• liiinda

Öppen kista vid begravning?

Tänkte bara höra med er...
    Det är så att min styvfar (52 års ålder!!!) dog i gårnatt efter lång tid i canser.
    Nu är det dags för begravning och min mamma har fått för sig att kistan ska vara öppen då!
    Är det vanligt att man har det eller är det bara jag som är känslig!
    Tror det kommer att bli jobbigt för man vill ju minnas Håkan som han var innan han dog!

Tacksam för svar då jag är helt förvirrad nu!

• Svar på tråden Öppen kista vid begravning?
  • Qetesh

Vet att många har det, jag är mer som du. Vill minnas som det var INNAN och inte minnas en död människa

• Jefa

Det är ju vad man själv tycker. Jag tror det kan vara bra att ha en öppen kista. Många har fel uppfattning av den döde. Det blir oftast något skrämmande.
    Den dagen min pappa begravdes såg han ut som han alltid gjort. Man såg inte ett spår av att han hade dött. Nu i efterhand ångrar vi lite att vi hade stängd kista.

• Ulle73

Hej!

Jag har förlorat många nära och kära... Tyvärr alltför många och ingen av dem har haft öppen kista. Vi nära har varit och sett dem i kistan, men sedan vid begravningen så är kistan stängd. Min pappa dog också i cancer och tyvärr så kan cellgifterna göra så att de blir lite konstiga i färgen...

• Betty Boop

I Sverige är det vanligast att man har kistan stängd. Ofta har man däremot en fin bild bredvid. Kanske är bättre om ni vill minnas honom som han var? Öppna kistor är mer vanligt i USA. I många filmer därifrån är ju kistan öppen, kanske är det därför många får för sig att det brukar vara så här i Sverige också.

• Sessi82

Det förkommer nog att man har öppen kista på begravningar, men tror inte att det är jätte anligt. Jag vet man annars kan få komma till kyrkan innan begravningen och då kan kistan vara öppen, men att den sedan är stängd under själva begravningen!! Själv tycker jag nog att det är den bästa lösningen, då kan ju alla välja själva om de vill se eller inte. Vi är ju olika alla människor, för vissa kan det kännas skönt att få se den döde en sista gång, medans andra tycker att det är en jätte obehaglig upplevelse.

• E l l a

I Sverige har jag fått uppfattning att man som Betty Boop skriver oftast har kistan stängd, men i Polen där jag kommer ifrån, har man så gott som alltid kistan öppen om den dödes "tillstånd" kan tillåta det. Har varit på flera sådana begravningar, och ja...själv är jag väl inte så positiv till det, men sitter man ej ända framme så ser man ju inte personen ändå.

• Liwa1

- Det är inte vanligt i Sverige

- Det är mycket jobbigare

- Folk får en fel bild av den avlidne då smink (dom fixas alltid till) lätt ger att personen inte ser ut som den gjort i livet.

- Många har svårt för det, och tar illa vid av att den är öppen

Dessa och fler svar fick vi isamband med en begravning när vi pratade med präst och begravningsbyrå

• Sammie

Först vill jag beklaga sorgen över din styvfar
    Vi hade öppet kistlock på min mammas begravning, det ångrar jag. Fy vad läskig hon såg ut, drömde om det länge, länge!!!. Men anledningen till hur hon såg ut ,var att det gick två och en halv vecka innan begravning (obduktion). Det hinner hända mycket med kroppen på den tiden.
    Men som någon ovanför har skrivit så är det ett bra alternativ att ha locket öppet innan begravning, så de som stod honom närmast får ta ett sista farväl. Sen under själva begravningen ha locket stängt.
    Hoppas att det ordnar sig för dig /Sammie

• Hannah74

Hej.
    Min pappa var oxå bara 50 så jag förstår att det känns jobbigt, känner med er.
    Men nu till din fråga. Det är svårt att svara på men däremot så såg vi närmaste pappa i kistan dagen innan. Jag ångrar mej inte för en sekund att jag gjorde det- kommer ihåg honom som han var både levande och död. Men min bror ångrar sej fortfarande att han såg honom. Han har svårt att minnas hur pappa såg ut när han levde och får bara dödsbilden när han försöker se pappa framför sej(hemskt,han mår dåligt för det).

Så rent spontant tycker jag som sessi82.

Alla vill/orkar ine se.

Sköt om er, kram Hannah

• Jefa

De sminkar inte alls jämt!
    När vi var och "hälsade på" pappa tyckte vi han såg så fin och fridfull ut. Mamma sa till sjukhusprästen "Vad fint det har blivit när det är sminkat" Till svar får vi "Nää, vi sminkar inte".
    Men de lägger över och kan sminka om den döde har sår osv.

Och jag tycker ändå att ofta får man en fel syn av den döde om man INTE ser personen. Min syster drömde mardrömar om pappa efteråt. Hon trodde han var helt blålila i ansiktet och jättekonstig. Därför vågade hon inte följa med och titta på honom. Men tänk vad många tårar och mardrömar det hade sparat henne om hon insett hur han faktiskt såg ut...

• Miss Cee

KÄnner en bagravningskille, och enligt honom så är det praktiskt taget aldig någon i Sverige som har en öppen kista på begravningen. Jag har heller aldrig varit med om det.

Däremot så var vi och "tittade" på min morfar, några dagar efter att han avlidit. Då var vi hos begravningsfiramn, i deras lokaler. Då öppnade de kistan så att vi fick se honom, och det var bara jag, min mamma och mormor där då.

Jag är glad att jag gjorde det, för jag hade inte sett morfar på länge, och ville säga farväl. Det var också skönt att få ett "avslut". Men det var inte morfar som låg där länge, det kändes verkligen att det bara var ett skal. Så jag är glad att kistan inte vart öppen på begravningen.
    MIn morfar såg iaf inte "sovande" ut, så det hade jag INTE vetalt ha för ögon på begravningen.

Beklagar sorgen. hoppas ni kan komma överens om hur ni vill ha det.

• Hannah74

Sen är det lite olika, min pappa VAR blålila i ansiktet. Det var jobbigast, och hade ett stort bandage runt hela huvudet. Men jag är ändå glad att jag såg han(se tidigare inlägg)

• liiinda

Tack för alla svar!
    Jag visade mamma vad ni har skrivit o hon har kommit på andra tankar nu!
    Kistan ska inte vara öppen på begravningen.
    Håkan hade så himla många vänner som oxå kommer att komma på begravningen o det hade nog varit annat om det bara var vi närmsta till honom!
    Nu är det massor med planering tills dess! Det ska verkligen bli en fin begravning detta!
    Alla som går där ifrån ska känna att denna begravningen var verkligen något speciellt!

Bergavningen sker den fred. den 27/1 O det kommer det bli ett fint avslut på alllt elende!

• Jenny70

Har jag aldrig hört talas om ens! Jo, i andra länder, men jag trodde inte det var brukligt i vårt land. Man lär sig något nytt varje dag...

• julmusten

Jag bor i USA, och har pa katolska begravningar sa har man begravningen i tva delar.

Forst har man en vaka, da man har oppen kista, (om det tillats). Den pagar oftast i tva dagar, alla blommor som man har fatt star brevid kistan, slakten ar dar och alla nara och kara kommer och halsar pa och visar sin respekt etc. etc. etc.

Sedan efter det sa ar sjalva begravningen och den ar med stangd kista och bara for den narmaste familjen.

I borjan tyckte jag att det var jattelaskigt, men nu nar jag har vant mig tycker jag att det ar ett bra satt att ta farval pa. Det ar svart att inte inse att nagon har dott nar man ser dem, och vakorna ar oftast valdigt fridfulla, och glada pa nagot satt. Man minns livet som har levts med kort, familj och anektodter, och hela tiden ar manniskan med pa nagot satt. Sedan sa far familjen lov att ta farval pa sitt egna satt, lite mer privat under begravningen.

Sa, sa lange man inte ser laskig ut sa ar det inte alls jobbigt att ha oppen kista; det kan vara riktigt fint.

• julmusten

liiinda, hur skulle din styvafar sjalv ha viljat haft det??

Och jag beklagar srogen med.

• A73H

Beklagar också sorgen, och tycker att BettyBoops förlag med foto vid kistan är jättebra! Så har det varit på flera begravningar jag har varit på, och det är jättefint!

Svar på tråden Öppen kista vid begravning?