tandläkarbesök!
Hej Alla! Behöver lite stöd och peppning! Är sen 3 år tillbaka student och har bidragit till att jag inte varit hos tandläkaren på 4 år. Har aldrig haft några problem men mina tänder (karies och liknande) men nu när jag är 24 tänker jag att det kan ha ändrats. Har lite tandläkarskräck, eller rättare sagt skräck för alla fel de nu kan hitta. Har haft ångest och ont i magen över att jag inte tagit tag i detta men ringde idag och bokade en tid hos en privat tandläkare som var jättetrevlig i telefon så det känns bra. Vet att jag har tandsten på några tänder som behövs ta bort.. Har sett några små mörka prickar på de två tuggtänderna i nederkäken som jag misstänker är små hål eller något som orsakats av mycket coca cola och tandpressning/gnissling. Har slutat snusa nu sen jag såg att ena "vampyrtanden" där snuset legat, där har tandköttet dragits upp MKT så att tandhalsen syns. Blev livrädd att tanden ska lossna men blottade tandhalsar ska tydligen oftast inte vara "farligt"? Tycker tandköttet har dragits upp än mer sen jag slutade snusa där.. Men sista veckorna verkar det ha avstannat.
Har även en grop i en av de tänderna, på utsidan. Den gör inte ont men kan känna den med tungan, gissar att det är ett stort hål? Har aldrig haft hål så vet inte hur det känns.. Nu vill jag bara få min dom, kosta vad det kosta vill. Men det jag är mest rädd för är tandlossning! Har på senaste tiden börjat använda tandtråd dagligen och det har inte blött något speciellt.. Men imorse satt jag och skrämde upp mig själv genom att googla runt om tänder. Tog tandråden och sågade runt framtänderna, tandtråden går DJUPT! Nästan upp "runt" framtanden och det blödde.. Försökte mäta med blotta ögat och fickorna verkade ganska djupa.. Är livärdd för att han ska säga att jag håller på att tappa alla tänder.. Sitter här med gråten i halsen och vill bara gömma mig.. Kan munnen helt rasera och tandlossning blir allvarlig på "bara" 4 år? Sist jag gjorde undersökning sa det ingenting utan att allt såg bra ut..
Behöver peppning och stöd inför besöket!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-27 20:32
Idag var det dags för tandis - INGA hål, inte ens början till hål, kändes skönt med lite beröm. Groparna jag oroat mig för var klassiska tandpressningsskador, vilket just blev fokus för undersökning. Pressar tydligen något extrem (vilket jag anat) och fick förklarat att det är anledningen till min rygg och huvudvärk.tandläkaren drog sedan slutsatsen att det troligen är mina visdomständer som ställer till det och triggar käken. Så blir utdragning efter påsk! Dock börjar vi med en, den som han tror är största boven, så får vi se om det blir bättre. 1500 kommer det kosta ungefär, ganska normalt pris tror jag?
Känner mig barnsligt stolt att jag tog tag i detta, speciellt då jag inte hade några hål! :D