• FMG

Dyrt på loppis

Jag är väldigt sugen på att slänga ut en del av våra fyrkantiga IKEA- möbler och har kikat runt en del på lite gamla fina möbler som skulle kunna passa in här hemma.
    Jag har besökt flertalet loppisar men förvånas över hur dyrt det är.
    Folk försöker verkligen att ta mycket betalt för gammalt skit.

Tex en piedestal som hade sett sina bättre dagar för 300 kr.
    En gammal sliten hörnsoffa för 1200 kr.
    En ful gammal träbyrå som saknade knoppar  för 450 kr.

Visst finns det en del fina saker med, men jag tycker att det är dyrt.
    Kanske är jag snål och inte riktigt med i tiden?

Ibland blir de sura när man försöker pruta också.

Ni som ofta handlar på loppis och/eller second hand, fyndar ni något? Alltså så att ni verkligen kan känna att det var ett kap.
    Brukar ni pruta? 

Kanske har ni några tips till en nybörjare? 

• Svar på tråden Dyrt på loppis
  • Lisa 598

Jag brukade handla mycket på loppis...
    Men det har blivit dyrare. speciellt märkbart på kläder.. typ myrorna uff och frälsningsarmen.
    Jag har märkt mest skillnad å kläder och möbler. porslin glas och annat "smått" är förhållandevis billigt.
    Tror det är för att det blivit mer "inne" 
    Själv brukar jag inte pruta då jag tycker det känns fel, men självklart ska man göra det om man kan. 

• IsDimma

Mina föräldrar är stora fantaster av loppisar och auktioner. Och visst gör pappa en hel del fynd (dock annat än möbler), säljer en del vidare också. Tips om just möbler annars är att gå på auktion istället. Där kan man hitta möbler för nästan inga pengar alls. Annars är det generellt bättre pris för köpare på bondvischan än i typ stockholm och andra större städer.

• FMG

Om jag handlar på gengåvan eller myrornas brukar jag inte pruta. Då vet jag at pengarna går till en god sak och då betalar jag gärna det pris som är satt om jag hittar något som faller mig i smaken.

Men när jag besökte ett ställe ett par mil utanför stan där privatpersoner hyr bord blev jag förvånad över hur mycket skit de försöker sälja och vilka överpriser de tar.
    5 st gamla matlådor från IKEA för 100 kr. De matlådorna kostar ju 19 kr styck nya.
    Är det så att vissa sätter överpris för att de vill att man ska pruta?

De gånger jag har prutat har jag nästan bara mötts av sura miner.  

• N3NN3

Skillnaden mellan gamla prylar och Ikea prylar är att de gamla möblerna är det kvalité på. Har bara läst TS.
    Sen kan jag tänka mig att de som säljer har nån sentimental känsla för prylarna. Minnen osv.
    Bäst är att handla av såna som bara står en helg och säljer...de vill ju inte släpa hem skiten igen.
    Vi har ett ställe i stan dör det är handikappade arbetare. Har hört att där är billigt...har dock aldrig själv varit där. Tror det hette sopstationen...kolla om ni har nått liknade där du bor. Eller besök nån loppis utanför stan.

• Agdaa

Har varit en del på Erikshjälpen och upptäckt att det är väldigt varierande prissättning.
    En del saker är väldigt billigt medan annat är väldigt dyrt.
    Det hänger väl på personalen som kanske inte har så bra koll på "marknadsvärdet"
    känns det som.  

• hoppipannkakan
    Lisa 598 skrev 2012-03-16 20:55:34 följande:
    Jag brukade handla mycket på loppis...
    Men det har blivit dyrare. speciellt märkbart på kläder.. typ myrorna uff och frälsningsarmen.
    Jag har märkt mest skillnad å kläder och möbler. porslin glas och annat "smått" är förhållandevis billigt.
    Tror det är för att det blivit mer "inne" 
    Själv brukar jag inte pruta då jag tycker det känns fel, men självklart ska man göra det om man kan. 
    Myrorna är riktigt fula, när de får in "finare" saker värderas dom innan de säljs. De började med detta för ett par år sen och jag har helt slutat försöka fynda där och många med mig.

• fjonkelina

Upplever oxå att det blivit högre priser på loppisarna. Har handlat i flera år men nu tittar jag hellre på blocket. Där är det ofta lägre priser och man kan istället välja mellan flera saker i samma kategori.

Vi var på jakt efter ett större köksbord och jag tittade runt ganska länge på våra närliggande loppisar i hopp om ngt som passade. Hittade ett stooort bord med 6 stolar från Jysk ursprungligen. Kommer ihåg när det var poppis med just det bordet och det var ngn gång i början på 90-talet. Loppisen skulle ha 1200kr för gammal jyskmöbel. Jag tycker att just Jysk har sämre kvalitet än andra så blev ju väldigt förvånad när dom satt så högt pris. Den möbeln har stått kvar flera veckor utan att bli såld.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Billig trevnad

Det beror ju lite på vad man är ute efter också. Jag spanar mest in auktionsverk och sånt och där går 50-60-70-talsgrejerna dyrt, likaså allt som passar in i "lantlig romantisk stil". Det märks att folk är ute efter samma saker.
    Vi som är ute efter jugendstil kan däremot göra kap!

Och som någon skrev - gå på loppis på landet. Typ halvt igenbommade bruksorter. Där kan man verkligen göra fynd.

• Pimpinellan

Jag handlar ofta och mycket på secondhand,men visst skiljer det i pris beroende på var man går. Myrorna är hysteriskt dyra. Förutom otrevliga,superpetiga på vad de tar emot och en enormt rörig butik! Erikshjälpen är billiga på mycket utom böcker. I Jönköping har de en antikavdelning där vi bl.a köpt antika stolar. 8 stycken för 1700:-.

• Looloo97

Mitt tips är att gå på auktion istället, där slumpas möblerna bort för ingen orkar ta hem dom ;)
    På loppis säljs skit till överpris och jag tycker inte det går att fynda längre, jag fattar inte varför folk tror att dom kan få ut nästan nypris för gamla nedsuttna fåtöljer? Det är ju ointressant vad den kostade för 8 år sedan, den är ju GAMMAL!

När vi har sålt våra gamla möbler på blocket sätter vi underpris istället så att det blir sålt på en gång, ett klipp för den som köper och bra för oss som blir av med det och får åtminstone något =) 

• Anova

Det beror också på efterfrågan. Just nu är 50-60-tal inne och de sakerna är verkligen jättedyra på både auktioner och loppis. Däremot kan man få saker och ting från 70-talet för en billig penning, just för att ingen vill ha brunt, orange och storblommigt. Givetvis kommer 70-talen att bli inne någon gång och då ökar priserna på det. Jag fick min 70-talssoffa (2a + 3a + fotölj + soffbord) för en hundring.

Mitt tips är att pruta. Du kan kapa en del genom att pruta. Jag är medventen att det inte ingår i svensk kultur och att det kanske finns folk som tycker att det är jobbigt med prutningen. Du kanske kan erbjuda något om du får biligare, ex. du tar soffan direkt från butiken/loppisen, du betalar kontant med jämna pengar osv. Jag gillar stora loppissammankomster, typ bagageloppisar, och bondauktioner på landsbygden. Och är man lite påläst så kan man även göra fynd hos Myrorna, Kupan och andra välgörenhetsorganisatonsloppisar. Jag har själv funnit en hel del glas (glasföremål) för några kronor som jag  sedan fått värderat till minst några hundra. Så läs på lite om sånt du gillar så kanske du också kan göra fynd.   

• Butterscotch
    hoppipannkakan skrev 2012-03-17 09:09:05 följande:
    Myrorna är riktigt fula, när de får in "finare" saker värderas dom innan de säljs. De började med detta för ett par år sen och jag har helt slutat försöka fynda där och många med mig.

Det är väl inte fult, utan bra! Myrorna sysslar med välgörenhet, men inte gentemot köparna av deras prylar. Pengarna går ju till bra saker, det vore ju både dumt och dåligt om de inte tog betalt utefter vad grejerna faktiskt är värda.
  • Toppen9

Kan bara tipsa om baklucke-loppisar där brukar man kunna göra många fynd!

• Satisfaction

Priserna beror också mycket på var i landet loppisen ligger.
    Storstad-dyrt, bonnalandet-billigare

Svar på tråden Dyrt på loppis