• memschi

Kattkillen låter när jag hostar/nyser

Jag har åkt på en elak förkylning och varje gång jag hostar ordentligt eller nyser så låter min kattkille. Ungefär som när katter sitter och jagar fåglar i ett fönster. Han kan även göra det när jag hostar "i vanliga fall", dvs när jag är frisk.

Vad beror det på?

Tycker att det låter sött, men skulle vara kul att veta varför :) Det är bara denna katten som gör det, de andra två bryr sig inte det minsta.

• Svar på tråden Kattkillen låter när jag hostar/nyser
  • Peachpie

När du skriver att han låter menar du att han jamar? Eller mer som ett kurrande läte? En av våra katter brukar titta väldigt intensivt ( nästan irriterat ) eller jama/kurra  när någon av oss hostar eller nyser. Och ibland räcker det med att jag kommer nära min man (när hon ligger hans knä), hon gillar inte att min man avbryter klappandet för att jag börjar prata eller om jag pussar på min man. Kort sagt, katten verkar bli lite irriterad av nysningar och host-ljud och vill inte att husse ska sluta klappa. Jag tror att det helt enkelt är så att katten störs av ljudet.

• memschi

Det är nog något kombinerat jam/kurr.
    Som när de jagar fåglar på avstånd liksom. Eller är det bara mina katter som låter då?

Men ja, det kan nog stämma. Att han tycker att mamma är otroligt störande som måste hosta lungorna ur sig så fort han filosoferar eller sover..

• memschi

Det är som ett.. sönderhackat jam.
    För han hackar liksom lite med tänderna samtidigt som han låter.

• Din mamma

Min katt låter så om vi, jag och min sambo, till exempel ropar på varandra eller skäller. Då låter hon på ett skällande sätt och springer mot oss.

• Lizzan89

Precis så gör min kattpojke också! Om han ser fåglar, om vi nyser/hostar eller om vi smyger på honom bakom ett hörn.  Typ "hackar" med underkäken ? :)

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • gullehjärtat

Vår gamle hankatt gjorde också så :)) Kul att höra att det finns fler.

• Marie-anne

fniss min katt låter oxå när man hostar nyser eller skrattar men hon är extremt rädd av sej!

• MissLavinia

Det där ljudet (hackande/smackande jamandet) gör en av våra katter när hon ser något spännande (typ fåglar) och när man säger vov, vov med gäll röst (leker med ungarna).

Nu måste jag ju kolla om hon reagerar på nysningar också

Mäh! Jag vill också ha en frän sidfot juh! :-s
  • memschi

Haha, vad skönt att min kattkille inte är ensam om detta..
    Men det är alltså för att de blir störda på något sätt? Eller för att det går förbi/flyger förbi en spännande fågel utanför :)

• Liil

Våran kattdam gör likadant. Vid host/nysningar, om det är någon röst musik på ex vis tv´n hon inte gillar. Ibland om inte det hon stör sej på slutar så reser hon sej och lämnar rummet :)
    Så hon visar verkligen när hon blir störd av enligt henne oljud! 

• jenni82

min katthona gör så när jag bannar henne.
    låter helgulligt, jag har fått för mig att hon klagar på mig

• Liil
    Liil skrev 2012-03-18 10:43:54 följande:
    Våran kattdam gör likadant. Vid host/nysningar, om det är någon röst musik på ex vis tv´n hon inte gillar. Ibland om inte det hon stör sej på slutar så reser hon sej och lämnar rummet :)
    Så hon visar verkligen när hon blir störd av enligt henne oljud! 

Kanske skulle tillägga att det låter lite som ett morrande, fast det är det inte.

• memschi
    jenni82 skrev 2012-03-18 10:44:51 följande:
    min katthona gör så när jag bannar henne.
    låter helgulligt, jag har fått för mig att hon klagar på mig
    "Meeeen maaaaammaaaaaa....... bara liiiiiiiiiite!!! Det var juuuuu kuuuuul...
    JAG FÅR DÅ ALDRIG GÖRA NÅGOT FÖR DIG!!"
Svar på tråden Kattkillen låter när jag hostar/nyser