• Uncovered

Tips för butiksjobb!

Jag har precis fått en tillfällig anställning i en liten inredningsbutik/café, men eftersom jag inte tidigare arbetat i en butik var min anställare väldigt noga med att vi får se hur detta går och att jag kanske inte får behålla jobbet. Hon vill helt enkelt testa mig för att se hur jag fungerar i butik.
    Därför skulle jag nu vilja ha lite tips från er med butiksvana, kassa är inget problem, mer hur ni beter er ute i butiken, vad man ska tänka på osv..
    Vill verkligen behålla det här jobbet! 

• Svar på tråden Tips för butiksjobb!
  • Sandylol

Det enda jag kan säga är service, vara väldigt tålmodig med kunder och att alltid vara trevlig och hjälpsam :) det brukar göra mycket och kunderna blir glada om de får ett leende av personal.
    Tänk bara hur du själv vill bli bemött i en butik :)

• Hallonröd

Ja att vara seviceminded är ju A och O. Man ska kunna få kunden att känna sig välkommen och sedd. Inte dyka på kunden direkt kanske när den kommer in utan ett vänligt hej räcker först. Efter en stund kan man fråga om de vill ha hjälp. Flört Inte stå och prata i telefon eller med kollegorna och strunta i kunderna...de går först!

• vildovacker1

Säg alltid hej med ett leende

Fråga om de vill ha hjälp

Kom med tips och ev idéer

Vid växel tillbaka ge alltid mynten först och sedan sedlarna

Vänd påsen med handtagen mot kunden och avslutningsfras.

Ge alltid den service du själv vill ha.

• Hallonröd
    Sandylol skrev 2012-03-16 21:21:13 följande:
    Det enda jag kan säga är service, vara väldigt tålmodig med kunder och att alltid vara trevlig och hjälpsam :) det brukar göra mycket och kunderna blir glada om de får ett leende av personal.
    Tänk bara hur du själv vill bli bemött i en butik :)
    Ja le är bra Glad ..... och tålamod...Flört
  • Uncovered

Tack så mycket! 
    Har alltid jobbat inom service i alla fall, så det känns bra. Bra tips det där om mynten först och sedlar sen, tycker alltid det blir lite klumpigt annars för min del..

Det som skrämmer mig är att hon fick jobbet i butik att verka så himla mycket svårare än jag trodde, så att jag börjar tvivla på mig själv.
    Men det tar ju alltid ett litet tag innan man är "inne" i jobbet, hoppas hon kan ha överseende med det och inte ta det som att det är min brist på butiksvana som spökar!

• Hallonröd
    vildovacker1 skrev 2012-03-16 21:22:29 följande:
    Säg alltid hej med ett leende

Fråga om de vill ha hjälp

Kom med tips och ev idéer

Vid växel tillbaka ge alltid mynten först och sedan sedlarna

Vänd påsen med handtagen mot kunden och avslutningsfras.

Ge alltid den service du själv vill ha.
    Ja det där med påsen och avslutningsfras är viktigt också Flört Och pengarna....blir alltid lika iriterad på de som ska ge tillbaka växelpengarna och lägger mynten ovanpå sedlarna! Fast idag betalar man ju oftast med kort... men ändå..
  • vildovacker1

Försök lära dig och kanske själv hitta små favoriter i butiken. Om någon vill ha hjälp med tex present ska du snabbt kunna ge ett par förslag. Du är ju även säljare. Vissa kunder är tveksamma och då kan det underlätta om du bestämmer åt dem. Förstår du hur jag menar. Använd tex meningar som "de här är populära", "perfekt gå bort present", "dessa gillar jag" osv osv Ibland kommer frågan: vad tycker du? Säg då vad du tycker. Välj åt dem.

• Sandylol

Det finns nog många saker man kan tänka på, men det är som du säger att det tar ju ändå ett tag innan man kommer helt in i det. Du fixar det säkert galant :)

• Betty Ballbreaker

Om det är lugnt i butiken, stå inte bara och häng utan gör något hela tiden. Snygga till i butiken etc. Ta egna initiativ!

Svar på tråden Tips för butiksjobb!