• johanna1992

    Vad ska man ha till akvarium?

    Hej jag har lite frågor om akvarium. Vad ska man ha för vatten? Ska man ha något i vattnet typ salt eller något? När ska man fylla på vattnet och hur varmt ska det vara? Vi ska köpa sand pump lampa fiskar och allt sånt i morgon jag har ett akvarium som står här vill ju ha det klart innan vi köper hem fiskarna. Det är 100 liters akvarium hur många fiskar kan man ha i det? Hade vart jätte snällt med svar på vattnet idag om ja ska fylla på det och värma upp det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-17 01:12
    Jag är helt och hållet nybörjare på detta vill jag tillägga.
    De ja främst vill veta är om jag ska fylla på vatten idag och värma upp det eller om ja måste vänta till i morgon om de ska vara något i vattnet så fiskarna överlever

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-17 01:13
    Jag är helt och hållet nybörjare på detta vill jag tillägga.
    De ja främst vill veta är om jag ska fylla på vatten idag och värma upp det eller om ja måste vänta till i morgon om de ska vara något i vattnet så fiskarna överlever

  • Svar på tråden Vad ska man ha till akvarium?
  • Mynta

    Köp inga fiskar imorgon. Karet måste stå i minst en vecka, gärna längre, innan du har i fiskar. Gör iordning karet med sand, växter och vatten och låt det stå (med pump i). Vattnet tar du vanligt kranvatten, kallt. Det finns medel som neutraliserar vattnet, fråga i zoobutiken vad du bör ha i.

    Antal fiskar beror helt på vilka sorter du väljer! Bra nybörjarfiskar är bland annat Platy, Svärdbärare och Black Molly. Guppy är roliga, men tyvärr väldigt känsliga.

  • Mynta

    Och om 1-2 veckor när du köper fiskar, skaffa inte massor på en gång. Köp typ 3-4 stycken, och köp fler allt eftersom.

  • johanna1992

    Tack för svar då ska vi göra detta. Vi ska köpa ett nytt alvarium nästa vecka så får bli fiskar om 2 veckor då. Köpt massa tillbehör i alla fall.

  • Takex

    Fråga djuraffären om du får köpa använt filter media. Akvariet måste inte så en vecka den måste stå mycket längre än så så att rätt bakterier kan skapas, jag har skrivit en guide om det här på FL men tror inte folk orkar läsa. Om fiskarna ska ha en chans att överleva måste vattnet ha gått igenom en cykel, oavsett om det är salt eller färsk vatten.

    Om djuraffären inte säljer använd filtermedia så får du köpa bakterier. 

  • Takex

    Temperaturen i tanken beror förresten på vilka fiskar du vill ha och på din rumstemperatur. Medan din tank cyklar så kan du kolla vad tanken själv behåller för temperatur. Mina fiskar tillexempel vill ha mellan 25-32. Det klarar inte min tank själv i vårat kalla klimat i Japan så jag måste ha en heater på vintern och har den då på 27 som dom gillar bäst.

  • smucken

    Bästa tipset jag kan ge är att bli medlem på zoopet.se. Helt klart bästa akvarieforumet där du kan få svar på alla dina frågor!

    Många av dom som hänger där har haft akvarier i åratal, och hjälper mer än gärna till om man som nybörjare ber om det.

    Lycka till! :)   

  • Pappa06

    Det där med bakterier är lite moment 22. Du måste ha fiskar som bajsar och matar bakterierna, men inte för mycke för snabbt, då dör fiskarna.

    När jag startar upp ett nytt akvarium brukar jag börja med några malar, senast hade jag 2 rätt stora i ett 400 liters kar. Och mata dom sparsamt några veckor. Ha i Sera Nitrivec som är bakteriekultur.
    Köp gärna ett vattentest så att du kan hålla koll på nitritnivån, det är det giftet som bakterierna skall ta hand om och när det är nystartat så finns inte så många bakterier.
    När nitritet är på en farlig nivå så byt vatten, helst inte förr i ett nystartat kar. Och rengör inte i onödan.
    Men bäst e om du kan få köpa filter med bakterier i.

  • Takex
    Pappa06 skrev 2012-03-26 21:43:50 följande:
    Det där med bakterier är lite moment 22. Du måste ha fiskar som bajsar och matar bakterierna, men inte för mycke för snabbt, då dör fiskarna.

    När jag startar upp ett nytt akvarium brukar jag börja med några malar, senast hade jag 2 rätt stora i ett 400 liters kar. Och mata dom sparsamt några veckor. Ha i Sera Nitrivec som är bakteriekultur.
    Köp gärna ett vattentest så att du kan hålla koll på nitritnivån, det är det giftet som bakterierna skall ta hand om och när det är nystartat så finns inte så många bakterier.
    När nitritet är på en farlig nivå så byt vatten, helst inte förr i ett nystartat kar. Och rengör inte i onödan.
    Men bäst e om du kan få köpa filter med bakterier i.
    Inte alls, bakterierna kan matas med vanlig fisk mat :) 
Svar på tråden Vad ska man ha till akvarium?