• Jemma81

Snälla hjälp!! Banklånsfråga!!

Behöver lite hjälp här på fredagskvällen. Min man och jag ansökte om ett billån hos Ikano Bank för att köpa en ny bil. Vi fick lånelöfte på 140.000 kr och har nu beställt en ny bil. I förra veckan kom skuldebrevet som vi undertecknade och skickade in. Idag kom det ett brev om att vi inte blivit beviljade lån. Kan de verkligen göra så eller är det något som gått tokigt tror ni? Till saken hör att vi ansökte om 170.000kr från början men fick ju bara lånelöfte om 140.000. Bilen vi beställt kostar 167.000 kr, men de resterande 27.000 har vi löst med att sälja vår nuvarande bil. Maken tror att de helt enkelt skickat ut brevet för att vi blivit nekade ursprungsbeloppet, men jag är mer nervös och misstänksam än så. Vi ringde deras kundtjänst men givetvis har de inte öppet nu. Vill bara bli lite lugnad så jag slipper ha nerverna utanpå denna annars så underbara fredagskväll. Vad tror ni? Misstag, eller kan de neka oss lånet trots att vi undertecknat skuldebrevet?

• Svar på tråden Snälla hjälp!! Banklånsfråga!!
  • katalysator

Det brukar komma papperssvar på alla förfrågningar om lånelöfte, så jag skulle nog också tro att det är den första avslagna begäran som ni fått papper på nu. Gjorde ni den andra begäran samtidigt, eller vid senare tillfälle?

• Jemma81

Katalysator: Vi gjorde bara en låneansökan på 170.000 och fick svaret direkt att 140.000 var det vi max kunde låna och alltså fick vi lånelöfte på det beloppet. Sen har allt bara flutit på med hemskickat skuldebrev och allt som hör till och så nu detta brev. :(

• Sinne12

JA de kan avslå trots skuldebrev. Tyvärr. Dock behöver det INTE vara så att det är det som de har gjort, utan det kan vara avslaget på de 170 000 kronorna.

• Jemma81

Ok. Vi ska ringa dem imorgon direkt när de öppnar och hoppas få positivt svar då. Tack för era svar. Ska försöka tänka på annat nu och koncentrera mig på att det är fredag... :)

• saga1984

TS, de var inte så att ni fick ett lånelöfte, och att ni var tvungna att skicka in kompletteringar som styrkte inkomsterna? Om dessa inte kommit in, får ni avslag. Hur länge sedan var det ni sökte lånet?
    Ja, de kan neka.  

• Jemma81

Vi fick lånelöfte, sedan skuldebrev att skicka in undertecknat. Sedan fick vi brev om kompletteringar som vi skickade in nu i onsdags. Så allt de har begärt har vi gjort, inom rätt tid dessutom. Det är väl ca en månad sedan vi ansökte om lånet och fick lånelöftet.

• saga1984

Ett lånelöfte gäller bara en månad.
    Har ni fått information om att era kompletteringar kommit in?
    Ring och hör med dem, verkar som att de inte godkänt kompletteringarna.
    Lycka till! 

• Jemma81

Vårt lånelöfte gällde i 14 dagar och efter en vecka bekräftade vi att vi ville ha lånet. Därefter skulle skuldebrevet undertecknad och skickas in inom en månad. Vi skickade in det inom ca en vecka. Sedan fick vi brev om kompletteringar som skulle göras för att vi skulle kunna få lånet utbetalt, vilka vi inte informerats om från början, men det är inte så viktigt. Vi fixade fram de begärda pappren och skickade in dem nu i onsdags. De borde ju ha anlänt till banken idag. Jag antar att banken har skickat ut detta avslagspapper ungefär i onsdags med så min förhoppning är att det bara är något missförstånd. Men man vet ju aldrig. Vi hamnar ju i en tråkig sits dock om vi ej får lånet.

• Sinne12
    Jemma81 skrev 2012-03-16 20:13:51 följande:
    Vi fick lånelöfte, sedan skuldebrev att skicka in undertecknat. Sedan fick vi brev om kompletteringar som vi skickade in nu i onsdags. Så allt de har begärt har vi gjort, inom rätt tid dessutom. Det är väl ca en månad sedan vi ansökte om lånet och fick lånelöftet.
    Vad var kompletteringarna, och är de överensstämmande med vad ni uppgav i ansökan? Har någon av er tjänat mer/mindre pengar än normalt senaste tiden?
  • Jemma81

Jag är arbetslös och får a-kassa, vilket vi angav i låneansökan och vi angav exakt det belopp jag får ut varje månad innan skatt. Jag är "bara" medlåntagare. Min man har fast anställning och en grundlön på 25.500 kr. Vi skulle komplettera med två lönespecifikationer ( för min makes del) samt mina två senaste specifikationer över utbetald a-kassa, samt ett intyg från makens arbetsgivare om anställningsform samt lön. Dessa skickade vi in i onsdags så de har rimligtvis fått dem idag. Brevet vi fick om avslag idag har väl, kan jag tänka mig, skickats från banken någon dag i denna veckan, alltså innan de fått in våra kompletteringar. Ingen av oss har fått in varken mer eller mindre pengar de senaste månaderna. Inkomsterna har varit jämna.

• Sinne12

Hur långt efter de begärde kompletteringar skickades det in? Tänkte om de reg som ej inkomna i tid?

När jag lånat av Ikano har jag ombetts skicka två senaste lönespecarna tillsammans med skuldebrevet. Skuldbrevet har kommit inom max 3 - 4 dagar. Jag har skickat det + lönespecar (inte behövt intyg från AG) och inom max 5 dagar har pengarna suttit på kontot. Dvs från låneansökan på nätet till pengar på kontot 2 veckor max.

• Jemma81

Min man gjorde ansökningen och jag frågade vad för kompletteringar som krävdes. Inga, sa han. Han hade inte sett något om kompletteringar, vilket jag tyckte var underligt. När vi fick skuldebrevet stod där att det skulle skickas in tillsammans med de ev. Kompletteringar vi blivit ombedda att visa upp. Eftersom min man hävdar att an inte fått info om några kompletteringar skickade vi endast in skuldebrevet. Veckan efter kom brev om att de saknade våra kompletteringar och då ordnade vi dem direkt och de skickades nu i onsdags. Det stod i påminnelsen att kompletteringarna var det sista som krävdes för att få pengarna utbetalda. De har väl fått in kompletteringarna typ idag skulle jag tro, så avslagsbrevet har ju skickats ut innan de kommit in. Det har inte stått någonstans om en tidsgräns för kompletteringarna. Det stod dock i skuldebrevet att själva skuldebrevet skulle vara dem tillhanda inom en månad, vilket det ju varit. Det har Max gått en vecka mellan skuldebrev och kompletteringar, men det räcker kanske för att de ska bli "irriterade"? Jag hoppas vi får rätsida på detta imorgon. Ska ringa dem direkt de öppnar på morgonen. Inget kul alls det här...

• Gabuski

Hur gick det? Fick du en förklaring av Ikano?

• KungBen
    Gabuski skrev 2012-03-18 08:40:15 följande:
    Hur gick det? Fick du en förklaring av Ikano?
    Jag undrar samma sak... hoppas att det gick bra!! 
Svar på tråden Snälla hjälp!! Banklånsfråga!!