Hur blir man en bättre människa?
Helt enkelt, hur gör man?
Helt enkelt, hur gör man?
Det har jag också funderat på. Inte för att jag är ngn dålig människa men det finns ju alltid plats för förbättring. Men ett steg på vägen kan ju vara att bli en bättre människa mot sina nära och då tänker jag på att visa mer respekt, tålamod och ställa upp mer. Men samtidigt, hur gör man det utan att vara alltför naiv och bli utnyttjad?
Sen har vi det klassiska: "hjälpa äldre damer över gatan". Om jag ser en människa som tex. går med tunga matkassar och vi ser ut att vara på väg åt samma håll så önskar jag att jag hade mer mod att erbjuda min hjälp att bära. Men samtidigt, så som samhället ser ut idag skulle väl människan mer anta att jag vill råna henne/honom än att hjälpa... Jag skulle iaf bli galet misstänksam, tyvärr!
Finns en grupp som heter God gärning, sök på Facebook. Där kanske man kan få lite mer tips?
Jag funderar ofta på det. Jag tänker så här:
- Att göra saker för någon annan utan att han någon baktanke om motprestation.
- Att inte fundera över egen vinning över saker utan fundera över vad man själv skulle ha velat ha i motsvarande situation (när man ser på en annan människas sits).
- Sluta vara avundsjuk, gläds åt att andra mår bra. Fokusera istället på vad som är bra med ditt eget liv och var nöjd med det.
Av någon märklig anledning så leder bittra tankar bara till förtret för en själv. Ändra inställningen till en positiv och välvillig inställning istället så kommer det att leda till bra saker på alla plan, båda för andra och för dig själv. Testa och märk skillnaden.
Trevlig tråd, värt att tänka positivt mer ofta än man gör....
Det beror ju på vad det är för fel på en :-P Vad man tycker att man behöver förändra alltså. Reflektera över varför man tänker som man gör i olika situationer och om det finns andra sätt att tänka som kanske är bättre.