• Vattenliljan

Kalorisnålt mellanmål?

För sjuttioelfte gången gör jag nu ett försök att bli mer hälsosam (och ja, gå ner i vikt!). Den här gången känns det riktigt bra! Jag har börjat träna lite smått (i min takt) varannan dag och tar längre promenader med vovven än vanlligt. Försöker kombinera detta med att tänka mer på vad jag sätter i mig.

Mitt problem är att jag blir så himla sugen på "något smått" mellan måltiderna, men jag vet inte vad jag borde äta då. Alla säger ju frukt, och visst, det har vi alltid hemma. Men det är nästan alltid salt jag är sugen på! En söt frukt känns nästintill äckligt då, hur knasigt det än låter!

Så jag undrar om någon har tips på salta mellanmål som inte innehåller enmassa "onödiga" kalorier? :)

• Svar på tråden Kalorisnålt mellanmål?
  • Hannah76

Den lättaste kesellan m fun light/frukt/bär? Nötter? Keso? Ett kokt ägg?

• Pickeli

När jag tänker mellanmål och salt så får jag bara upp nötter i mitt huvudet och det är allt annat än kalorisnålt!

Kan du inte försöka att få i dig mer långsamma kalorier vid måltiderna och lägga in bra mellanmål. Och om du blir sugen på ytterligare mellanmål kan du försöka dricka vatten eller i en övergångsperiod bara ta en läkerol eller något. Det kanske hjälper?

Google it!
  • Selma1966

Knäcke med keso du kryddar själv eller färdigsmaksatt keso. Jag lägger ibland en sträng mjukost under naturell keso.

Varma koppen.

• spökplumpen

Jag har också varit slav under salt-begäret. Det som jag brukade unna mig då var att ta en näve eller två av saltade sojabönor. De är packade med proteiner så att man behöver inte ta mycket förrän suget är borta. Under min andra graviditet försvann suget efter salta saker och sen dess så har jag uteslutit det helt. Förbjuder även sambon att köpa hem snacks, annat än nötter, för jag vet att om jag så bara tar ett chips så är jag fast igen. Det har nu gått ca två år och jag kan numera gå förbi chipshyllorna i affären utan att känna sug, men resan dit och varit kämpigt.

• Nape

Hm, jag räknar inte kalorier så ta mina förslag med en nypa salt (!).

* En avokadohalva. Jag brukar strö lite salt på.

* knäckemacka med kaviar.

* tomatskivor och oliver.

* liten smörgås med soltorkade tomater.

* Skorpa med leverpastej.

Jag tar ibland en miniportion mat, alltså kanske en fjärdedels portion mat.

• Nape

Åh, glömde en av favoriterna!

Riskaka. Jag gillar de med ostsmak och med pizzasmak.

Svar på tråden Kalorisnålt mellanmål?