• Lady Maria

Dags för lördagsgodis? Hur gör ni som har lördagsgodis?

Sonen som fyller 5 år om en månad har sedan han fyllde 4 år bara fått äta godis på barnkalas (han har varit på tre barnkalas) men jag känner att det har spårat ur sista tiden.

Han vill gärna äta pizza men det är ju inte för pizzans skull. Sist vi var på Polarn och köpte ytterkläder hade de en godisskål. I fredags när vi var och köpte tapeter hade Färgaffären också en godisskål.

Hur gör ni? Om man ska köra lördagsgodis, hur gör ni då om ni stöter på godis på andra dagar? Får barnen ta och spara till lördagen?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Dags för lördagsgodis? Hur gör ni som har lördagsgodis?
  • stingrocka

Nej, lördagsgodis är lördagsgodis. Vi är ganska hårda med det, dessutom tycker jag det sänder ut fel signaler att man måste äta så fort det bjuds, det går att säga nej..

Sonen är snart fem, efter att lunchen har ätits upp, får han en liten skål med lördagsgodis och en film att mysa till. Han tycker det är jättemysigt, MEN detta händer inte varje lördag, ibland har vi fredagsmys tex.

Och har vi fredagsmys blir det inte lördagsgodis och tvärtom..

• Lyckomamman

Vi kör ganska stenhårt med lördagsgodis + att barnen får äta godis om de blir bjudna på kalas.

Däremellan brukar vi försöka sätta stopp, de får tex inte ta och äta klubba eller annat godis som bjuds på i diverse butiker mm.  

• Lilla Skruttan

Min dotter får lördagsgodis, men vi säger nej tack i övrigt. Dock får hon ta lite om det är kalas eftersom det då är ett speciellt tillfälle, men annars så är det lördagar som gäller.

• Thursday

Jag är väldigt skeptisk till detta lördagsgodis... men så är ju min som bara 3 år också. Tycker att det verkar bli en sån fix idé och att man måste äta bara för att det är lördag?

I reject your reality and substitute my own.
  • Venne

Vi går och handlar lördagsgodis gemensamt så får hon själv välja vad hon vill ha. Ibland köper vi en stor gemensam påse till familjen och eventuella gäster. Har inte blivit något extremt av det tycker jag. Hon lämnar ofta godis kvar och struntar i vilket. Givetvis får hon äta godis på kalas eller andra tillställningar där det bjuds. Inte för att det står en skål i en affär mitt i veckan dock. Då säger jag bara att vi köper godis på lördag och det köper hon utan diskussion.

• skjuter illa

Min 3-åring får några godisbitar i en skål på helgen (fredag eller lördag). Jag uppfattar inte det som om det spårat ur. Oftast orkar hon inte äta upp godiset (det rör sig om 5-6 bitar) o blir inte fixerad över att hon lämnar godis (o vill ha det dagen därpå). Ibland kan hon till o med hinna somna innan vi plockat fram godiset. Måttligt intresse med andra ord. :) Hon vet att vi bara äter godis på helgen o det förekommer aldrig tjat mitt i veckorna.

Dock kan jag tycka att det blir väldigt mycket godis när man hälsar på äldre släktingar. Min sambos mormor överöser både oss o dottern godis, kakor, glass, ALLT. Vi rullar därifrån när vi varit på besök. Vet inte vad det är med äldre o viljan att bjuda på allt som existerar i kylskåpet. En generationgrej kanske. :P

• ladysoul77

Vi är inte stenhårda. Vår dotter får lördagsgodis, typ en tablettask. Men är vi på kalas eller att vi känner för att ta en bulle på en helt vanlig onsdag så får hon det med. Jag tror inte på en massa förbud. Jag försöker lära henne samma inställning till sötsaker som jag har själv. Dvs njuta av livet, fast inte varje dag!  

• Konvaljen

Vi är inte särskilt hårda då det gäller sötsaker på helgen, men absolut inte i veckorna i de sammanhangen du beskriver. Jag äter inte heller godis i veckorna och min dotter, sonen är bara 20 månader och får inte godis, är helt på det klara med att godis är något man äter ibland.

Vi köper ibland godis till henne, då får hon välja tio lösgodisbitar eller en tablettask. Ibland vill hon hellre ha popcorn, ostbågar eller kanske frysta bär och fruktsallad. Hon får sitt fredags/lördagssnask i en liten skål i soffan.

Vi är inte stenhårda på just en dag i veckan. Har vi poppat popcorn på fredagen så kan hon ändå få en tablettask på lördagen. Äter vi efterrätt på helgen så blir det oftast inget godis. Det är rätt flexibelt det där.
    Dottern är drygt 4 år.

Svar på tråden Dags för lördagsgodis? Hur gör ni som har lördagsgodis?