagen funkar ju vagn men bara ute och gud nåde om man stannar om så för att klia sig, så fort vagnen stannar så vaknar han.. Och sedan megaångest inför kvällsnattningen..

Man blir verkligen låst, jag gör ingenting, är bara ute och går och går.. Svårt att njuta av hur härlig han är mellan sovningarna, man är så fixerad vid hur det ska gå när han blir trött nästa gång..Jobbigt också att mina vänners bebisar är mycket mer lättsövda, de vyssjar och vaggar lite och lägger ner dem, jag känner mig som det svarta fåret med min lilla vilde.. Är alltid den som rusar ut mitt i mammagrupper och allt sånt..

När jag har honom i sjalen (vänd mot mig) blir han snabbt mycket irriterad, spänner sig som en pinne och börjar skrika..

Han är ju 3 månader så inte helt stabil i nacken, man vill gärna ha en hand där.

Jag ska försöka att sätta honom i sjalen med en gång på morgonen när han är pigg, kanske jag sätter i honom för sent..? 

Ikväll tog nattningen 2 timmar, när han till slut blev lugn hade jag ansiktet nära hans och liksom andades jättehögt och djupt samtidigt som jag klappade honom över pannan neråt näsroten, då slocknade han.

God natt på er          

Jag vet precis hur det är..första tre månaderna gick och gick och gick jag jämt..eller stod utanför mamma och pappas radhus och drog vagnen fram och tillbaks. sen dag 1 har det varit svårt med sömnen. Mina vänners barn är också lättsövda och jag är så avundsjuk på dem.. det har blivit bättre för oss när koliken försvann, men vi måste kämpa varje dag för att han ska sova... vet inte hur man orkar, man bara gör det..
  • Flickan och kråkan
    Allisclara skrev 2012-03-18 20:30:32 följande:
    Hej!

God natt på er          
    Om han är ovan vid sjal så är det vanligt att de protesterar. Är man van att susa omkring fritt på mammas och pappas arm så är ju allt annat ett nedköp . Testa sjal när han är pigg och mätt och testa ute. Ta en promenad. Även vänd mot en så har de ju oändligt mycket bättre utsikt och överblick än liggandes i vagn.

Har du förresten testat att sitta och guppa på pilatesboll....med honom i famnen. Inte särskilt jobbigt som förälder - man får sitta - och oerhört sövande. Somnar de inte då så är de inte tillräckligt trötta .
  • Allisclara

Haha, sant!

Ska prova!!

TackGlad  

• MeAndBaby

Jag skrev en liknande tråd för några dagar sen, så du är inte ensam. Fick ungefär samma goda råd som du, så har egentligen inget nytt att komma med. Provat att kvällsamma i sovrummet helt nedsläckt? 

Vad jag undrar lite över är varför bebisar i den här åldern (eller om det bara är min??) vill rulla över på mage ideligen när kvällströttheten slår till. Det kanske inte alls har något med det att göra i och för sig , men det verkar vara mer ofta på kvällen. Vill alltså vända på sig och ligger och kämpar och små"stönar". Hjälper man till att vända till magläge funkar det en liten stund, sen blir det lite gnälligt igen. Tillbaka till ryggläge, 2 min senare vill han rulla igen. Nån som känner igen? (Inte meningen att sno tråden här.)

• Allisclara

Japp, ammar i nedsläckt rum sista gången, men märker tyvärr ingen större skillnad..

Nu ska special-BVC komma hem till oss nästa vecka, på hans 3 månaders kontroll hade han inte gått upp så bra i vikt (han har alltid varit liten) och han kräks väldigt mycket. Kanske allt har ett samband.. Vi får se vad de säger, jag återkommer om de har några bra tipsGlad  

• EmmaZ
    Allisclara skrev 2012-03-20 13:54:46 följande:
    Japp, ammar i nedsläckt rum sista gången, men märker tyvärr ingen större skillnad..

Nu ska special-BVC komma hem till oss nästa vecka, på hans 3 månaders kontroll hade han inte gått upp så bra i vikt (han har alltid varit liten) och han kräks väldigt mycket. Kanske allt har ett samband.. Vi får se vad de säger, jag återkommer om de har några bra tips  

Reflux kanske? Trodde min son hade det när han kräktes ca 20 ggr/dag...
  • Mamma 2011

Håll ut!
    Min nu 3 månaders var svår att somna första 1-1,5 månaden. Sen började jag lägga honom tidigare, senast halv 9. Innan dess följde han mer mina rutiner som är lite hur som helst-ofta sent. Men med fasta rutiner; tutta, blöja, tutta igen (i sovrummet då), i sängen, speldosa på, alltid samma nalle, samma sång och sen gonatt, är det numera lätt.

Svar på tråden Insomningsproblem 3 månaders bebis