• Äldre 17 Mar 00:13
    42473 visningar
    7 svar
    7
    42473

    Timpris för byggnadskonstruktör?

    Vi ska ta upp ett hål till vinden för att bygga en trappa, och eftersom man behöver göra en bygganmälan till kommunen innan man sätter igång har vi anlitat en konstruktör för att göra en ritning över hur hålet ska göras och hur man behöver förstärka med balkar osv. Det var min sambo som anlitade honom och han var slarvig nog att inte fråga vad det kostar och nu säger konstruktören att han tar lite drygt 1000 kronor i timmen plus moms, samt att arbetet kommer at ta c:a 6 timmar. Han var här i drygt en timme, och sedan ska det alltså ta 4 timmar att göra själva ritningen.

    Är 1000 kronor i timmen plus moms verkligen en rimlig kostnad, och tar detverkligen 4 timmar att göra själva ritningen? Detta är ju inget avancerat på något sätt, och han gör inte ens någon ritning av själva trappan.

    Eller är vi bara en i mängden som blir blåsta?

  • Svar på tråden Timpris för byggnadskonstruktör?
  • kentaf­inell
    Äldre 17 Mar 11:17
    #1

    Ja, det är ett mycket rimligt pris. I de 4 timmarna han har räknat så är antagligen hans restid inräknat.

  • Äldre 17 Mar 18:42
    #2

    Det låter helt rimligt, jag jobbar förvisso med bro men är byggingenjör. Vårat timpris ligger runt 1000kr utan momsen. Och även om det är ett litet jobb du skall ha gjort så tar det alltid lite tid att starta upp ett projekt, göra ritningen, skriva ut, skicka osv.

  • Äldre 17 Mar 19:05
    #3

    jepp tusen spänn är en ganska normal timpenning för hantverksjobb och dylikt. Det är nästan så att jag säger att det är lågt men det ska man kanske inte säga här inne på FL, vill man ha polsk bygghjälp och ingen garanti så får man säkert det billigare.

    ROT-avdraget kan säkert användas också, jag vet ju inte exakt vad ni ska göra.

  • Äldre 17 Mar 21:35
    #4

    Ok.

    Jag har ju ingen aning, men byggarna tar ju ungefär hälften av detta och jag visste inte att det skiljde så mycket så därför blev jag förvånad.

    Jag tror inte att man får göra rotavdrag för konstruktören, men det kan man ju ta reda på . Kanske någon här som vet?

    Och nej, ingen polsk bygghjälp helst. :)

  • Äldre 4 Sep 10:37
    #5

    Hejsan "Bebbe 2006",

    Jag är på jakt efter en konstruktör då jag ska riva en bärande vägg. Är det möjligtvis så att du har kvar kontaktuppgifterna till den konstruktören som ni använde er av?

    /Sven

  • Äldre 5 Dec 14:10
    #6

    Jag använde mig av www.byggarkivet.se 


    Skulle riva en vägg mellan kök och vardagsrum, konstruktören på "Byggarkivet" gjorde ritningarna som jag gav till entreprenaden samt till stadsbyggnadskontoret.


    Blev riktigt bra när det var färdigt!


     

  • Mon 17 Oct 2022 23:59
    #7

    Tim priset för konstruktör brukar ligga mellan 850-1000 kr
    När det liknande jobb( renovering,avväxling) , rekommenderar jag starkt  att konstruktören  ska göra ett platsbesök. ibland brukar ritningar stämmer inte med verkligheten

Svar på tråden Timpris för byggnadskonstruktör?