• johanna1992

    Vad ska man ha till akvarium?

    Hej jag har lite frågor om akvarium. Vad ska man ha för vatten? Ska man ha något i vattnet typ salt eller något? När ska man fylla på vattnet och hur varmt ska det vara? Vi ska köpa sand pump lampa fiskar och allt sånt i morgon jag har ett akvarium som står här vill ju ha det klart innan vi köper hem fiskarna. Det är 100 liters akvarium hur många fiskar kan man ha i det? Hade vart jätte snällt med svar på vattnet idag om ja ska fylla på det och värma upp det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-17 01:12
    Jag är helt och hållet nybörjare på detta vill jag tillägga.
    De ja främst vill veta är om jag ska fylla på vatten idag och värma upp det eller om ja måste vänta till i morgon om de ska vara något i vattnet så fiskarna överlever

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-17 01:13
    Jag är helt och hållet nybörjare på detta vill jag tillägga.
    De ja främst vill veta är om jag ska fylla på vatten idag och värma upp det eller om ja måste vänta till i morgon om de ska vara något i vattnet så fiskarna överlever

  • Svar på tråden Vad ska man ha till akvarium?
  • Mynta

    Köp inga fiskar imorgon. Karet måste stå i minst en vecka, gärna längre, innan du har i fiskar. Gör iordning karet med sand, växter och vatten och låt det stå (med pump i). Vattnet tar du vanligt kranvatten, kallt. Det finns medel som neutraliserar vattnet, fråga i zoobutiken vad du bör ha i.

    Antal fiskar beror helt på vilka sorter du väljer! Bra nybörjarfiskar är bland annat Platy, Svärdbärare och Black Molly. Guppy är roliga, men tyvärr väldigt känsliga.

  • Mynta

    Och om 1-2 veckor när du köper fiskar, skaffa inte massor på en gång. Köp typ 3-4 stycken, och köp fler allt eftersom.

  • johanna1992

    Tack för svar då ska vi göra detta. Vi ska köpa ett nytt alvarium nästa vecka så får bli fiskar om 2 veckor då. Köpt massa tillbehör i alla fall.

  • Takex