• Mette

    Sticka i fingret, huskur?

    Jag har fått en sticka i mitt lillfinger som har hamnat mellan nagel och nagelbandet. Igår såg jag stickan tydligt men den sitter så djupt att jag inte kom åt den med nål och pincett. Hävde på alsollösning och plåster  över natten och idag är det rött, svullet och rejält ont. 
    Någon som har en bra huskur för att bli av med stickan? 

  • Svar på tråden Sticka i fingret, huskur?
  • RoadRunner

    Bra och bra, när jag va liten satte min gammelmorbror alltid tjära på stickan (stället där stickan gått in) så att den skulle komma ut. Ut kom den men skönt var det inte.


    Skitprat är också ett språk men ingen vill erkänna att dom kan det
  • puman0507

    Har hört att det finns alsol  i gel form, ska sitta kvar lite bättre.

    (Kroppen brukar ju efter ett tag göra sig av med det främmande, men det är drygt att vänta.....
    Blir det som en svullnad med var och så, kan man ju be VC snitta upp "härden" sen brukar det läka snabbt. )

  • Selma1966

    Själv har jag eldat på en knappnål (för att rengöra den) och därefter grävt efter stickan. Jobbigt... Men det brukar vara enda sättet om man inte vill vänta på att den vandrar ut med varet.

  • Mette

    Tack för era svar!
    Jag tror att jag får vänta ut den för jag kommer inte åt den med nål. 
    Men alsolgel ska jag införskaffa idag och hoppas det skyndar på det hela. 

  • tackförfisken

    Annars är dom rätt duktiga på vc att plocka ut dom ( med tanke på infektionen)
    Hade själv en sticka under nageln som jag inte fick ut, den satt där en vecka och kom sedan ut med en massa var och gojs. Skitäckligt och onödigt. Be dom ta ut den på vc.

  • Marlean

    Den kommer tryckas ut av kroppen självt efter ett tag (kanske hinner rodnaden gå ned innan?) så gör den inte alltför ont är tålamod mitt bästa tips.

  • kentafinell

    Sätt en liten klick honung på ett plåster, och låt sitta över natten så ligger stickan fint i plåstret dagen efter.

  • Scream2

    Alsollösning på en kompress, lindra om med gladpack och tejpa så det håller sig blött hela natten.

  • Pimpinellan

    Ni vet väl att små sår och vänner ska man icke förakta? Flört Mamma hade en sticka i fingret hon inte fick ut och det slutade med regelrätt operation. På gränsen Vc klarade av det,så mycket fick läkaren skära. Vänta inte för länge med att gå dit om du inte får ut den själv!

  • Linda 28

    dränk en kompess med alsolgel eller sprit, se till så att de e vått hela tiden, tids nog så drar det ut och då kan du dra ut den med en pincett =) lycka till =)

  • Mette

    Efter en natt med alsolomslag, så stack jag hål på varkulan och ut kom stickan. =) 
    Tack alla för era svar! 

  • Mette

    Det är kul att läsa att det finns så många olika namn på en sticka Flis för mig är en träbit som är ungefär i storlek med mitt lillfinger, hade jag haft den under nageln hade jag sökt akut

Svar på tråden Sticka i fingret, huskur?