• Januaribebis

Hur mycke har ni tecknat i livförsäkring på er själv?

Är kluven till vilket belopp jag ska välja,helt vill jag välja 2 miljoner men de blir ganska dyrt, är ensamstående på heltid så jag vill ju va säker på att min son klarar sig bra ekonomiskt om något händer mig.

jag har trygg hansa på allt och per 50.000 /75kr kostar de om året tror jag. 

• Svar på tråden Hur mycke har ni tecknat i livförsäkring på er själv?
  • Scruffy

Självklart har vi båda livförsäkring.

Vi har tagit på belopp så att det täcker i princip hela huslånet så att om någon av oss går
    bort ska den andra kunna bo kvar tryggt med barnen till en väldigt låg kostnad.
    Kan vara värt att tänka på. (Det är billigare än vår banks låneskydd) 

Sedan har vi en livbelopp i diverse grupp/pensionsförsäkringar och dessa får sedan barnen dela på.
    Hoppas dock att det aldrig ska behöva komma till användning.      

• Erki

Det är 250 kr/månaden. 3000 om året. Vilket blir 54.000kr på 18 år.
    Det är ganska mycket men det kan vara värt det om den dagen skulle komma.
    Vi har tagit högsta beloppet på vår livförsäkring, har för mig att den låg på 150 nåt i månaden men lite osäker. Kolla runt på lite olika försäkringsbolag vilka priser och villkor som finns

• LRA

Hejsan! Jag och min man hade livförsäkringar som täckte lite mer än halva huslånet. Min man dog i Nov och jag skulle önskat att vi tecknat på ca 1,5-2 miljoner för att kunna löst hela lånet, köpt ny bil och ändå haft pengar över. Jag har ingen anledning nu att ha kvar min livförsäkring för om jag dör så får min son, dels arv efter mig och dels pengar från min arbetsgivares försäkring och ja, ett barn behöver inte försörja sig själv, så så stora belopp som 2 miljoner är väl kanske onödigt att betala för? Dessutom får barnen efterlevandepension tills dess de fyller 18 eller tar studenten så det blir en del pengar av det med! Livförsäkringen känner jag nu att den skulle varit högre samt att den är till för att den av makarna som "överlever" den andra ska kunna ha råd att bo kvar och ge sig själv och barnen ett bra liv!!!

• KungBen
    Januaribebis skrev 2012-03-16 14:09:25 följande:
    Är kluven till vilket belopp jag ska välja,helt vill jag välja 2 miljoner men de blir ganska dyrt, är ensamstående på heltid så jag vill ju va säker på att min son klarar sig bra ekonomiskt om något händer mig.

jag har trygg hansa på allt och per 50.000 /75kr kostar de om året tror jag. 
    Erki skrev 2012-03-16 14:59:17 följande:
    Det är 250 kr/månaden. 3000 om året. Vilket blir 54.000kr på 18 år.
    Det är ganska mycket men det kan vara värt det om den dagen skulle komma.
    Vi har tagit högsta beloppet på vår livförsäkring, har för mig att den låg på 150 nåt i månaden men lite osäker. Kolla runt på lite olika försäkringsbolag vilka priser och villkor som finns
    Kostar det 75 kronor per år att försäkra 50 000 kr? Jag och min sambo betalar knappt 500 kronor vardera för 1 000 000 kronor - tre gånger billigare. Kan iof beror på att du är äldre o.s.v. men ändå. Eller att jag missuppfattat saken!?

Vi kollade också runt innan vi tecknande, och tog den som var billigast!
  • Erki

Jag svarade på ts när jag gjorde uträkningen på vad hon sa att hennes försäkring skulle kosta.
    Vår försäkring på ca 2 miljoner kostar runt 150:-/mån

• KungBen
    Erki skrev 2012-03-22 17:46:20 följande:
    Jag svarade på ts när jag gjorde uträkningen på vad hon sa att hennes försäkring skulle kosta.
    Vår försäkring på ca 2 miljoner kostar runt 150:-/mån

Då är jag nog mer med. Tror jag. Tyckte annars att det var riktigt dyrt!

Min sambos livförsäkring på 1 000 000 kronor som vi precis betalade kostade 539 kronor för ett år, vilket ger ungefär 1 100 kronor för 2 000 000 kronor mot dina 1 800 kronor per år.

Men skillnaden beror kanske på att vi som ”bara” är 35 år är liiiiiiiite yngre än dig! En livförsäkring blir ju dyrare med åren menar jag!

• Erki

Haha..borde vara tvärtom i såna fall med tanke på att ni är liiite äldre än mina 31 :)

• KungBen
    Erki skrev 2012-03-22 22:47:49 följande:
    Haha..borde vara tvärtom i såna fall med tanke på att ni är liiite äldre än mina 31 :)
    Oups, så det kan bli!  
    Men då borde alltså din livförsäkring vara billigare än vår... eller vår dyrare - men jag tänker inte klaga!! hehe
    Vilket bolag har du?
  • Erki

Jag fråga sambon igår om det och jag sa lite fel.
    Min livförsäkring kostade bara 74:- i månaden och hans (37år) kostar 114:- tror jag det var.
    Vi har via Swedbank.

Svar på tråden Hur mycke har ni tecknat i livförsäkring på er själv?